Gammelnörden
Om man nu ska bygga den typen av tak som visas på första bilden kan det väl åtminstone ha ett mer praktiskt syfte som i "passive solar house".

Illustration av passiv solvärme i ett hus med olika takhöjder för sommar och vinter solinstrålning.
(bild från greenpassivesolar.com)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Oj det där svarta var även i mina ögon fult, men jag funderar också på vart regnvatten tar vägen?
Jag har med funderat på det. Kanske stuprören är inbyggda i fasaden?
 
För att det skall bli arkitektur krävs att alla funktionskrav (även de grundläggande som att tåla väder och vind) är uppfyllda på ett snyggt sätt. Annars blir det bara storskalig skulptur.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ibland placerar man fönster i väggpartiet mellan de två taknockarna för att få in överljus
I det här fallet finns det inga fönster i den vertikala väggstumpen mellan takdelarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.