S Sebastian_21 skrev:
Just nu har jag svårt att få upp värmen. Vattnet i pannan pendlar mellan 48 och 74 grader. Känns som elementen längst upp och längst bort är kallare än de andra och jag gissar att returen är kallare än den skall.

Jag vet att expantionskärlet är litet så jag kollar om detta kan vara boven.
Jag tror inte att expansionskärlet är den primära felkällan här (även om de är för litet), om du klarar att hålla trycket uppe på 1,3 bar.

Jag tror du behöver balansera flödet i systemet. Flödet vill alltid gå den lättaste vägen.
Går det att höja cirkulationspumpen ett snäpp? Prova det isf.
Om din pelletspanna går oavbrutet och inte klarar att hålla temperaturen, så låter det som att effekten är för liten.

Nja, trycket är max 1.5 på kärlet sen löser övertrycksskyddet så jag vågar knappt det.

Det konstiga är att vår entrepenör kommer hit, pillar på pannan och den går som den skall (håller 80 grader och ger bra värme) ett tag för att sedan återgå till det jag mämnde innan.

S Sebastian_21 skrev:
Nja, trycket är max 1.5 på kärlet sen löser övertrycksskyddet så jag vågar knappt det.

Det konstiga är att vår entrepenör kommer hit, pillar på pannan och den går som den skall (håller 80 grader och ger bra värme) ett tag för att sedan återgå till det jag mämnde innan.
Att öka flödet på cirkpumpen ökar inte det statiska trycket. Trycket kan dock stiga pga att det blir stort motstånd, t ex av många stängda termostatventiler. Säkerhetsventil och expansionskärl bör dock inte sitta direkt på tilloppet efter pumpen.
Har du 10 meters höjd, och säkerhetsventilen är på 1,5 bar så är det ännu viktigare med rätt storlek på expansionskärl.

Någonting ändrar sig. Var det varmare utomhus, när de var och grejade med pannan? Eller är detsamma temperatur som nu?
Har du bytt leverantör av pellets? Sotat pannan?

Vi har samma pellets, samma leverantör. Dock har vi sotat och rengjort pannan nyligen men det borde väl förbättra prestandan?

Hyffsat samma temp ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.