Hej!

Mitt problem är att min NIBE varmvtn-beredare verkar dra hela lasset med sin eluppvärmning av vårt vatten-burna värmesystem i kåken. Pelletspannan käkar men verkar inte få vattenberedaren att slå av sin eluppvärmn. Vilket leder till att kostnaderna skjutit i taket...

Hur går man till väga för att ställa in denna pelletspanna, någon som vet? Två huvudsakliga vred finnes ( se bilder) . Har prövat att stänga av beredarens eluppvärmn manuellt men det är kallt i elementen därav. Hur många grader bör pelletspannan stå på? Beredaren är inställd korrekt gradmässigt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Först och främst ser det väldigt tunnt ut med anslutningar till pannan. Sitter de bakpå allihop?
Det är möjligen inte så att varmvattenberedaren förser er med tappvarmvatten och pannan med uppvärmning?
Lite fler bilder på pannans anslutningar bak, cirkulationspumpen samt beredaren och hur den hänger ihop med pannan vore bra.

Det förefaller som pannan inte används för tappvarmvatten, eftersom anslutningarna frampå är kapade, såvida inte det är anslutet någon värmeväxlare för tappvarmvatten externt nånstans, men det ser som sagt väldigt tunnt ut med anslutningar till pannan.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Tack för svar!

Pannan går i ett rör raka vägen in i beredaren. Det jag funderade på är om den svarta kranen som står vertikalt skall vridas till horisontellt läge. Jag testvred och då blörjade det rusa vatten i röret hörde man. Kan det vara så att det är blockerat..? Skall kranen vara vidöppen för inkommande från pelletspannan?? Hur ser gradantalet ut från pannan?

Nedrans! Lade upp samma bild 2ggr. Men den andra föreställde bara ett utgående rör från pannan som hade en termometer på sig som stod på 50-70 grader fram och tillbaka beroende på om pelletsbrännaragregatet blåste eller ej.

Röret som går in i beredaren är alltså det med en stor röd kran på. Den svarta kranen sitter snett upp till vänster från den röda.

P
Det där är en nibe elpanna dvs dubbelmantlad med både värme och tappvatten. Kranen med svart är påfyllning till värmesystemet.

Nu får jag inte upp pannan i mer än 18 grader utgångstemp.... Nu ä det 13 grader i huset.

Det porlar ljudligt vatten i mitt element. Undrar varför.

Cirkulationspump sitter på niben och funkar. Sitter även på ett utlopp från pannan som jag inte tönkte på vid golvet. Den sitter i ett uttag som går in i niben. Den står still. Har testat stt ha igång den med annan ström.

Graderna i pannan står på 24 grader :(((

Du skrev tidigare att pelletspannan går ibland. Ställ upp panntermostaten eller brännarens termostat till 87 grader så du får ordentlig normal temperatur i oljepannan. Då borde värmen tas från pelletseldning och inte från elpannan. Finns tyvärr ingen läsbar bild på panntermostaten eller brännaren.
Är det rätt kopplat ska varmvatten från oljepannan cirkulera till elpannan och hålla den varm. Stannar pelletseldningen ska elpannan ta över men då måste den vara inställd på en lägre temperatur annars går den hela tiden och du går en enorm elräkning.
Det varma kranvatntet tas bara från elpannan och värmeberedaren i oljepannan är pluggad. Genom att oljepannan värmer elpannan så kommer kranvattnet också att värmas med pellets om inställningarna är riktiga.

Går det några fler rör ifrån den röda pannan än de 2 för varmvatten som är pluggade framtill?

Det vore bra om du försökte rita upp nån form av schematisk skiss på hur olika rör osv. går dels mellan pelletspannan & elpannan, dels rören vidare ut till radiatorerna.

P
Stäng av panna och lufta alla element.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.