Hej!

Jag har köpt en ny förrådsdörr (utsidan är obehandlad furupanel) och vet inte vilken färg ska jag köra.
Har läst olika trådar men blev inte klokare :crysmile:
Hur ska man gå tillväga och vilka komponenter ska man använts för ett bra resultat?

Tack på förhand för hjälpen :D

En snickerifärg för utomhusbruk av lite bättre kvalitet. Grunda med den grundfärg tillverkaren föreslår. Slipa av lätt med 180 - 240 korn sandpapper när grundningen torkat. Inte hårt! Färgen ska inte försvinna. Utan ytan ska bara kännas slät, d v s fiberresning ska tas bort. Sedan två, eller fler, lager med färdigstrykning.

Använd en kvalitativ lackpensel och en liten roller med skumgummiyta eller liknande för en fin yta.

Sitter det kvistar i dörren kan det vara bra att använda en spärrfärg eller shellack innan grundningen på dessa. Annars har de en tendens att lysa igenom med åren.

• Gilla
etxulss och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
En snickerifärg för utomhusbruk av lite bättre kvalitet. Grunda med den grundfärg tillverkaren föreslår. Slipa av lätt med 180 - 240 korn sandpapper när grundningen torkat. Inte hårt! Färgen ska inte försvinna. Utan ytan ska bara kännas slät, d v s fiberresning ska tas bort. Sedan två, eller fler, lager med färdigstrykning.

Använd en kvalitativ lackpensel och en liten roller med skumgummiyta eller liknande för en fin yta.

Sitter det kvistar i dörren kan det vara bra att använda en spärrfärg eller shellack innan grundningen på dessa. Annars har de en tendens att lysa igenom med åren.
Behöver jag olja inför målningen?

Jag fick också tips från en bekant att man kan måla med Nordsjö Tinova 2in1 och slippa grundmåla.
Vad tycker du/ni?

Inge oljning behövs, använd en grundfärg för utomhusbruk. Du ska inte använda en fasadfärg på en dörr.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Inge oljning behövs, använd en grundfärg för utomhusbruk. Du ska inte använda en fasadfärg på en dörr.
Tack för svaret
Jag undrar om det får bra att måla den med en färg pistol kanske då jag har en :p

Absolut, tänk på att det kan vara lite svårt att få till sprejmålning om man inte är van. Testa på lite andra grejer först till dess att du får in tekniken. Tänk också på att det kan behövas fler lager beroende på vilken viskositet färgen måste ha för att kunna sprejas. Färgen kan alltså behöva spädas ut och ge lite sämre täckning per lager färg som läggs på.

Annars är det samma steg. Grundmålning, lätt avslipning, färdigmålning.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Behöver jag olja inför målningen?

Jag fick också tips från en bekant att man kan måla med Nordsjö Tinova 2in1 och slippa grundmåla.
Vad tycker du/ni?
Nej inte fasadfärg, välj då istället Nordsjö Tinova dörr&fönster utomhus med impregneringsolja, grundfärg och färdigstrykning.
Målat med den färgen och omstruket efter 14 år 2022. Miniroller och moddlare.
Ljusblå dörr med diamantfönster, karm i rött trähus, traditionell, enkel stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Den var ju lite intressant, har jag inte testat. Jag är dock lite skeptisk till all-in-one produkter. Men om det fungerat bra för dig i alla år kanske det är nåt att ha?

A AndersS skrev:
Nej inte fasadfärg, välj då istället Nordsjö Tinova dörr&fönster utomhus med impregneringsolja, grundfärg och färdigstrykning.
Målat med den färgen och omstruket efter 14 år 2022. Miniroller och moddlare.
[bild]
Snyggt!
Menar du att det är en kombo-produkt , eller man ska ha 3 olika, alltså, olja + grundfärg + dörr & fönster färg?
Jag har kollat lite på Nördsjös hemsida men kan inte hitta nåt kombo produkt

Tre olika, men allt torkar så fort att en dörr färdigmålas på två dagar. Tror impregneringsoljan har längst.
När jag gjorde ommålning, enbart tvätt med målartvätt och två färdigstrykningar. Behövde inte skrapa något. Kör med Jape målartvätt som ger en ren och helmattyta.
Använder deras impregneringsolja även som underlag till fasadfärgen som inte har grundfärg i systemet.
Har hållit mig till Nordsjö av vana, men det finns ju många färgsystem.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tre olika, men allt torkar så fort att en dörr färdigmålas på två dagar. Tror impregneringsoljan har längst.
När jag gjorde ommålning, enbart tvätt med målartvätt och två färdigstrykningar. Behövde inte skrapa något. Kör med Jape målartvätt som ger en ren och helmattyta.
Använder deras impregneringsolja även som underlag till fasadfärgen som inte har grundfärg i systemet.
Har hållit mig till Nordsjö av vana, men det finns ju många färgsystem.
Tack
Jag gick till min lokal Nördsjö butik faktiskt och frågat. Du har rätt, oljan tar 16 timmar tills den torkar (dag 1) och sedan grunden och täckfärgen 2-4 timmar varje.
Dvs att det blir 2 dagars jobb .
Jag har kollat Beckers system då jag har rabatt på Beckers färg.

Tänker göra det in i garaget för att undvika smuts mm medan den torkar i dom olika steg.

Gjorde det liggande när dörrarna var nya. Men karmen målades på plats.
Lite rabatt kan du nog få i de flesta färgbutiker, har ett konto så det syns vad jag köpt och färg/brytningskoder.
Behöver inte fråga längre;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.