Hur ska Ni fira JUL?

• Vet ej :(

3 Röster 4,3%
  • Ensam. Ensamma.

9 Röster 12,9%
  • Med vän, vänner.

5 Röster 7,1%
  • Hemma med nära o kära.

48 Röster 68,6%
  • Reser bort.

7 Röster 10,0%
  • Saknar någon att fira Jul med :(

1 Röster 1,4%
  • Antal röster
    70
  • Omröstningen stängd .
Alt tre, men det är mest sådan jag är. :)

jenssoderberg skrev:
Alt tre, men det är mest sådan jag är. :)
Vi. ingen, kan döma andra. Vi är olika. Så är det bara. I.a.f. i den här frågan.

BigGitt skrev:
Vi. ingen, kan döma andra. Vi är olika. Så är det bara. I.a.f. i den här frågan.
Det vet jag inte om jag håller med om faktiskt.

En ensam mor som tvingas sitta ensam hemma över jul för att hennes otacksamma vuxna ungar tycker det är för jobbigt att en endaste gång om året spendera lite kvalitetstid med henne anser jag har rätt att bli lite ledsen.

Men det är väl svensken i ett nötskal. De jobbiga föräldrarna skall helst in på hemmet så fort det bara går så man slipper se dom.

SOCKEPLAST skrev:
Det vet jag inte om jag håller med om faktiskt.

En ensam mor som tvingas sitta ensam hemma över jul för att hennes otacksamma vuxna ungar tycker det är för jobbigt att en endaste gång om året spendera lite kvalitetstid med henne anser jag har rätt att bli lite ledsen.

Men det är väl svensken i ett nötskal. De jobbiga föräldrarna skall helst in på hemmet så fort det bara går så man slipper se dom.
Den stackars ensamma modern kanske kan tänka sig att åka till sina vuxna barn och fira jul istället för att sitta hemma och önska att det ska vara som förr? Det är inte så jäkla roligt att packa in hela familjen och sedan sitta där och se på när barnen har tråkigt och stackars gamla mamma sliter ut sig, mycket bättre att hon sitter i en fåtölj hos någon av barnen.

Våra famlijejular är SÅ mycket trevligare och mer avslappnade sedan vi slutade vara hos mina föräldrar och växlar mellan mig och brorsan istället.

Men om mamman sitter där och "inte vill vara till besvär" utan väntar sig att barnen själva ska bjuda in sig, får hon ju skylla sig själv.

Anna_H skrev:
Den stackars ensamma modern kanske kan tänka sig att åka till sina vuxna barn och fira jul istället för att sitta hemma och önska att det ska vara som förr?
Var man vill träffas bestämmer man lämpligtvis tillsammans, det säger sig själv. Passar det bättre att ta emot släkten hos sig själv gör man naturligtvis så. Man skiter dock inte i att visa att man bry sig om sina nära och kära vid jul för att det är "för jobbigt".

Mina föräldrar träffar jag gärna någon gång under jul för dom kommer jag bra överens med, och någon enstaka släkting som är väldigt trevlig.

Men resten av min stora släkt vill jag helst inte se röken av under jul, och det beror på att jag inte gillar dom.

Min morfar har jag varken träffat eller pratat med på ca 7-8 år, 2 av mina kusiner har jag inte träffat på 10 år osv.

Jag är inte så mycket för det här med stora släktträffar överhuvudtaget helt enkelt.

Förr om åren var det hemma hos någon av ens föräldrar som gällde. Sen vi fick barn hade vi trumfet och kunde således bjuda in alla hem till oss. Båda har småsyskon som inte stadgat sig helt och skaffat familj ännu, så det föll sig naturligt. Dessutom slipper man då alla knepiga fasoner från gamlingar som firar jul som på 50-talet... (typ). Nån ensam faster och morbror bjuds också in och dyker upp vissa år.

Nu har vi även uppgraderat och är de enda som bor i hus, vilket passar bra då fruns lillasyster hittat stadigt sällskap och har bulle på gräddning.

Alla får ta med sig lite olika sorters käk, svärmor får köra runt och hämta upp släktingar i minibuss och därigenom uppfylla sitt behov av att känna sig betydelsefull :)

Hemma hos oss finns det plats, barnen har egna utrymmen att dra sig undan till och kan sova när kvällen kommer, och vi är ett bra team och snurrar runt det bra hemma, så jag hoppas vi får fortsätta med den här traditionen många år till :)

Alkoholfritt, åtminstone på julafton.

//Patrik

Till protokollet, jag tycker om mina föräldrar, men det här måttet av tvång på julafton retar mig.

Men så är jag en pragmatisk nyliberal också. q(;^;)p

Drar med familjen till svärmor i Tyskland och borta ett tag. Kombinerar resan med lite föräldraledighet.

Skickat från min mobil

Kanske tjuvkikar jag lite på grannarna som har bokat flyttbil till den 23e och hoppas hinna få så mycket som möjligt klart i huset tills dess. Nu tror jag knappast de är hemma på julafton men i sånt fall bjuder vi över dom en sväng också :)

Blir nog inget bilmekande för mig, ska nog bara ta och slappa mellan jul och nyår då jag faktiskt är ledig.
Titta på tv, titta på film och spela tv-spel blir nog lagomt. :)

skalman1 skrev:
Blir nog inget bilmekande för mig, ska nog bara ta och slappa mellan jul och nyår då jag faktiskt är ledig.
Titta på tv, titta på film och spela tv-spel blir nog lagomt. :)
Är du 13? :wow:

Nä, är du 150?

skalman1 skrev:
Nä, är du 150?
Nästan! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.