402 läst ·
8 svar
402 läst
8 svar
Hur ska man veta material i köksluckor?
Håller på att sälja en fastighet. En spekulant undrar vad kökluckorna är gjorda av. MDF eller Spån.
Köket är från 2001. Hade jag haft en lucka att såga av så hade det varit självklart hur jag skulle lösa det. Men nu har jag verkligen inte en aning.
Vikten ligger lite väl nära varandra för att kunna skilja ut det via vikt?
Hålen för gångjärnen är ju lackade så det är svårt att se där med.
Någon som har en idé?
Köket är från 2001. Hade jag haft en lucka att såga av så hade det varit självklart hur jag skulle lösa det. Men nu har jag verkligen inte en aning.
Vikten ligger lite väl nära varandra för att kunna skilja ut det via vikt?
Hålen för gångjärnen är ju lackade så det är svårt att se där med.
Någon som har en idé?
skruva bort handtag/gångjärn och kolla i hålet?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Mina är spånskiva men de är nog 90-tal eller väldigt tidigt 00-tal (suttit sen jag köpte huset och skulle helst ha massivt trä men det blir ett senare projekt). Både spånskiva och MDF luktar illa enligt mig, men i skåpsluckorna är det ju "instängt" av ytskikt runt om.
AIn säger
Titta på luckans design.
MDF: Om luckan har frästa spår, speglar eller rundade kanter mitt på ytan är det nästan garanterat MDF (eller massivt trä). Spånskiva går inte att fräsa snyggt eftersom det spricker och blir "fnasigt".
Spånskiva: Dessa luckor är oftast helt släta (så kallade släta luckor). Om de har en profil är det ofta en pålimmad list runt kanten, inte fräst ur samma stycke.
Det känns spontant rimligt?
Titta på luckans design.
MDF: Om luckan har frästa spår, speglar eller rundade kanter mitt på ytan är det nästan garanterat MDF (eller massivt trä). Spånskiva går inte att fräsa snyggt eftersom det spricker och blir "fnasigt".
Spånskiva: Dessa luckor är oftast helt släta (så kallade släta luckor). Om de har en profil är det ofta en pålimmad list runt kanten, inte fräst ur samma stycke.
Det känns spontant rimligt?
Klicka här för att svara