Jag håller på och bygger ett musikrum med en extra akustikdämpad vägg på en sida, där jag nu vill regla ut för ett extra lager mineralull framför den befintliga glasullen som syns i de bifogade bilderna. De liggande reglarna i bild är del av den nya reglingen.

Något som slog mig medan jag höll på med de första liggande reglarna är hur man ska tänka med infästning och placering eftersom de står på ett befintligt (limmat + skruvat) undergolv som har 10mm rörelsemån mot den befintliga väggens regling (se detaljbild). Det jag vill undvika är att jag monterar den nya reglingen så att det blir stora spänningar och i värsta fall haveri ifall undergolvet sväller och rör sig. Rummet är 9m långt och det vi ser i bild är ena änden av det.

Mina funderingar går alltså kring vilket av följande som är mest rätt:
  • Flytta ut de liggande reglarna 10mm så att de ligger i linje med kanten på undergolvet, dvs hela den nya väggreglingen skulle ha en 10mm spalt mot existerande vägg, precis som undergolvet?
  • Låta de nya reglarna ligga dikt an mot den befintliga reglingen men endast skruva mot undergolvet så att den nya väggen inte kopplar ihop undergolv och befintlig regling?
  • Skruva de nya reglarna endast mot existerande vägg så att golvet kan röra sig under den nya reglingen?
  • Skruva fast reglarna både i golvet och befintliga reglar
Jag slår som lite knut på mig själv i resonemangen kring det här eftersom jag samtidigt tänker att undergolvet ska kunna röra sig lite men också att den nya reglingen måste sitta stadigt på plats. Den nya reglingen innebär också att jag skruvar fast de yttre reglarna i befintligt golv, väggar, tak, och i varandra, vilket även det direkt innebär att golvet är kopplat mot båda sidoväggarna.

Sen kan jag undra hur mycket undergolvet sväller eller rör på sig egentligen när det sitter fast med lim och hundratals skruvar längs hela bjälklaget.

Kanhända att jag krånglar till det här bra mycket mer än nödvändigt...

• Ny regling framför befintlig glasullsisolering med markerade linjer på undergolv för bygge av akustikvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av akustikdämpat musikrum med synlig glasullsisolering och nya liggande träreglar ovanpå ett brunt undergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.