En helt annan fråga.
Varför ska dom bort?
Så länge dom sitter där gör dom ingen skada.
Hade själv i mitt gamla hus och då på ett par ställen även synliga, målade dom delarna som syntes för att binda ev damm sen fick dom vara kvar.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Ingen har heller sagt att det är så enkelt.

Det gäller väl alla situationer där någon inte kan leverera vad som avtalats?
Inte betalar du för en taxi som inte dyker upp?
Om du lämnar in skjortorna för tvätt och de ligger där skitiga i sin kasse när du skall hämta dem?
Du beställer en biff på restaurang och biffen är slut? Betalar du för pommes fritesen då?

Inga förutsättningar har ändrats här. Däremot verkar det som att entreprenören missbedömt förutsättningarna. Vems fel är det? TS?
de vet varken du eller jag eftersom vi inte sett vad som avtalats.
TS nämner ju att det är nya förutsättningar som inte E visste

O oliven1 skrev:
Fast om det är en hyfsat erfaren entreprenör så borde dom ana problemen som kan uppstå...
Därför tar man ju höjd i fast pris....

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker entreprenören kommer väldigt billigt undan om denne tillåts dra sig ur utan kostnad.

Jag förstår att man som kund nöjer sig med att det inte kostar en något, men argumenten är tunga för att TS egentligen har rätt till skadestånd på mellanskillnaden på det offererade arbetet och vad en seriös firma skulle ta för att faktiskt göra jobbet.

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
Jag fattar inte ens hur detta kan komma som en överraskning för firman.

De får väl ta detta som en läropeng så kan de förhoppningsvis räkna bättre nästa gång.

• Gilla
Mortsken och 4 till
  • Laddar…
C
O oliven1 skrev:
Självklart vet varken du eller jag om det TS skriver stämmer till 100%. Det TS skriver kanske i själva verket aldrig har hänt överhuvudtaget? Det har ju redan @MathiasS påpekat för dig så det kan vi väl släppa nu?

Sluta trolla och skriv något meningsfullt istället.

• Gilla
MangeH och 7 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Det centrala är inte om yrkespersonen visste eller inte. Det centrala är om yrkespersonen BORDE ha vetat utifrån sin erfarenhet och expertis, och givetvis, den undersökning som gjordes på plats.

Dessutom, oavsett detta, har man missat att göra friskrivningar för okända situationer och därmed ytterligare försvårat sin situation som säljande bolag.

• Gilla
MangeH och 5 till
  • Laddar…
Ts verkar vara nöjd med uppgörelsen.
Det är trots allt ts som bestämmer!

Lagen säger vad man har rätt till. Inte att man måste följa den. om båda är nöjda. med något annat

• Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ts verkar vara nöjd med uppgörelsen.
Det är trots allt ts som bestämmer!

Lagen säger vad man har rätt till. Inte att man måste följa den. om båda är nöjda. med något annat
klokt sagt😊

Unikt namn
TS har blivit vilseledd av entreprenörens klassiska strike first.

"Du måste betala även fast vi inte genomför arbetet."

Sen den tystare reträtten till;
"Vi avslutar utan att du behöver betala"

Detta kan ju kännas som en positiv förflyttning, trots att det första påståendet aldrig rättsligt var en sannolik utgång.
TS bör vara medveten om sina möjligheter att kräva ersättning för merkostnader.

Entreprenören skulle kunna haft en ödmjukare inställning och erbjudit en bättre kompromiss, tex dela på merkostnaden. Men bulldozermetoden funkar ju tyvärr ofta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Hep Hep skrev:
Låter som att det är dags att "hänga ut" företaget i tråden. Ett så rakryggat beteende vore väl trevligt att läsa om ifall någon googlar på firman och funderar på att anlita dem.
Är det rakryggat att ge fastpris, inse att man har räknat bort sig och krypa hem med svansen mellan benen?

Rakryggat är att utföra uppdraget även om det kostar mer för entreprenören än tänkt.

O
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast om det är en hyfsat erfaren entreprenör så borde dom ana problemen som kan uppstå...
Därför tar man ju höjd i fast pris....
nä, då kommer man ju aldrig få några jobb.
och dessutom skulle ingen kund vilja det heller. betala massa onödiga risk pengar.

bättre för båda parter att man betalar för vad det kostar

O
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Är det rakryggat att ge fastpris, inse att man har räknat bort sig och krypa hem med svansen mellan benen?

Rakryggat är att utföra uppdraget även om det kostar mer för entreprenören än tänkt.
hur vet du det?

O oliven1 skrev:
nä, då kommer man ju aldrig få några jobb.
och dessutom skulle ingen kund vilja det heller. betala massa onödiga risk pengar.

bättre för båda parter att man betalar för vad det kostar
Betala vad det kostar, det gör man när arbetet utförs på löpande räkning. Nu handlade det om ett avtalat fast pris och då betalar man alltid en riskpeng som köpare. Vem som i slutänden tjänade på det fasta priset kan ju bero på omständigheterna och hur bra säljaren är på att räkna.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
Betala vad det kostar, det gör man när arbetet utförs på löpande räkning. Nu handlade det om ett avtalat fast pris och då betalar man alltid en riskpeng som köpare. Vem som i slutänden tjänade på det fasta priset kan ju bero på omständigheterna och hur bra säljaren är på att räkna.
asså???

men det betyder ju inte att det är positivt för någon part att ta massa extra risk?
dessutom ändras förutsättningarna så ingår inte det, privatpersoner har någon föreställning att totalentreprenad = allt ingår
fast pris = allt ingår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.