Hej forumet, jag har ett problem. Nån tyckte om jag minns rätt att nivån behövde justeras och det har sem dess vridits flera gånger på knapparna. Det har lett till att flera saker, i synnerhet mejeriprodukter fryser och så kan man ju inte ha det.

Ifall det kan bero på det annars så råkade jag pga. oerfarenhet ställa en het kastrull på bottenvåningen så det blev en brännskada.

Skåpet är av märket Elektro Helios och såhär är nivån nu:

Thermostatknapp inställd mellan Max och Min i ett Elektro Helios kylskåp med synlig brännskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometerinställningsknapp i ett kylskåp med markeringar från Min till Max och en grön lysande indikator.
Skapa konto
Termostatinställning i kylskåp visar cirka +3 grader Celsius och delvis suddig bild.
Skapa konto

Här är bild på skadan:

Brännskador på vit yta i kylskåp där en het kastrull placerats, med synliga smälta plastspår och missfärgningar.
Skapa konto

P
Byt sensor

Y
Tanken är att ratten ska peka neråt, dvs halva vägen.
Ifall maten frys, så är det nog dags att byta temperatursensorn, som sitter i bakväggen.
Oftast drar man då fram skåpet och byter denna lilla sak bakifrån tror jag, eller om det bara var lossa kabeln man gjorde på baksidan, har inte gjort det själv ska tilläggas.
I kylskåpet finns en etikett där det står Modell, serie, typ... Skriv ner dessa, besök någon butik eller fråga här så kan du nog få prisuppgift vad som väntar dig.

När du mäter så ska du inte ha en termometer liggandes på en hylla, utan den ska helst stå i ett glas vatten. Lite för att få balans i mätningarna. Kylskåpet jobbar ju på så sätt att den brummar en stund och temperaturen sjunker, blir tyst och temperaturen ökar. Så man kan bli lurad.

Temperaturen i ett kylskåp får vara max 8 grader. Livsmedelsverket rekommenderar 5 grader.

Tack ska ni ha! Så det spelar ingen roll alltså även om knapparna är vridna åt det håll de ska vara?

Y
Ifall du vrider så mycket du kan medurs, då kommer det bli frost i dina matvaror.
Men det ska det inte bli när den står som på din första bild, mer moturs.

Vi utgick ifrån att du fick is i matvarorna oavsett hur du än gjorde.

Y
Ah du har kombiskåp med två vred på panelen. Minns inte vilken som är vilken men ställ båda i mitten/rakt ner.

Y Yrrol skrev:
Ifall du vrider så mycket du kan medurs, då kommer det bli frost i dina matvaror.
Men det ska det inte bli när den står som på din första bild, mer moturs.

Vi utgick ifrån att du fick is i matvarorna oavsett hur du än gjorde.
Ok tack, det blir frost nästan oavsett. Ska prova att ha dem rakt ner.

Y
Ta ett kort på etiketten eller skriv av det som står och visa oss så kan vi nog ta fram mer överflödig information. ;)

Jag behövde lära mig, är väl sär!

Y
Jag var nog otydlig i mitt skämt - det var inte riktat mot dig utan mot oss alla på forum att svaren alltid skenar iväg;

Ifall du visar oss vad maskinen heter så kan vi nog hitta manual och prisuppgifter gällande reservdelen.

Etiketten sitter på vänster eller höger insida vägg. Modell, Serie.
Kan även vara längst nere i frysen så att du först får dra ut den lösa lådan för att få syn på den.

Redigerat:
Jag skojade med mitt är väl sär, jag har speciell humor. Här är etiketten:

• Etikett för Elektro Helios-produkt som visar volym, modell, produkt- och serienummer samt tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Y
P
Prova nått dygn med pilarna klockan 5
Det bör ge -18 i frysen o +5 i kylen
Såsom du har vredet på bild 1 blir det kallt i kylen din termometer visa nog rätt.

Tack så mycket, kör på klockan fem nu tills jag kontaktat hyresvärden till att börja med, ni tror inte att skåpet kan vara på väg att gå sönder?

Jag vet de som bott i hyresrätt som ruttnat på sitt gamla kylskåp och ställt det upp och ner tills det packat ihop. Sen har de ringt värden och anmält att skåpet är trasigt och fått ett nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.