Hej forumet, jag har ett problem. Nån tyckte om jag minns rätt att nivån behövde justeras och det har sem dess vridits flera gånger på knapparna. Det har lett till att flera saker, i synnerhet mejeriprodukter fryser och så kan man ju inte ha det.
Ifall det kan bero på det annars så råkade jag pga. oerfarenhet ställa en het kastrull på bottenvåningen så det blev en brännskada.
Skåpet är av märket Elektro Helios och såhär är nivån nu:
Här är bild på skadan:
Ifall det kan bero på det annars så råkade jag pga. oerfarenhet ställa en het kastrull på bottenvåningen så det blev en brännskada.
Skåpet är av märket Elektro Helios och såhär är nivån nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild på skadan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att ratten ska peka neråt, dvs halva vägen.
Ifall maten frys, så är det nog dags att byta temperatursensorn, som sitter i bakväggen.
Oftast drar man då fram skåpet och byter denna lilla sak bakifrån tror jag, eller om det bara var lossa kabeln man gjorde på baksidan, har inte gjort det själv ska tilläggas.
I kylskåpet finns en etikett där det står Modell, serie, typ... Skriv ner dessa, besök någon butik eller fråga här så kan du nog få prisuppgift vad som väntar dig.
När du mäter så ska du inte ha en termometer liggandes på en hylla, utan den ska helst stå i ett glas vatten. Lite för att få balans i mätningarna. Kylskåpet jobbar ju på så sätt att den brummar en stund och temperaturen sjunker, blir tyst och temperaturen ökar. Så man kan bli lurad.
Temperaturen i ett kylskåp får vara max 8 grader. Livsmedelsverket rekommenderar 5 grader.
Ifall maten frys, så är det nog dags att byta temperatursensorn, som sitter i bakväggen.
Oftast drar man då fram skåpet och byter denna lilla sak bakifrån tror jag, eller om det bara var lossa kabeln man gjorde på baksidan, har inte gjort det själv ska tilläggas.
I kylskåpet finns en etikett där det står Modell, serie, typ... Skriv ner dessa, besök någon butik eller fråga här så kan du nog få prisuppgift vad som väntar dig.
När du mäter så ska du inte ha en termometer liggandes på en hylla, utan den ska helst stå i ett glas vatten. Lite för att få balans i mätningarna. Kylskåpet jobbar ju på så sätt att den brummar en stund och temperaturen sjunker, blir tyst och temperaturen ökar. Så man kan bli lurad.
Temperaturen i ett kylskåp får vara max 8 grader. Livsmedelsverket rekommenderar 5 grader.
Ifall du vrider så mycket du kan medurs, då kommer det bli frost i dina matvaror.
Men det ska det inte bli när den står som på din första bild, mer moturs.
Vi utgick ifrån att du fick is i matvarorna oavsett hur du än gjorde.
Men det ska det inte bli när den står som på din första bild, mer moturs.
Vi utgick ifrån att du fick is i matvarorna oavsett hur du än gjorde.
Ok tack, det blir frost nästan oavsett. Ska prova att ha dem rakt ner.Y Yrrol skrev:
Jag var nog otydlig i mitt skämt - det var inte riktat mot dig utan mot oss alla på forum att svaren alltid skenar iväg;
Ifall du visar oss vad maskinen heter så kan vi nog hitta manual och prisuppgifter gällande reservdelen.
Etiketten sitter på vänster eller höger insida vägg. Modell, Serie.
Kan även vara längst nere i frysen så att du först får dra ut den lösa lådan för att få syn på den.
Ifall du visar oss vad maskinen heter så kan vi nog hitta manual och prisuppgifter gällande reservdelen.
Etiketten sitter på vänster eller höger insida vägg. Modell, Serie.
Kan även vara längst nere i frysen så att du först får dra ut den lösa lådan för att få syn på den.
Redigerat:
Vänstra ratten är frysen.
Högra är kylet.
Manual: http://www.electrolux-ui.com//DocumentDownLoad.aspx?DocURL=2009\818\414401SV.pdf
Reservdelar:
http://shop.electrolux.se/search?pr...2112000&filter=ATTRIBUTE_PartType:Termostater
Kylskåpstermometer
Artikelnummer: 2085611065
356.00 SEK
Sen vet jag inte om man bör installera följande också;
Temperatursondsfäste till kylskåp
Artikelnummer: 2082769015
83.00 SEK
Hur man byter den vet jag inte men det kanske Electroluxaren kan berätta.
Högra är kylet.
Manual: http://www.electrolux-ui.com//DocumentDownLoad.aspx?DocURL=2009\818\414401SV.pdf
Reservdelar:
http://shop.electrolux.se/search?pr...2112000&filter=ATTRIBUTE_PartType:Termostater
Kylskåpstermometer
Artikelnummer: 2085611065
356.00 SEK
Sen vet jag inte om man bör installera följande också;
Temperatursondsfäste till kylskåp
Artikelnummer: 2082769015
83.00 SEK
Hur man byter den vet jag inte men det kanske Electroluxaren kan berätta.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag vet de som bott i hyresrätt som ruttnat på sitt gamla kylskåp och ställt det upp och ner tills det packat ihop. Sen har de ringt värden och anmält att skåpet är trasigt och fått ett nytt.
