8 356 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Hur ska jag tyda tomtkartorna?
Ja det har jag kollat. Både för utbyggnaden från sommarstuga till åretruntboende men också för ett stort varmgarage. Båda dessa är även inritat i situationsplanen (tror jag det heter)
Jonatan79 skrev:
Jo, det finns en plan; 2281K-MAT-19.
Tänk på att det finns många typer av plan-varianter som haft olika namn genom åren; Detaljplan, Områdesplan, Byggnadsplan, Stadsplan, Fastighetsplan, Tomtplan osv. Det är inte alls omöjligt att det din kommun i sin digitala karta kallar "Planområde", inte är samma som alla som svarat här menar med "Detaljplan".
Du har en plan, du har prickmark att förhålla dig till, och så verkar det stå BF1, dvs byggnad får ha max en våning, byggnadshöjd 3.5 m, vind får inte inredas och huset får vara max 75 kvm stort - allt enligt detaljplaneakten som finns länkad i kartan.
.
Det prickade området är oftast inritat för hand och då blir det till för kommunen att tolka planarkitektens syfte. Var tanken att prickmarken skulle vara en lika bred remsa överallt (t.ex. 6m) även om den varierar mellan 4-7 m om man mäter i kartan? Det står oftast inte i planhandlingarna utan det blir en tolkning från fall till fall.
Linjetjockleken i kartan blir bara den ca en halvmeter, så varifrån ska man mäta; linjens mitt eller någon av kanterna?
Tänk på att det finns många typer av plan-varianter som haft olika namn genom åren; Detaljplan, Områdesplan, Byggnadsplan, Stadsplan, Fastighetsplan, Tomtplan osv. Det är inte alls omöjligt att det din kommun i sin digitala karta kallar "Planområde", inte är samma som alla som svarat här menar med "Detaljplan".
Du har en plan, du har prickmark att förhålla dig till, och så verkar det stå BF1, dvs byggnad får ha max en våning, byggnadshöjd 3.5 m, vind får inte inredas och huset får vara max 75 kvm stort - allt enligt detaljplaneakten som finns länkad i kartan.
.
Det prickade området är oftast inritat för hand och då blir det till för kommunen att tolka planarkitektens syfte. Var tanken att prickmarken skulle vara en lika bred remsa överallt (t.ex. 6m) även om den varierar mellan 4-7 m om man mäter i kartan? Det står oftast inte i planhandlingarna utan det blir en tolkning från fall till fall.
Linjetjockleken i kartan blir bara den ca en halvmeter, så varifrån ska man mäta; linjens mitt eller någon av kanterna?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Se Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplan/detaljplaneinstrumentet/aldre-planer1/
"Äldre planer som stadsplaner, byggnadsplaner och avstyckningsplaner gäller idag som detaljplaner. Dessa äldre planer har inte längre någon genomförandetid."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplan/detaljplaneinstrumentet/aldre-planer1/
"Äldre planer som stadsplaner, byggnadsplaner och avstyckningsplaner gäller idag som detaljplaner. Dessa äldre planer har inte längre någon genomförandetid."
Mycket bra reflektioner.
Situationsplanen är alltså lika med hur det ser ut idag om man går in och tittar?
Resolutionen och dess beskrivning är alltså hur det vid uppförande av tomterna och dess beslut var tänkt att se ur i området. Bestämmelser och annat övers stl och placeringar?
Kan denna resolution alltså ändras under åren och idag är det något helt annat som gäller när byggloven ska beslutas i området? Finns denna resolution nedskriven eller är det Stadsbyggnadskontoret som bestämmer godtyckligt vad de tycker ser/är bra just för stunden?
Situationsplanen är alltså lika med hur det ser ut idag om man går in och tittar?
Resolutionen och dess beskrivning är alltså hur det vid uppförande av tomterna och dess beslut var tänkt att se ur i området. Bestämmelser och annat övers stl och placeringar?
Kan denna resolution alltså ändras under åren och idag är det något helt annat som gäller när byggloven ska beslutas i området? Finns denna resolution nedskriven eller är det Stadsbyggnadskontoret som bestämmer godtyckligt vad de tycker ser/är bra just för stunden?
B b8q skrev:Jo, det finns en plan; 2281K-MAT-19.
Tänk på att det finns många typer av plan-varianter som haft olika namn genom åren; Detaljplan, Områdesplan, Byggnadsplan, Stadsplan, Fastighetsplan, Tomtplan osv. Det är inte alls omöjligt att det din kommun i sin digitala karta kallar "Planområde", inte är samma som alla som svarat här menar med "Detaljplan".
Du har en plan, du har prickmark att förhålla dig till, och så verkar det stå BF1, dvs byggnad får ha max en våning, byggnadshöjd 3.5 m, vind får inte inredas och huset får vara max 75 kvm stort - allt enligt detaljplaneakten som finns länkad i kartan.
.
Det prickade området är oftast inritat för hand och då blir det till för kommunen att tolka planarkitektens syfte. Var tanken att prickmarken skulle vara en lika bred remsa överallt (t.ex. 6m) även om den varierar mellan 4-7 m om man mäter i kartan? Det står oftast inte i planhandlingarna utan det blir en tolkning från fall till fall.
Linjetjockleken i kartan blir bara den ca en halvmeter, så varifrån ska man mäta; linjens mitt eller någon av kanterna?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
- Att planen gäller kan det nog inte råda någon tvekan om eftersom kommunen ändå bemödat sig om att skanna och publicera den.
- Fram till för ca 5 år sedan så var det mer eller mindre accepterat av kommuner, länsstyrelser och domstolar att man kunde få igenom upp till ca15% avvikelse från plan (som en liten avvikelse). Det går absolut inte längre.
- Dags att kontakta kommunen och ta reda på fakta kring historiken och nuläge för fastigheten.
- Fram till för ca 5 år sedan så var det mer eller mindre accepterat av kommuner, länsstyrelser och domstolar att man kunde få igenom upp till ca15% avvikelse från plan (som en liten avvikelse). Det går absolut inte längre.
- Dags att kontakta kommunen och ta reda på fakta kring historiken och nuläge för fastigheten.
Kan inte det ligga mig i fatet att kontakta kommunen om det skulle vara något som är tokigt med fastigheten redan idag 
R rolflidvall skrev:- Att planen gäller kan det nog inte råda någon tvekan om eftersom kommunen ändå bemödat sig om att skanna och publicera den.
- Fram till för ca 5 år sedan så var det mer eller mindre accepterat av kommuner, länsstyrelser och domstolar att man kunde få igenom upp till ca15% avvikelse från plan (som en liten avvikelse). Det går absolut inte längre.
- Dags att kontakta kommunen och ta reda på fakta kring historiken och nuläge för fastigheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Har du bygglov för det du har så har du. Har du dispens från strandskyddet också, vet du det? Brott mot det senare preskriberas nämligen aldrig.
En situationsplan beskriver hur något ska se ut när det är genomfört. Exempel, när du söker bygglov ska du lämna in en situationsplan som visar hur det blir när huset är klart. Inte hur det ser ut just nu.Nobbe_1 skrev:
Mycket bra reflektioner.
Situationsplanen är alltså lika med hur det ser ut idag om man går in och tittar?
Resolutionen och dess beskrivning är alltså hur det vid uppförande av tomterna och dess beslut var tänkt att se ur i området. Bestämmelser och annat övers stl och placeringar?
Kan denna resolution alltså ändras under åren och idag är det något helt annat som gäller när byggloven ska beslutas i området? Finns denna resolution nedskriven eller är det Stadsbyggnadskontoret som bestämmer godtyckligt vad de tycker ser/är bra just för stunden?
Det är troligen fortfarande samma planbestämmelser ("resolution") som gäller idag, t.ex. avseende byggnadshöjd, antal våningar osv. Men genom tiderna har olika byggnadsnämnder varit mer eller mindre nogräknade och släppt igenom ett och annat (med vilje eller av misstag), och det finns fortfarande en klausul i PBL om "mindre avvikelse" som de kan släppa igenom, t.ex. är det praxis att få bygga 10% större yta än planen medger, eller ha ett litet hörn av byggnaden på prickmark.
Det är tyvärr ganska mycket godtycke och skiljer sig åt från kommun till kommun och mellan handläggare. Bygglov ÄR ganska mycket tillämpning på lokal nivå; det som kan funka på en tomt passar inte på granntomten, osv.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det beror väl på om det finns problem och vad i så fall dessa består av. Om du inte redan gjort det, begär ut samtliga bygglovhandlingar för fastigheten för att kunna kolla mot verkligheten. Bygglovhandlingar är offentliga och kan begäras ut anonymt.Nobbe_1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Men jag tror frågan var om dina tillbyggnader har dispens från strandskyddsbestämmelserna. Strandskydd gäller inom 100 m från varje form av vatten, havsstrand, sjö, bäck, vissa avloppsdiken. Inom strandskyddat område gäller totalt byggförbud (man får inte ens klippa gräsmattan utan dispens).Nobbe_1 skrev:
Och även ett bygge från ex. 1980, utan dispens, men som på något sätt lyckats få bygglov, kan drabbas av rivningsföreläggande (extremt ovsannolikt)).
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Man skall kanske tillägga att ett hus som ligger så nära vattnet lättare får dispens, för ev. utökningar. Stranden är redan "intecknad" av hemfridzon runt huset. Syftet med strandskyddslagen är att tillförsäkra allmänheten tillgång till stränderna.
Ja men den här kåken plus två stycken till (grannar) så är stugor byggda på tidigt 50-tal så är det så du menar så har vi "nog" dispens. Vi har inskrivit fiskerätt i alla fall 
H hempularen skrev:Men jag tror frågan var om dina tillbyggnader har dispens från strandskyddsbestämmelserna. Strandskydd gäller inom 100 m från varje form av vatten, havsstrand, sjö, bäck, vissa avloppsdiken. Inom strandskyddat område gäller totalt byggförbud (man får inte ens klippa gräsmattan utan dispens).
Och även ett bygge från ex. 1980, utan dispens, men som på något sätt lyckats få bygglov, kan drabbas av rivningsföreläggande (extremt ovsannolikt)).
Menar du att jag eventuellt skulle ha lättare att få ytterligare dispens att bygga eventuellt en liten bod vid vattnet?
H hempularen skrev:



