311 läst ·
9 svar
311 läst
9 svar
Hur ska jag tänka vid tilläggsisolering av fritidshus
Jag renoverar ett fritidshus och undrar om jag resonerar rätt kring isolering eller om jag är helt ute och cyklar.
Huset är ett enkelt trähus med krypgrund. Taket och golvet renoveras nu och kommer isolerad med 20cm stenull. Ångbroms mot den varma sidan.
Vi planerar att hålla huset uppvärmt till minst 12grader året runt.
ytterväggarna är ca 10cm tjocka med träpanel inne och ute. Min plan är att montera ångbroms på inre panelen och sen sätta gips. Mellan panelerna tilläggsisolerar jag genom att spruta in stenull.
Sedan tänkte jag montera en 30mm västkustskiva på den yttre panelen innan jag fäster den nya fasaden (stående träpanel).
Total blir väggen alltså ca 17cm från innervägg till spikläkt.
Är det tillräckligt för att ha huset uppvärmt något utan att det brinner hål i plånboken?
Huset är ett enkelt trähus med krypgrund. Taket och golvet renoveras nu och kommer isolerad med 20cm stenull. Ångbroms mot den varma sidan.
Vi planerar att hålla huset uppvärmt till minst 12grader året runt.
ytterväggarna är ca 10cm tjocka med träpanel inne och ute. Min plan är att montera ångbroms på inre panelen och sen sätta gips. Mellan panelerna tilläggsisolerar jag genom att spruta in stenull.
Sedan tänkte jag montera en 30mm västkustskiva på den yttre panelen innan jag fäster den nya fasaden (stående träpanel).
Total blir väggen alltså ca 17cm från innervägg till spikläkt.
Är det tillräckligt för att ha huset uppvärmt något utan att det brinner hål i plånboken?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tänka vid renovering av badrum 🤯
Badrum -
Vad bör man tänka på vid köp av renoveringsobjekt?
Frågor och svar om renovering -
Hur tänka kring köldbrygga vid utbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Saker att tänka på vid byte av fasad, fönster och tilläggsisolering
Fasad -
Hur tänka vid tilläggsisolering
Isolering