Hej! Hoppas denna tråden ligger rätt, annars får mod gärna flytta den.

Jag undrar hur jag ska tänka med tavlor ovanför min soffa (se de bifogade bilderna)
(Laddade upp bilder så ni typ ser hela köket/vardagsrummet, men det är vid soffan jag önskar råd och hjälp)

Som ni ser så har jag just nu inga tavlor där alls.
Jag tänker att jag kanske ska skaffa tre stycken tavlor ovanför soffan (på den långa sidan) istället för en stor? Det verkar betydligt svårare.

Jag har en hyresrätt och den väggen skulle kräva en slagborr, så gärna något som på något sätt går att sätta upp utan att borra (Har hört att det eventuellt ska finnas något som är självhäftande på något vis?)

Väggen vid soffan är 2.6m

Tänker jag rätt med tre tavlor och vilken formfaktor borde de i så fall ha? Borde jag ha en på kortsidan också?

Tar tacksamt emot tankar och hjälp!

• Soffgrupp med mörkgrå hörnsoffa i ljust vardagsrum, träbord med böcker, vita väggar utan tavlor och gardin vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med trägolv, matbord med fyra stolar och lampa ovanför, vitt köksskåp och fönster med gardiner och växter.
    Skapa konto
  • Kök med vita skåpluckor, träbord med stolar, diskmaskin, mikrovågsugn, spis med ugn och köksfläkt. Lampa i taket och trägolv.
    Skapa konto
Du kan ha flera mindre som arrangeras på lite olika sätt på vardera vägg vid soffan, eller tex en större på den långa vägen och en lite mindre på den lilla väggen. Eller en kombination av dessa.

Tre tavlor på rad kan vara utmanande, dels för att det lätt blir tråkigt och dels för att de aldrig kommer att hänga precis rakt. Tavlor rör sig alltid lite.
En stående och två mindre bredvid kan vara en variant på den större väggen tex.

Men kanske ska du börja med själva tavlorna? Vad det ska vara är viktigare än formen.

Ska du köpa konst eller tänker du dig tryck? Har du några tavlor? Behöver de nya ramar eller paspartouter etc?

Om du vill ha tryck så kan det vara idé att ta det på canvas, det blir lätt även om det är större format och kräver inte lika mycket av upphängningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du kan ha flera mindre som arrangeras på lite olika sätt på vardera vägg vid soffan, eller tex en större på den långa vägen och en lite mindre på den lilla väggen. Eller en kombination av dessa.

Tre tavlor på rad kan vara utmanande, dels för att det lätt blir tråkigt och dels för att de aldrig kommer att hänga precis rakt. Tavlor rör sig alltid lite.
En stående och två mindre bredvid kan vara en variant på den större väggen tex.

Men kanske ska du börja med själva tavlorna? Vad det ska vara är viktigare än formen.

Ska du köpa konst eller tänker du dig tryck? Har du några tavlor? Behöver de nya ramar eller paspartouter etc?

Om du vill ha tryck så kan det vara idé att ta det på canvas, det blir lätt även om det är större format och kräver inte lika mycket av upphängningen.
För mig blir det nog enklare att försöka "smalna av" det lite, därför jag hade velat bestämma mig om antal/sätt.

Jag hade tänkt köpa nya tavlor, troligtvis tryck eller något "enklare" för att kunna prova och byta om jag inte är nöjd utan att ha lagt supermycket pengar.

Om jag hade haft en stor, hur stor borde den vara då? Dvs vilken proportion i förhållande till "tom yta" om väggen är ca 2,7m? Finns det någon best practice?

(Om någon har taveltips som de tycker hade passat så ropa till, även om det kanske är lite off topic)

Hur stor beror rätt mycket på motivet men på en vägg som är 3,3 meter gånger 2,5 m har jag en tavla i liggande format som är 80*60 cm. Det är i sovrummet och jag vill ha ett stillsamt intryck.

Titta på tex posterlounge eller någon liknande sida och få lite inspiration. Det brukar gå att välja på tongivande färger och motiv, liggande och stående etc så kommer du säkert att hitta något som kan bli en bra utgångspunkt

På nätauktioner kan du hitta riktigt konst förmånligt och det kan väldigt inspirerande dessutom.

BirgitS
Det blir väl svårare att få upp tunga tavlor än lättare, varför det av den anledningen kan vara bättre att välja inte alltför stora tavlor.

Jag följer nog mer principen att vänta med att köpa tills jag ser något jag verkligen gillar. Därför fick vår soffa nöja sig med en ensam lite större tavla i flera år tills vi hade hittat två andra vi gillade.

Köper nästan bara Displate tavlor. Metalltavlor som sitter uppe med magneter. Har ett helt gäng så kan rotera runt lite när jag tröttnar på ett motiv.

BirgitS
A Anaii skrev:
Köper nästan bara Displate tavlor. Metalltavlor som sitter uppe med magneter. Har ett helt gäng så kan rotera runt lite när jag tröttnar på ett motiv.
Hur sitter magneterna fast på väggen?

F folke12345 skrev:
Jag har en hyresrätt och den väggen skulle kräva en slagborr, så gärna något som på något sätt går att sätta upp utan att borra (Har hört att det eventuellt ska finnas något som är självhäftande på något vis?)
Sådana här har väl alla som bott i betonghus använt. Lämnar relativt lite spår efter sig.
En vit, plastkrok med tre små stift för montering i betongväggar, ofta använd i betonghus.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Sådana här har väl alla som bott i betonghus använt. Lämnar relativt lite spår efter sig.
[bild]
De håller uppe ett canvastryck, även stora. De moderna som bara är tryck väger knappt något alls. Jag måste erkänna att trots att jag äger en hel del riktigt konst vågar jag inte ha annat än lätta canvas över sängar. Har nämligen haft en otrevlig upplevelse med en tavla med glas och ram som ramlade ner med buller och bång och rätt mycket glassplitter. Så över sängar har vi "fusk". Antingen foton vi tagit själv eller tryck som vi köpt.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur sitter magneterna fast på väggen?
Först sätter man dit en klisterlapp som jämnar ut ytan och sprider vikten/vidhäftningen. Sen är magneterna självhäftande. Sitter som berget om man gör rätt och det går att återställa utan att ha sönder tapet om man är väldigt försiktig.

Kom lite annat i mellan men är tillbaka här igen.

Är mest intresserad som sagt av tips på "förhållandet" och inte motivet på tavlorna (Det kikar jag gärna själv på)

Har en 50x70 cm tavla jag kommer ha och väggen är som sagt 2,6m bred. Tror ni på två 50x70 cm tavlor till eller är det bättre med två mindre så det inte blir så symetriskt?
(Men det känns som det blir mycket dödyta på väggen då?)

BirgitS
Är det 50 eller 70 cm är bredden?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det 50 eller 70 cm är bredden?
50!

För det första är även mellanrummen viktiga så tänk inte att du ska täcka hela vägen.

Den tavlan du har blir en jättebra utgångspunkt. Jag hade försökt hitta två mindre tavlor som kan hänga bredvid, så att de tillsammans blir lika höga som den stora tavlan.

Hoppas att det gick att begripa, annars får jag försöka visa med en bild.

BirgitS
Jiji Jiji skrev:
För det första är även mellanrummen viktiga så tänk inte att du ska täcka hela vägen.

Den tavlan du har blir en jättebra utgångspunkt. Jag hade försökt hitta två mindre tavlor som kan hänga bredvid, så att de tillsammans blir lika höga som den stora tavlan.

Hoppas att det gick att begripa, annars får jag försöka visa med en bild.
Menar du ungefär så här?
Vit vägg ovanför en grå soffa i hörnrum; gröna rektanglar på väggen, vit rund matta, soffbord och böcker.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.