Jag renoverar ett fritidshus och undrar om jag resonerar rätt kring isolering eller om jag är helt ute och cyklar.

Huset är ett enkelt trähus med krypgrund. Taket och golvet renoveras nu och kommer isolerad med 20cm stenull. Ångbroms mot den varma sidan.

Vi planerar att hålla huset uppvärmt till minst 12grader året runt.

ytterväggarna är ca 10cm tjocka med träpanel inne och ute. Min plan är att montera ångbroms på inre panelen och sen sätta gips. Mellan panelerna tilläggsisolerar jag genom att spruta in stenull.
Sedan tänkte jag montera en 30mm västkustskiva på den yttre panelen innan jag fäster den nya fasaden (stående träpanel).
Total blir väggen alltså ca 17cm från innervägg till spikläkt.

Är det tillräckligt för att ha huset uppvärmt något utan att det brinner hål i plånboken?

Om huset är 200m2 och ligger i Norrbotten blir det nog för lite isolering, om kåken däremot ligger i Götaland och är under 100m2 tycker jag det låter vettigt

F fribygg skrev:
Om huset är 200m2 och ligger i Norrbotten blir det nog för lite isolering, om kåken däremot ligger i Götaland och är under 100m2 tycker jag det låter vettigt
Huset är på Gotland och är ca 40kvm, så då tolkar jag dig som att det bör vara ok?

Galtungs Galtungs skrev:
Huset är på Gotland och är ca 40kvm, så då tolkar jag dig som att det bör vara ok?
De flesta befintliga permanenthus i trä på gotland har nog tunnare väggar...

Får du plats med minst 300 mm i tak?
Kan du isolera golvet mer?

F fribygg skrev:
Får du plats med minst 300 mm i tak?
Kan du isolera golvet mer?
200 i tak som max och samma i golv som mest. Enda möjligheten är egentligen att lägga på tjockare västkustskiva men då riskerar fönstren att se konstiga ut. Samt överhänget från taken blir märkbart mindre.

F fribygg skrev:
De flesta befintliga permanenthus i trä på gotland har nog tunnare väggar...
Ja man får väl trösta sig med att alla har höga elräkningar nu för tiden

Värme med värmepump?

F fribygg skrev:
Värme med värmepump?
Värmepump och direktverkande el på loftet

Den direktverkande elen kanske inte behöver användas för att hålla den önskade grundvärmen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.