Hej, jag vill sätta upp enkla lampor men förstår inte vad exakt jag ska köpa. Det är en gammal lägenhet. Bifogar bilder på uttagen i taket.
Det går bra med en vanlig lamphållare.

• Takuttag i gammal lägenhet med synliga elkablar, för installation av lamphållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredelat uttag i taket för lampmontering i en gammal lägenhet.
    Skapa konto
tommib
Välkommen till forumet!

Där behöver nog elinstallationen ses över. Du verkar ha sladduttag infällda i taket. Någon har varit kreativ, sannolikt av estetiska skäl.

• Gilla
Zkzak
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Där behöver nog elinstallationen ses över. Du verkar ha sladduttag infällda i taket. Någon har varit kreativ, sannolikt av estetiska skäl.
Tack för att du svarar! Det är en hyresrätt som jag ska bo i något år. Jag har bett fastighetsskötaren om hjälp men de förstår inte vad jag behöver hjälp med (?)

tommib
Aha, då är det fastighetsägarens problem.

Rent praktiskt kan du ju hänga upp och koppla in en lampa där. Det är gamla kronuttag så en vanlig stickpropp passar på tre sätt. Ett (eller två, om krontändningen är kvar) funkar. Det är bara att prova. Du bör använda dubbelisolerade armaturer. Enklaste är att använda en sån kort lampsladd med E27-sockel men det är kanske inte så tilltalande estetiskt.

Men som sagt, den där elinstallationen är inte korrekt gjord och ska ses över
Hyresvärden borde hjälpa dig med det.

tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Det är väl ett steg upp från praxis från att ha rörutlopp och koppla med sockerbit om det är i en gammal lägenhet?

Med tanke på att den verkar vara tillverkad för att hänga i iom hållare för någon slags ögla i plasten så antar jag den tom är gjord för att brukas på detta vis.

Alternativet om man inte vill håll sig till en lätt lampa och lita på den är väl att borr upp en krok i taket att hänga i. Men själva elen bakom finns väl ingen direkt anledning att tro den är dålig om utformningen är från en tid då detta var tillåtet?

tommib
Nja, det skulle jag inte säga.

Om det är bättre eller sämre beror på varför det ser ut sådär. Är det äldre takdoslock som är övergipsade och så har man bara släppt fram själva uttaget samt en liten ögla eller är det draget kabel i taket och så har man släppt fram en kabelhona (vilket jag tycker det ser ut som). Vad har man dragit med för kabel? Om det är dosor, hur kommer man åt dem?

Jag har aldrig sett något som ser ut sådär som är avsett för fast installation. Speciellt inte från den tiden. Det gör att jag blir misstänksam kring installationen. Det är dock inte omöjligt att jag har fel och att det där är något etablerat monteringssystem. I så fall är det bara att plugga in en lampa och se glad ut.

Edit:

https://fluxio.se/forum/elhistoria/3293-lamputtagsdosa-special.html

Det kanske är en sån här. I så fall är det bara att sticka in lampkontakten och vara glad (när man har hittat det läget som fungerar). Om det är en sån där ska man kunna gänga ur lamputtaget. Testa vetja!

tommib tommib skrev:
Nja, det skulle jag inte säga.

Om det är bättre eller sämre beror på varför det ser ut sådär. Är det äldre takdoslock som är övergipsade och så har man bara släppt fram själva uttaget samt en liten ögla eller är det draget kabel i taket och så har man släppt fram en kabelhona (vilket jag tycker det ser ut som). Vad har man dragit med för kabel? Om det är dosor, hur kommer man åt dem?

Jag har aldrig sett något som ser ut sådär som är avsett för fast installation. Speciellt inte från den tiden. Det gör att jag blir misstänksam kring installationen. Det är dock inte omöjligt att jag har fel och att det där är något etablerat monteringssystem. I så fall är det bara att plugga in en lampa och se glad ut.

Edit:

[länk]

Det kanske är en sån här. I så fall är det bara att sticka in lampkontakten och vara glad (när man har hittat det läget som fungerar). Om det är en sån där ska man kunna gänga ur lamputtaget. Testa vetja!
Hej igen, fick till slut hjälp av min fastighetsskötare att hänga upp lampor 😅. Ser ut såhär:

• Lampa upphängd i taket med sladd, installerad och tänd.
    Skapa konto
  • Lampa hänger från taket, upphängd med hjälp av fastighetsskötare, exponerade kablar synliga.
    Skapa konto
  • Wow
SC Aero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.