Hur får jag lättast bort färgen och lacken? Färgborttagning (isåfall vilket) eller bara slipa? Vill helst få till samma nyans av nuvarande lack efteråt, så har kollat Herdins oljebets och vattenbets men vet inte vilken som är bäst, eller om jag ska använda nåt helt annat. Trät är slitet och väldigt sprucket på locket, tänker wood-filler men blir det inte konstigt när man betsar ovanpå det då? Hjälp!

• Gammalt träbord med dekorativa målningar och slitet, sprucket lock, står vid en bokhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träyta med sliten och sprucken färg samt lack, inklusive dekorativa mönster i flera färger.
    Skapa konto
  • Slitet träbord med avskavd lack på benen, synliga sprickor och slitage. Ligger bokhylla i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Slitet trälock med sprickor och gammal lack, dekorerat med målade mönster.
    Skapa konto
Tror inte det ser bra ut att betsa locket, riskerar skära sig med det målade motivet?

Misstänker att originalmålningen är gjord med färg blandad av kokt linolja och jordpigment. Lut (kaustikssoda/natriumhydroxid) och eventuellt såpa kan lösa upp härdad linolja. Vad det gäller jordpigment så är antalet kulörer som finns att blanda från hyffsat begränsat så det är inte helt hopplöst att försöka lista ut vilka pigment som användes i originalmålningen och blanda till ny färg som matchar perfekt. Sen är det lite av ett hantverk (som jag gärna vill lära mig) att måla möbler med linoljefärg.
Vill du ge dig på mekanisk borttagning är en sickel ett trevligt alternativ till slipning (även om den kräver viss teknik och en bit väldigt hårt stål för att lägga en bra krok på).

• Gilla
Möbelfantasten
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tror inte det ser bra ut att betsa locket, riskerar skära sig med det målade motivet?
Planen är att göra den helt trären, alltså få bort målade motiv och lack/färg

• Wow
nanowire
  • Laddar…
M Möbelfantasten skrev:
Planen är att göra den helt trären, alltså få bort målade motiv och lack/färg
Då är avlutning en möjlig lösning.

• Gilla
Möbelfantasten
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Misstänker att originalmålningen är gjord med färg blandad av kokt linolja och jordpigment. Lut (kaustikssoda/natriumhydroxid) och eventuellt såpa kan lösa upp härdad linolja. Vad det gäller jordpigment så är antalet kulörer som finns att blanda från hyffsat begränsat så det är inte helt hopplöst att försöka lista ut vilka pigment som användes i originalmålningen och blanda till ny färg som matchar perfekt. Sen är det lite av ett hantverk (som jag gärna vill lära mig) att måla möbler med linoljefärg.
Vill du ge dig på mekanisk borttagning är en sickel ett trevligt alternativ till slipning (även om den kräver viss teknik och en bit väldigt hårt stål för att lägga en bra krok på).
Trät är väldigt tunt och bräckligt så vågar inte sickla ifall jag råkar skrapa bort för mycket av trät

M Möbelfantasten skrev:
Trät är väldigt tunt och bräckligt
Isåfall bör du nog inte använda lut i första hand.

Prova med kristallsåpa, lägg på och låt verka kanske 3 timmar, torka av med torr trasa, upprepa vid behov.

• Gilla
Möbelfantasten
  • Laddar…
C
Ska du inte i stället skänka bordet till den sortens möbelfantast, som kommer att älska och bevara de fina målningarna? Själva formen på det är inget unikt, så du hittar lätt en enfärgad eller redan avlutad ersättare.

C Chrzan skrev:
Ska du inte i stället skänka bordet till den sortens möbelfantast, som kommer att älska och bevara de fina målningarna? Själva formen på det är inget unikt, så du hittar lätt en enfärgad eller redan avlutad ersättare.
Jag valde dessa sängbord 1 eftersom de skulle kastas annars och jag föredrar att köpa begagnat före nytt, 2 eftersom jag älskar dess form och karaktär. Jag hade jättegärna behållit målningarna om de inte var i så slitet skick eftersom jag också tycker att de är väldigt vackra. Jag vill renovera möbeln för att ge den nytt liv och så jag kan ha den länge till. 😊

C
M Möbelfantasten skrev:
Trät är väldigt tunt och bräckligt så vågar inte sickla ifall jag råkar skrapa bort för mycket av trät
Det är väl massivt trä, inte någon fanér?
Det är nog bara att skrapa/slipa på.

Det är för övrigt ett syskrin och inte ett bord.
Själv skulle jag nog överväga att sätta dit en plan skiva om man skall använda den som sängbord. Lite opraktiskt med en yta som inte är plan.

Sen är den inte betsad, utan "ådrad" med lasyr. Kräver lite speciella verktyg och handlag för att få till motsvarande. Ett kul projekt om man är intresserad, även om svårighetsgraden är hyfsat hög.

• Gilla
Möbelfantasten
  • Laddar…
Vill du ha samma färg/utseende är väl det enklaste att bara fylla i målningen där den är skadad?

Du kommer aldrig få något som är i närheten av att likna ådringsmålat trä med någon annan behandlingsmetod.

Det där är en rätt standard ådringsmålning med linoljefärg, så bör inte vara svårt att ta reda på vilka pigment det är som den typen brukar göras med. Har man gamla målningen kvar är det ju också lätt att jämföra för att blanda ut och matcha det som målas i.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.