593 läst ·
4 svar
593 läst
4 svar
Hur ska jag måla mitt staket?
Hej! Ny här!
men läst mycket trådar innan. Nu behöver jag själv lite tips.
Jag har ett enkelt staket med ribbor, 25x45 eller vad de är, tryckimpat, byggt för kanske 6-7 år sedan.
Nu vill vi måla det svart. På enklaste sätt.
Vad säger ni? Jag har läst om massor med steg, men behövs alla stegen? Det blir väl bäst resultat, antar jag. Tvätta det, olja möjligen, sedan måla täckfärg, funkar det tror ni? (Det är inte mögligt eller något sånt alls)
Mathias
Jag har ett enkelt staket med ribbor, 25x45 eller vad de är, tryckimpat, byggt för kanske 6-7 år sedan.
Nu vill vi måla det svart. På enklaste sätt.
Vad säger ni? Jag har läst om massor med steg, men behövs alla stegen? Det blir väl bäst resultat, antar jag. Tvätta det, olja möjligen, sedan måla täckfärg, funkar det tror ni? (Det är inte mögligt eller något sånt alls)
Mathias
Tackar!F fribygg skrev:
Läser lite om det, och det ser fint ut! Men det ska inte målas på hyvlade ytor, läser jag. Är inte typ all impregnerad virke hyvlat? Visst nu har den ju suttit uppe många år, så ytorna borde ju vara lite ”ruggiga” ändå.
En annan sak som slog mig nu, jag har oljat staketet en gång, 4-5 år sen.
Kommer detta att funka? T ex Falu vapen Svart
Svart falu vapen på hyvlat tryckt virke ser skapligt ut efter ett drygt år men det är mer en riktigt mörkt grå ton än svart (det ser inte blaskigt ut men det är inte heller svartsvart) Så vill ni ha riktigt svart så blir det flera steg. Vill ni ha något lättskött så funkar falu vapen antagligen bra och olja för flera år sedan bör inte inverka.
Klicka här för att svara