Ska snart börja lägga mitt nya parkettgolv i lägenheten, det ska läggas flytande och kommer inte vara något problem i sovrummen, kan jag lägga golvet flytande i vardagsrummet, köket och hallen utan behöva lister mellan rummen?

• Planskiss av lägenhet med parkettgolv, visande rum som sovrum, vardagsrum, kök, och hall. Används i diskussion om flytande golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det måste ju kontrolleras mot vad det står i läggningsanvisningen för just det golvet.

Ett möjligt problem med att lägga så stor yta i ett stycke är att det krävs mycket tomrum mot alla väggar och annat fast. Kravet är ofta 1,5 mm/m mätt tvärs brädorna, vilket innebär att om det är 8 m från väggen där soffan är inritad till fönsterväggen i köket, så behöver tomrummet vara 12 mm, vilket innebär att socklarna blir väldigt tjocka.

BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju kontrolleras mot vad det står i läggningsanvisningen för just det golvet.

Ett möjligt problem med att lägga så stor yta i ett stycke är att det krävs mycket tomrum mot alla väggar och annat fast. Kravet är ofta 1,5 mm/m mätt tvärs brädorna, vilket innebär att om det är 8 m från väggen där soffan är inritad till fönsterväggen i köket, så behöver tomrummet vara 12 mm, vilket innebär att socklarna blir väldigt tjocka.
Så det hade varit bäst med lite trösklar förslagsvis 2 stycken

• Planskiss av en lägenhet med markerade röda linjer där trösklar föreslås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, det där är väl naturliga ställen för lister och kommer ju att göra det räcker med normala socklar.
Obs! Du måste jämföra med anvisningarna för just ditt golv.

Sen skulle jag ju då personligen lägga något mer tåligt än parkett närmast ytterdörren, i och med att du tänker separera det golvet.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det där är väl naturliga ställen för lister och kommer ju att göra det räcker med normala socklar.
Obs! Du måste jämföra med anvisningarna för just ditt golv.

Sen skulle jag ju då personligen lägga något mer tåligt än parkett närmast ytterdörren, i och med att du tänker separera det golvet.
Mycket bra förslag, då kan man köra klinkers i hela halldelen, tack för tipset

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.