Hallå där alla bättre vetande!

Köpte kalkbruk, knackade upp sprickan i grunden och läste sedan att kalkbruket ska appliceras 3-5mm åt gången..?
Hur lagar jag denna avgrundsspricka på bästa vis?
(Huset är från 1948 och jag läste någonstans att man kan/bör laga äldre hus med kalkbruk).

Sprickan är ca 5cm bred 10cm djup och 160cm lång.

Med vänlig hälsning, Anders

• En omfattande spricka i en husgrund med synlig jord och en spade i förgrunden, nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jag tycker du ska undersöka varför sprickan finns innan du lagar den.
Sprickan kan vara ett tecken på ett alvarligt problem.

Dränerade du huset?

Blanda puts och ren cement och laga sprickan med, duscha lite vatten på om någon dag så det kan brinna, vänta några månader med att måla.Klart

harry73 harry73 skrev:
Jag tycker du ska undersöka varför sprickan finns innan du lagar den.
Sprickan kan vara ett tecken på ett alvarligt problem.

Dränerade du huset?
Sprickan har varit oförändrad i fyra år och tar slut där jag grävt ut. Tror att den är ofarlig men har ingen aning då det inte är min expertis. :)

I Martenw skrev:
Blanda puts och ren cement och laga sprickan med, duscha lite vatten på om någon dag så det kan brinna, vänta några månader med att måla.Klart
Kan jag köra cement och puts på en gammal fasad?
Läste någonstans att det kan bli problem.

Mvh

Bästa svaret

Var slutar gjutna grunden, och var börjar muren? Vid övergången grått/vitt? Ser ut att vara betong hela vägen. Jag skulle tro att du har en annan kant upptill vi inte ser.

Kalkputs på tidigare kalkputsade ytor, och direkt på tegel om putsen runtom är kalkputsad såklart. 3-5 mm påslag vid lagning stämmer inte, en sån spricka fyller man direkt, möjligen två påslag om man orkar.

Var inte rädda att laga med cement i gjuten grund, det är där det hör hemma!

Enda viktiga är att inte köra cement på kalkputs, det håller inte.

Murbruk B borde väl funka i hålet och lite 8mm spritputs eller kalkbruk med småsten ytterst för att få liknande struktur som övriga väggen?

Sprickan går typ hela vägen ner till plattan, det är asfalt på det mörka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.