Mikael_L
jakim skrev:
Ska du ha olika säkringar måste du ha olika kablar, du kan inte mata från flera säkringar i samma kabel. Ska du köra motorvärmare + kupevärmare så räcker det kanske inte om du sätter på infravärmen samtidigt. Fast det kanske inte är troligt att du kör det samtidigt? Hursomhelst så ska du ha 16A säkring och 2,5 kvadrats kabel för motorvärmare.
Varför ska inte 10A och 1,5 kvmm räcka?
Jag har bott i Norrbotten huvuddelen av mitt liv, med vintertemperaturer regelmässigt ner till -30°, och jag har aldrig någonstans haft mer än 10A, vare sig där jag bott eller på någon arbetsplats. Det var t.o.m ofta endast 6A avsäkrat på allmännyttans parkeringsplatser, men då var det inte riktigt kanonvarmt i bilen när det var -30 ute :D .

Hur mycket infravärme drar vet jag inte, och jag vet ju inte heller hur stort utrymme etc som ska värmas, men med en 10A så har du 2300W tillgängligt så det är bara att räkna. Om ni väljer att dra fram två faser och använda två säkringar kan ni kanske lägga ett uttag på samma säkring som lamporna, men komma ihåg att inte lägga på full last där, så det räcker till lamporna också.

Men nu till en praktiskt aspekt, med ett att ta 2 säkringar.
Var det tänkt att 5g1,5 endast skulle mata från centralen, eller skulle även tändtrådarna till trappbrytarna gå där. På din sista skiss ser det ut som att du tänkt dra en separat ledning just mellan brytarna, då kan lägga på en säkringsgrupp till, men om du tänkt använda 5g1,5an för tändtrådar, då har du ingen ledare över för att säkra upp.

Ja, det är många val och överväganden hela tiden .. *ler*
 
Mikael_L skrev:
Men nu till en praktiskt aspekt, med ett att ta 2 säkringar.
Var det tänkt att 5g1,5 endast skulle mata från centralen, eller skulle även tändtrådarna till trappbrytarna gå där. På din sista skiss ser det ut som att du tänkt dra en separat ledning just mellan brytarna, då kan lägga på en säkringsgrupp till, men om du tänkt använda 5g1,5an för tändtrådar, då har du ingen ledare över för att säkra upp.

Ja, det är många val och överväganden hela tiden .. *ler*
Ingen aning.. Har för mig att han sa att han skulle ta 2 st 10 a automatsäkringar till altan men med 1 kabel.. Går inte de eller uppfattade jag honom fel?
 
En annan sak.. Jag kikade i garaget och inkommande kabel är de 4 st svarta kablar i.. markerat 1,2,3 och en kabel som är tejpad runt (jord?) Är de 3 faser, 1 jord och ingen nolla. Hur kopplar man då när man har nolla på de övriga kablarna som skall gå ifrån dosan?
 
Hyttmyra skrev:
En annan sak.. Jag kikade i garaget och inkommande kabel är de 4 st svarta kablar i.. markerat 1,2,3 och en kabel som är tejpad runt (jord?) Är de 3 faser, 1 jord och ingen nolla. Hur kopplar man då när man har nolla på de övriga kablarna som skall gå ifrån dosan?
I centralen i garaget så delar du upp jorden i en jordskena och en nollskena. Då är det även lämpligt att du installerar en jordfelsbrytare.
 
Hyttmyra skrev:
Ingen aning.. Har för mig att han sa att han skulle ta 2 st 10 a automatsäkringar till altan men med 1 kabel.. Går inte de eller uppfattade jag honom fel?
Det går om automatsäkringarna är kopplade, dvs att om den ena löser ut så slår även den andra ifrån. Men jag vet inte vad reglerna säger om detta.
 
Mikael_L skrev:
Varför ska inte 10A och 1,5 kvmm räcka?
Jag har bott i Norrbotten huvuddelen av mitt liv, med vintertemperaturer regelmässigt ner till -30°, och jag har aldrig någonstans haft mer än 10A, vare sig där jag bott eller på någon arbetsplats. Det var t.o.m ofta endast 6A avsäkrat på allmännyttans parkeringsplatser, men då var det inte riktigt kanonvarmt i bilen när det var -30 ute :D .

Hur mycket infravärme drar vet jag inte, och jag vet ju inte heller hur stort utrymme etc som ska värmas, men med en 10A så har du 2300W tillgängligt så det är bara att räkna. Om ni väljer att dra fram två faser och använda två säkringar kan ni kanske lägga ett uttag på samma säkring som lamporna, men komma ihåg att inte lägga på full last där, så det räcker till lamporna också.
En motorvärmare brukar vara på ca 700w och en kupevärmare brukar vara på ca 1000w (en liten) eller 2000w (en lite stor). Har man sen 2st infravärmare på 1000w styck...

Det är klart att det funkar med en 10A säkring om man är medveten om det och inte kopplar in mer last än vad säkringen klarar. Men vad är prisskillnaden mellan 1,5 kvadrat och 2,5? Min fråga blir då, varför ska han välja 10A när han kan välja 16? Förritiden körde man ju hela hus på 10A...
:)
 
Mikael_L
OK, om du tänkte både motorvärmare och infravärme så håller 100% med.
Jag utgick ifrån att frågeställningen gällde endast motorvärmaren.
Om man nu inte använder dom samtidigt så tror jag att det kan bli infravärmen som bli dimensionerande.

jakim.
Det går, allt går. *ler*
Problemet kan delas upp i två delproblem.
Om ni tänkt använda 2 säkringar så har ni en ledare för lite i er 5g1,5 om det både ska matas ström från två säkringar och gå två tändtrådar i samma kabel.
Detta kan lösas med att det dras en kabel till enkom till strömbrytaren inne, då räcker det t.om med en 4g1,5 mellan central och altan.
Med två säkringar kan man råka på något villkor om att båda måste lösa ut samtidigt, men det kan man nog lösa med någon sorts kopplad automatsäkring, men nu är jag ute på lite tunn is, jag är inte 100% på reglementet här.

Om du har endast en säkring som ska mata allt, då är det inga problem alls, förutom då att effekten kanske blir för hög.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.