Hej. Jag ska byta ut en lampa och när jag skruvat loss från taket ser jag en orange kabel som går in i p
1) Elinstallation med taklampa; synliga kablar i olika färger inklusive orange, anslutna till grön hållare märkt N, P, och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den nya lampan ut👇

Ny lampa med kopplingsplint för N, L och jord. Orange kabel diskuteras. E27 lamphållare, maxeffekt 2x25W, monteringsfäste synligt.
Skapa konto

Kan jag koppla blåkabel från taket till N och jord till jord och sen den oranga kabeln till L?

Tacksam för svar.

Varför ska du skruva bort uttaget? Sätt en stickpropp på lampan.

• Gilla
Zoozaa och 1 till
  • Laddar…
RoTe
ständigt dessa kinalampor....

Håller iofs. med om att du i första hand skall sätta en stump kabel med stickpropp.

Men om det nu inte går av någon anlening inte går. Så låter ditt fröslah helt korrekt. Det riktigt viktiga åär att du kopplar jord rätt. Gör du fel där så har du ne livsfarlig situation.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
ständigt dessa kinalampor....
Från Borås? 😉

Trodde inte att det skulle gå, men ni är smarta, det skulle kanske ändå funka. Jag testar.

Såhär ni menar eller hur ?

Elektrisk kopplingsplatta med kablar anslutna, en gul-grön jordkabel och en blå och brun kabel. Breddad metallvinkel syns också.
Skapa konto

Z Zoozaa skrev:
Trodde inte att det skulle gå, men ni är smarta, det skulle kanske ändå funka. Jag testar.

Såhär ni menar eller hur ?

[bild]

Nej! Du ska ha en stickpropp med skyddsjord.

Stickpropp utan skyddsjord med avskalade ledningar.
Skapa konto

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, vad sjrev jag om jord? Visserligen om du skulle ansluta fast. Men det gäller givetvis även med stickpropp.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Från Borås? 😉
Inte fan tillverkar man lampor i borås

RoTe RoTe skrev:
Inte fan tillverkar man lampor i borås
Vem säljer lampor som inte är tillverkade i Kina?

RoTe
useless useless skrev:
Vem säljer lampor som inte är tillverkade i Kina?
Fint att du bara måste förstöra tråden, man kan köpa svensk standard även från kina, tack och godnatt.

useless useless skrev:
Nej! Du ska ha en stickpropp med skyddsjord
H hempularen skrev:
Som sagt, vad sjrev jag om jord? Visserligen om du skulle ansluta fast. Men det gäller givetvis även med stickpropp.
Ok tack för era svar! uppskattar det . Jag åker och köper en stickpropp med jord.

Ställer en sista dum fråga. Lampan som satt i satt med denna stickpropp(ingen jord på den), farligt?

Vit stickpropp utan jordning med synliga kablar ligger på en brun matta.
Skapa konto

Z Zoozaa skrev:
Ställer en sista dum fråga. Lampan som satt i satt med denna stickpropp(ingen jord på den), farligt?

[bild]
Nej, inte farlig för den är gjord helt i plast.

Har du klurat ut hur du ska sätta upp plafonden med dess platta metallfäste?

• Gilla
Zoozaa
  • Laddar…
Z Zoozaa skrev:
Ok tack för era svar! uppskattar det . Jag åker och köper en stickpropp med jord.

[bild]
Nej, den är troligen dubbelisolerad och ska inte jordas.

Som sagt den typen av kontakt, som är gjord så att den kan sättas i ett jordat uttag, men inte är jordad får bara användas på en dubbelisolerad apparat. En sådan apparat skall ha en symbol i form av två kvadrater i varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.