Hej. Jag ska byta ut en lampa och när jag skruvat loss från taket ser jag en orange kabel som går in i p
1)
Så här ser den nya lampan ut👇
Kan jag koppla blåkabel från taket till N och jord till jord och sen den oranga kabeln till L?
Tacksam för svar.
1)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den nya lampan ut👇
Logga in
Skapa konto
Kan jag koppla blåkabel från taket till N och jord till jord och sen den oranga kabeln till L?
Tacksam för svar.
Moderator
· Stockholm
· 56 231 inlägg
Håller iofs. med om att du i första hand skall sätta en stump kabel med stickpropp.
Men om det nu inte går av någon anlening inte går. Så låter ditt fröslah helt korrekt. Det riktigt viktiga åär att du kopplar jord rätt. Gör du fel där så har du ne livsfarlig situation.
Men om det nu inte går av någon anlening inte går. Så låter ditt fröslah helt korrekt. Det riktigt viktiga åär att du kopplar jord rätt. Gör du fel där så har du ne livsfarlig situation.
Moderator
· Stockholm
· 56 231 inlägg
Som sagt, vad sjrev jag om jord? Visserligen om du skulle ansluta fast. Men det gäller givetvis även med stickpropp.
useless skrev:
Ok tack för era svar! uppskattar det . Jag åker och köper en stickpropp med jord.H hempularen skrev:
Ställer en sista dum fråga. Lampan som satt i satt med denna stickpropp(ingen jord på den), farligt?
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 56 231 inlägg
Som sagt den typen av kontakt, som är gjord så att den kan sättas i ett jordat uttag, men inte är jordad får bara användas på en dubbelisolerad apparat. En sådan apparat skall ha en symbol i form av två kvadrater i varandra.