Hej!

Vill börja med att säga att jag förstår att den typ av installation som jag har frågor kring ska utföras av elektriker.

I dagsläget har jag ingen fläkt i badrummet utan endast en ventil med självdrag, som inte är tillräckligt.
30 cm från ventilen går en kabel till ett vägguttag som försörjer tvättmaskinen. Jag tänker mig att jag kan ta ström från denna kabel, köpa en fläkt för kontinuerlig drift, och därmed inte behöva montera någon extern strömbrytare.

Min fråga är hur jag bäst ska koppla in mig på kabel som går till TM? Jag är med på att jag behöver en fuktsäker kopplingsdosa (KD) men skulle uppskatta info om hur ska skarva/koppla ledarna.

Biofogar skiss över situationen.

• Enkelt handritat flödesschema med tre delar märkta "KD", "FLÄKT", och "TM".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har ett vägguttag kan du väl sätta ett tvåpoligt grenuttag?
Vit dubbel eluttagsadapter med jordningskontakter, isolerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre
Att ha en fläkt sugande ut luft 24/7 kommer inte bli speciellt ekonomiskt då det är mycket värme som försvinner. Så tänk om till en början skulle jag säga.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Att ha en fläkt sugande ut luft 24/7 kommer inte bli speciellt ekonomiskt då det är mycket värme som försvinner. Så tänk om till en början skulle jag säga.
Så du menar att man inte ska ventilera huset på grund av att värmen försvinner?

Krilleman
Badrumsfläkt finns ju in massor med utföranden.

Startar på närvaro, ljus, timer, fukt osv.
Inställningarna är flera och olika för olika tillverkare.

Tex
PAX Passad
PAX Calima
Fresh Inellivent
osv

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Dra en ny kabel från uttag till TM, köp en fläkt typ Fresh Intellivent.

Purre
useless useless skrev:
Så du menar att man inte ska ventilera huset på grund av att värmen försvinner?
Jo det ska man men det ska vara kontrollerat också. Finns en anledning varför vi har FTX-system mm idag och inte kör med en glas fönster.

Purre Purre skrev:
Jo det ska man men det ska vara kontrollerat också. Finns en anledning varför vi har FTX-system mm idag och inte kör med en glas fönster.
En fuktstyrd fläkt med lågt grundflöde kostar inte många kronor i drift. Det kan bli betydligt dyrare att ha för dålig ventilation.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det inte sitter en fläkt där idag så skulle jag råda dig att ta in en elektriker. Dels för att man inte får installera fläktar i våtutrymmen själv, dels för att du troligen vill ha din fläkt (tex Fresh Intellivent) installerad så att du får nytta av all funktionalitet - inte minst detta med impulsstyrningsingången som kan ge förhöjt flöde x antal minuter efter att man tänt lyset på toa och håller kvar detta flöde y antal minuter efter att man släckt lyset.

dandel0512 dandel0512 skrev:
Hej!

Vill börja med att säga att jag förstår att den typ av installation som jag har frågor kring ska utföras av elektriker.

I dagsläget har jag ingen fläkt i badrummet utan endast en ventil med självdrag, som inte är tillräckligt.
30 cm från ventilen går en kabel till ett vägguttag som försörjer tvättmaskinen. Jag tänker mig att jag kan ta ström från denna kabel, köpa en fläkt för kontinuerlig drift, och därmed inte behöva montera någon extern strömbrytare.

Min fråga är hur jag bäst ska koppla in mig på kabel som går till TM? Jag är med på att jag behöver en fuktsäker kopplingsdosa (KD) men skulle uppskatta info om hur ska skarva/koppla ledarna.

Biofogar skiss över situationen.
Ja, tänker mig någon fläkt som antingen har en fuktsensor alt. en som man styr med fjärrkontroll.

Uppskattar svaren!

Absolut, det skulle vara möjligt att dra upp en kabel från uttaget vid tvättmaskinen men tänker att det skulle vara en snyggare lösning att ha en kopplingsdosa i höjd med fläkten för att minimera kabeldragning.

Att sätta dit en grenuttag skulle ju funka men tänker att det finns snyggare lösningar.

Någon som kan göra en skiss på hur man skulle koppla i kopplingsdosan? Är det bara parallellkoppla ledarna?

dandel0512 dandel0512 skrev:
Är det bara parallellkoppla ledarna?
Ja

För tex Fresh Intellivent behöver man ha fast fas och nolla framdraget, samt en tändtråd från strömbrytare. Den senare kan vara av impulstyp (om man vill köra intensivläge begränsad tid), eller en vanlig strömbrytare för belysningen så att man får förhöjd ventilation efter x minuter med y minuters eftergång efter att man släck lyset.

D
Jag tycker att man ändå vill ha en strömbrytare, även till en fläkt med sensor för ljus och fukt. Mest för att kunna få helt tyst om man verkligen vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Vill minnas att det ska vara en arbetsbrytare till fläkten, oavsett om den är sensorstyrd eller ej. Rätt ip på brytare beroende på vart den sitter.

Läs installationsanvisningar till vald fläkt, vill minnas att det finns en del fläktar som kräver allpolig avstängning av någon anledning.

(personligen kan jag ju tycka att det räcker med att slå ifrån säkringen, och kontrollera att det är spänningsfritt vart 15:e år när fläkten ska bytas, men så verkar inte reglerna se ut).

• Gilla
Folger och 1 till
  • Laddar…
Om vi tar Fresh Intellivent som exempel så har den en inbyggd arbetsbrytare på sidan. Inget annat behövs enligt min betrodde elektriker som fixade installationen av ett par av denna modell. Jag har även installerat några själv på andra ställen i kåken, inga problem om man vet vad man gör och får till fuktskyddet enligt alla normer.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.