Byggahus.se

Hur ska jag isolera attefallshus ?

1. Christian Dompert
    Medlem · Västra Götalands Län · 20 inlägg

Christian Dompert

Medlem
    Hej jag har en fråga om hur man ska isolera ett sådant här hus.
    Mina svärföräldrar håller på bygga ett och skall isolera det så att det kan användas som gäststuga på sommaren. Vintern ska det inte användas på.
    Jag frågar för vad jag fattat så verkar det som de flesta rekommenderar att sätta upp vindpapp på reglarna först och sedan läkt för att skapa en luftspalt och sedan panel ytterst.
    Nu har all panel redan satts upp rakt på reglarna på deras hus så min fråga är nu om hur man ska göra? Svärföräldrarna hade fått tips att sätta isolering rakt in mellan reglarna mot ytterpanelens insida och vindpapp på insidan?
    Vad har ni för erfarenhet? ska dom sätta vindpapp mellan reglarna mot ytterpanelen och sedan isolering ?

Tacksam för svar.
    mvh Christian

2. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 054 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Om panelen sitter dikt mot regelstommen hade jag valt ett hygroskopiskt isoleringsmaterial, exempelvis cellulosa eller lin. Då behövs ingen luftspalt bakom panelen. Helst skulle det funnits vindduk/papp (diffusionsöppen) mellan panel och isolering. Detta för att undvika luftrörelser och därmed sämre isoleringsprestanda. Saknas den vetkatten om jag skulle fippla med det i varje fack om det är på sommaren det ska användas. På insidan gör den väl inte någon större nytta mer än möjligen att hålla isoleringen på plats. Ingen plast med dessa isoleringsmaterial. Om det inte kommer att hållas varmt på vintern ska du inte ha någon plast i väggen oavsett isoleringsmaterial.

3. Christian Dompert
    Medlem · Västra Götalands Län · 20 inlägg

Christian Dompert

Medlem
    Hej tack för svaret. Låter vettigt det du säger. Har också tänkt i de banorna.

Redigerat 2 jul 2017 22:17
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.