Hej!

Mitt första inlägg här, så jag ber om ursäkt på förhand om jag missat någon regel eller lagt tråden i fel kategori eller liknande.

Min situation: jag ska installera en ny dörr mellan hall och garage och behöver dra om värmerör på garagesidan (15 mm elförzinkade pressrör). Se skiss nedan.

Frågor:

1. I vilket läge ska värmesystemet vara i när jag arbetar med rören? Räcker det att cirkulationspumpen är avstängd eller behöver hela värmepumpen (NIBE F1255) stängas av?

2. Behöver man tänka på något speciellt mer än att vara beredd på att det rinner ut vatten när man kapar rören?

3. Jag tänkte skarva dit likadana rör med klämringskopplingar och dra dem över dörröppningen. Behöver man ha möjlighet att avlufta i toppen när man gör en sådan manöver med rören?

Tack på förhand för svar och tips!

• 3D-skiss som visar installation av en dörr mellan hall och garage, med rördragning för värmerör över dörröppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Stäng av bergvärmen
Gör trycklöst på radiatorsidan. Det görs lättast i pannrummet.

Det kommer att rinna vatten när du kapar rören. Ha en våtdamsugare till hands om det inte får bli blött där du ska kapa rören.

Montera in nya kranar där du vill T.a in dom nya rören.

Fyll upp systemet till strax över 1 bar. Starta bergvärmen å lufta på högpunkter.

Ja du behöver avluftare på alla högpunkter på dom nya rören.
Annars så får du en luft propp som gör att inte värmen går vidare till dom nya radiatorerna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Stäng av bergvärmen
Gör trycklöst på radiatorsidan. Det görs lättast i pannrummet.

Det kommer att rinna vatten när du kapar rören. Ha en våtdamsugare till hands om det inte får bli blött där du ska kapa rören.

Montera in nya kranar där du vill T.a in dom nya rören.

Fyll upp systemet till strax över 1 bar. Starta bergvärmen å lufta på högpunkter.

Ja du behöver avluftare på alla högpunkter på dom nya rören.
Annars så får du en luft propp som gör att inte värmen går vidare till dom nya radiatorerna.
Tack för en ordentlig genomgång!
Ang. avluftningen, vilken typ av ventil rekommenderas?
Var och varför menar du att man ska man montera kranar?

B
Här är en liten smidig avluftningsventil
https://www.rinkabyror.se/artikel/utluftningsventil-10r/

Nej, man behöver inte alltid ha avluftning på alla lokala högpunkter. Är det en mindre höjdskillnad, och din cirkpump inte är alltför klen i lyfthöjden så kommer den orka i alla fall. Men det kommer klucka i rören och vara ett begränsat flöde i början.

Varmt vatten löser luft, så får man bara ett visst flöde av vatten så kommer luften flyttas vidare i systemet och förr eller senare hamna på nån annan högpunkt, där man kan lufta av det. När man fått bort all luft så kluckar det inte längre.

Så är det svårt att få till, eller att det inte estetiskt passar med en avluftare skulle jag skippa.

Med tanke på att du ska montera med klämringskopplingar, så kan du ju låta bli att dra åt en av klämringskopplingarna (så den är lite otät) på både fram och returröret, trycksätta försiktigt, och när det börjar droppa så är det väl hyggligt avluftat, då är det bara att dra åt det sista.

• Gilla
Halvspec
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Här är en liten smidig avluftningsventil
[länk]

Nej, man behöver inte alltid ha avluftning på alla lokala högpunkter. Är det en mindre höjdskillnad, och din cirkpump inte är alltför klen i lyfthöjden så kommer den orka i alla fall. Men det kommer klucka i rören och vara ett begränsat flöde i början.

Varmt vatten löser luft, så får man bara ett visst flöde av vatten så kommer luften flyttas vidare i systemet och förr eller senare hamna på nån annan högpunkt, där man kan lufta av det. När man fått bort all luft så kluckar det inte längre.

Så är det svårt att få till, eller att det inte estetiskt passar med en avluftare skulle jag skippa.

Med tanke på att du ska montera med klämringskopplingar, så kan du ju låta bli att dra åt en av klämringskopplingarna (så den är lite otät) på både fram och returröret, trycksätta försiktigt, och när det börjar droppa så är det väl hyggligt avluftat, då är det bara att dra åt det sista.
Ah, smart! Och tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.