Hej, tacksam för tips och råd. För ca en månad sedan tappade en bilist kontrollen över sin bil som for in i mitt staket och en björk som står nära staketet. När staketet var borta upptäckte vi en läckande vattenledning i dagen. Antagligen är det en gammal ledning med åvatten som används för bevattning då en större å ligger några hundra meter nedanför fastigheten och det finns flera villaträdgårdar ovanför oss. Ledningen har antagligen legat i tomtgränsen men allt eftersom björken växt så har ledningen lyfts upp. Ledningen ligger riktigt hårt mot trädet. Ingen av de bevattningsföreningar som finns vill kännas vid ledningen. Det finns inget servitut eller någon ledningsrätt. Kommunen vill inte engagera sig i frågan då detta inte är på deras mark, dock måste ledningen gå över kommunal mark då marken mellan fastigheten och ån är kommunal. Ledningen passerar även under en väg. Länsstyrelsen vet inte vad det är för ledning och Lantmäteriet kunde inte heller avgöra vad det rör sig om. Vår vattenmätare indikerar ingen vattenläcka. Tidigare har vattnet sipprat fram men nu forsar det och jag har ingen möjlighet att stänga av det då jag inte vet varifrån det kommer.
Bilisten var till synes oskadd efter olyckan, som var relativt lindrig trots allt, men avled bara någon dag efter olyckan. Dödsboet har ännu inte anmält till försäkringsbolaget, vilket är fullt förståeligt.
Så utöver det fruktansvärda att bilisten inte längre lever har jag hamnat i ett moment 22. Kommunen har sagt att de ska hjälpa mig att plombera slangen men sen backat från det. De menar på att det skulle kunna vara egenmäktigt förfarande att kapa och plombera ledningen. Någon som vet vad som gäller och om det är ok att kapa den hur går jag tillväga för att plombera ledningen när den sprutar vatten? Ledningen är av styv plast och något grövre än en vanlig trädgårdslang.
Tack på förhand!
Bilisten var till synes oskadd efter olyckan, som var relativt lindrig trots allt, men avled bara någon dag efter olyckan. Dödsboet har ännu inte anmält till försäkringsbolaget, vilket är fullt förståeligt.
Så utöver det fruktansvärda att bilisten inte längre lever har jag hamnat i ett moment 22. Kommunen har sagt att de ska hjälpa mig att plombera slangen men sen backat från det. De menar på att det skulle kunna vara egenmäktigt förfarande att kapa och plombera ledningen. Någon som vet vad som gäller och om det är ok att kapa den hur går jag tillväga för att plombera ledningen när den sprutar vatten? Ledningen är av styv plast och något grövre än en vanlig trädgårdslang.
Tack på förhand!
Oj vad dramatiskt och overkligt med ett dödsfall.
Om ledningen går på din mark och/eller du lider av vattnet så skulle jag provisoriskt laga ledningen. Jag lyckades förra året laga en läckande vattenservis med dessa självvulkande silikonband och ett antal slangklämmor av rätt storlek. Var förvånasvärt enkelt trots att vattnet sprutade:
https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/31-8571-1?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-pmax-clas-ohlson-feed&utm_id=21897558452&gad_source=1&gad_campaignid=21901444282&gclid=CjwKCAjw1ozEBhAdEiwAn9qbzcwpeqz0liyPWTgrn0uv_iL4RZtMd1z6JRsrDI0034yJJBqNTJUi4hoCnGoQAvD_BwE
(Är det en 20/25 mm pem-slang går den säkert att klämma igen med en vanlig liten skruvtving så slipper du flödet.)
Om ledningen går på din mark och/eller du lider av vattnet så skulle jag provisoriskt laga ledningen. Jag lyckades förra året laga en läckande vattenservis med dessa självvulkande silikonband och ett antal slangklämmor av rätt storlek. Var förvånasvärt enkelt trots att vattnet sprutade:
https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/31-8571-1?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-pmax-clas-ohlson-feed&utm_id=21897558452&gad_source=1&gad_campaignid=21901444282&gclid=CjwKCAjw1ozEBhAdEiwAn9qbzcwpeqz0liyPWTgrn0uv_iL4RZtMd1z6JRsrDI0034yJJBqNTJUi4hoCnGoQAvD_BwE
(Är det en 20/25 mm pem-slang går den säkert att klämma igen med en vanlig liten skruvtving så slipper du flödet.)
Rörmokare har ofta maskiner som kan frysa slangen så att den sedan kan kapas och plomberas. Men det kan nog funka med en skruvtving en bit från hålet för att få ner sprutet såpass att du kan montera på en koppling och sedan plombering. Den ände som inte har tryck kan du nog bara tejpa ihop med eltejp eller dylikt så att det inte kommer in allt för mycket skit.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vilka dumheter. Är det egenmäktigt förfarande att släcka en brand i någon annans hus också?Sofia Belin skrev:
Givetvis är det okej att kliva in och stoppa en uppenbar pågående skada.
Jag skulle proppa ledningen snarare än att reparera den = större sannolikhet att ägaren till ledningen blir varse problemet och kan ordna med en permanent åtgärd.
Frysning fungerar knappast när det är ett flöde i ledningen. Kläm ihop den med en vanlig tving som föreslagits.
Gräv upp slangen och pressa ihop den så du stryper flödet.
Nyttjaren an slangen lär ge sig till känna så snart detta är gjort och då informerar ni om att det inte är ok att ha ledningen över er fastighet utan servitut.
Skulle ingen ge sig till känna så proppa ledningen vid tomtgränsen och ta bort den...
Nyttjaren an slangen lär ge sig till känna så snart detta är gjort och då informerar ni om att det inte är ok att ha ledningen över er fastighet utan servitut.
Skulle ingen ge sig till känna så proppa ledningen vid tomtgränsen och ta bort den...
Sätt en tving på var sida om läckan och kläm åt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Kapa den och plugga ändarna.
Eftersom den ligger i öppen dag kan den som eventuellt saknar vatten leta sig fram till var den finns. Så länge du agerar för att rädda situationen med den skada som uppstått, och inte gömmer bort vad du gjort, är det ett helt juste agerande mot den som ev. äger ledningen.
Om ingen har känts vid ledningen i slutet av sommaren och du har hört dig för bland de mest troliga grannarna kan du gräva ner ändarna i backen igen.
Att kommunen inte vill blanda sig i en fråga som de inte är berörda av är rimligt. Om du behöver ta in hjälp för att utföra pluggningen är det du som markägare som får anlita någon för det. Sedan kan du förmodligen lägga den kostnaden på notan till bilens försäkringsbolag.
Eftersom den ligger i öppen dag kan den som eventuellt saknar vatten leta sig fram till var den finns. Så länge du agerar för att rädda situationen med den skada som uppstått, och inte gömmer bort vad du gjort, är det ett helt juste agerande mot den som ev. äger ledningen.
Om ingen har känts vid ledningen i slutet av sommaren och du har hört dig för bland de mest troliga grannarna kan du gräva ner ändarna i backen igen.
Att kommunen inte vill blanda sig i en fråga som de inte är berörda av är rimligt. Om du behöver ta in hjälp för att utföra pluggningen är det du som markägare som får anlita någon för det. Sedan kan du förmodligen lägga den kostnaden på notan till bilens försäkringsbolag.
Kontrollera först att det faktiskt är å-vatten. Är det så bör du kunna hitta pumpen med en promenad längs ån . Förmodligen går den kontinuerligt. I vilket fall, stäng av pumpen och skriv en lapp. Är pumpen låst/inlåst, klipp låset och gör som jag skrev förut. Sen är väl problemet löst för din del, bara att vänta tills någon hör av sig.
Jag skulle nog bara strypa slangen. Den som använder den borde väl ge sig till känna när den inte längre får något vatten?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag uppfattade det som att det vara någon va/gata/teknisk funktion inom kommunen TS hade talat med, men det kanske var fel.C cpalm skrev:
Någon inom räddningtjänsten skulle aldrig hänvisa till egenmäktigt förfarande. De har extremt stora befogenheter att göra vad de anser nödvändigt om det är inom en pågående insats enligt Räddningstjänstlagen.
I princip har du rätt i att en vattenläcka kan vara så omfattande och riskera att leda till konsekvenser som innebär att Räddningstjänsten kan bli inblandad. Men i det här fallet jag tycker storleken på slang och flöde, samt det beskrivna läget för den, verkar vara en rejäl bit ifrån det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Två bitar plattjärn, 2 skruv och mutter.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Moderna växthus : Handledning vid växthusbyggnadsarbeten: Gustav Lind
Växthus -
Hantera fiberkabel via stolpe till vind under takomläggning
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur hantera granne?
Vatten & Avlopp -
Svårtolkad ledningskoll
Trädgård allmänt -
Kan man få mata en lång ledning från båda hållen?
El