Hej, bor i ett lättbetongshus där jag just nu håller på att renovera ett badrum. Har så klart rivit ut allting och fått in RiR i väggen osv.
Nu har jag börjat fundera på vad jag behöver göra för att få ett så bra förarbete som möjligt innan tätskikt skall på.
Det är någon hårdare beläggning på ytter och innerväggar som har en gulaktigton? Troligtvis gipsputs då det blir vitt när man skrapar på det gulaktiga?
Måste allting bort så man kommer ner till det porösa materialet och sedan putsa upp igen eller räcker det att bara ta bort det som sitter "löst" och bara putsa upp det som behövs alt. putsa upp alltihopa för att jämna ut underlaget innan tätskikt skall på?
För information så skall LIP Foliesystem 27 användas.
Nu har jag börjat fundera på vad jag behöver göra för att få ett så bra förarbete som möjligt innan tätskikt skall på.
Det är någon hårdare beläggning på ytter och innerväggar som har en gulaktigton? Troligtvis gipsputs då det blir vitt när man skrapar på det gulaktiga?
Måste allting bort så man kommer ner till det porösa materialet och sedan putsa upp igen eller räcker det att bara ta bort det som sitter "löst" och bara putsa upp det som behövs alt. putsa upp alltihopa för att jämna ut underlaget innan tätskikt skall på?
För information så skall LIP Foliesystem 27 användas.
Du behöver bara ta med det som är löst samt om det är bom bakom, sedan skulle jag ha använt lagavägg ifrån Finja för putsningen samt ilagningen av dom urfrästa partierna..
Fördelen med lagavägg är att tätskiktet kan appliceras så fort ytan är torr medans traditionella putsbruk kräver längre torktid..
Glöm inte att prima ytorna då lättbetong är starkt sugande..
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/laga-vagg
Fördelen med lagavägg är att tätskiktet kan appliceras så fort ytan är torr medans traditionella putsbruk kräver längre torktid..
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/laga-vagg
Ja, primer kommer användas innan. Jag har LIP320 Väggputs hemma, den går att lägga i skikt upp till 100mm så den är nog motsvarande Finjas Lagavägg?Rejäl skrev:Du behöver bara ta med det som är löst samt om det är bom bakom, sedan skulle jag ha använt lagavägg ifrån Finja för putsningen samt ilagningen av dom urfrästa partierna..
[länk]
Klicka här för att svara