Hejsan
Jag ska fylla igen en garagenedfart på framsidan av huset. Ingången till huset är sen tidigare igenmurad med lecablock och armeringspinnar inborrade i väggen varannan eller vart tredje block.
Tanken är att jag ska bila loss betongnedfarten och sedan fylla på med jord.
Min fråga är hur jag gör in mot själva vägen på huset?
Behöver väggen förstärkas?
Vad ska jag sätta på väggen, platonmatta?
Behöver där vara något annat material mellan väggen och jorden?
Jag ska fylla igen en garagenedfart på framsidan av huset. Ingången till huset är sen tidigare igenmurad med lecablock och armeringspinnar inborrade i väggen varannan eller vart tredje block.
Tanken är att jag ska bila loss betongnedfarten och sedan fylla på med jord.
Min fråga är hur jag gör in mot själva vägen på huset?
Behöver väggen förstärkas?
Vad ska jag sätta på väggen, platonmatta?
Behöver där vara något annat material mellan väggen och jorden?
Planerar ni att dränera om i framtiden? Vad har ni innanför?
För att stoppa fukt så är det bra med platonmatta eller motsvarande, för lite isolering så kan iso-/pordrän med geotextil utanför vara bra. (den hanterar även fukt).
När vi tog bort vår nedfart så byggdes en trappa från ena sidan då vi behöll garageport och dörr till källalre så vi gjöt upp betong och den målades med någon "bitumensmet".
Det är så pass lågt med jord så jag skulle tro att ni inte behöver förstärka.
För att stoppa fukt så är det bra med platonmatta eller motsvarande, för lite isolering så kan iso-/pordrän med geotextil utanför vara bra. (den hanterar även fukt).
När vi tog bort vår nedfart så byggdes en trappa från ena sidan då vi behöll garageport och dörr till källalre så vi gjöt upp betong och den målades med någon "bitumensmet".
Det är så pass lågt med jord så jag skulle tro att ni inte behöver förstärka.
En del lättfyllning är nog inte fel, isolera, sedan måste du få bort vattnet också, annars har du byggt en swimmingpool. Hur försvinner vatten idag som rinner ner där, finns en brunn?
Ingen dränering är planerad. Det finns nu en bio innanför som är isolerad med 70mm isolering.T Testarn skrev:Planerar ni att dränera om i framtiden? Vad har ni innanför?
För att stoppa fukt så är det bra med platonmatta eller motsvarande, för lite isolering så kan iso-/pordrän med geotextil utanför vara bra. (den hanterar även fukt).
När vi tog bort vår nedfart så byggdes en trappa från ena sidan då vi behöll garageport och dörr till källalre så vi gjöt upp betong och den målades med någon "bitumensmet".
Det är så pass lågt med jord så jag skulle tro att ni inte behöver förstärka.
Det finns en brun längst ner, men eftersom jag tar bort betongen så borde väl vattnet och rinna rakt ner i marken och inte rinna ner till brunnen? Behöver man isolera när det är isolerat på insidan av väggen?ingenjören101 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Jag kanske missförstår upplägget, men man måste dränera!
I ditt fall gissar jag det är bra att leta upp den befintliga dräneringen och ansluta till den.
Gissar att det finns något längst ner på uppfarten som går att koppla till.
Även om den kommer högt mot ordinarie dränering skulle jag lägga en dränering enligt konstens alla regler vid väggen och ansluta till befintlig dränering.
Det vore ju surt om det blir tok och det kommer in vatten i biorummet.
/Workingclasshero
Jag kanske missförstår upplägget, men man måste dränera!
I ditt fall gissar jag det är bra att leta upp den befintliga dräneringen och ansluta till den.
Gissar att det finns något längst ner på uppfarten som går att koppla till.
Även om den kommer högt mot ordinarie dränering skulle jag lägga en dränering enligt konstens alla regler vid väggen och ansluta till befintlig dränering.
Det vore ju surt om det blir tok och det kommer in vatten i biorummet.
/Workingclasshero
Där finns en brunn längst ner och den kommer vara kvar där men resten av betongen i nerfarten ska bort och ersättas med jord. Nu är inte jag nån expert men kommer inte detta göra att vattnet rinner rakt ner i jorden istället för att rinna ner mot väggen?Workingclasshero skrev:
Hej
Jag kanske missförstår upplägget, men man måste dränera!
I ditt fall gissar jag det är bra att leta upp den befintliga dräneringen och ansluta till den.
Gissar att det finns något längst ner på uppfarten som går att koppla till.
Även om den kommer högt mot ordinarie dränering skulle jag lägga en dränering enligt konstens alla regler vid väggen och ansluta till befintlig dränering.
Det vore ju surt om det blir tok och det kommer in vatten i biorummet.
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Rakt ner i jorden kan betyda att det blir fullt och rinner in i huset.K kizzy skrev:
Klart du ska säkerställa korrekt dränering.
Du bör omformulera frågan till: "Hur dränerar jag detta och återfyller korrekt efter jag tagit bort betongen?"
Klicka här för att svara

