Hejsan
Jag ska fylla igen en garagenedfart på framsidan av huset. Ingången till huset är sen tidigare igenmurad med lecablock och armeringspinnar inborrade i väggen varannan eller vart tredje block.
Tanken är att jag ska bila loss betongnedfarten och sedan fylla på med jord.
Min fråga är hur jag gör in mot själva vägen på huset?
Behöver väggen förstärkas?
Vad ska jag sätta på väggen, platonmatta?
Behöver där vara något annat material mellan väggen och jorden?
 
  • Garagenedfart framför ett hus, delvis igenmurad med lecablock, omgiven av betongväggar och ett staket. Banderoller hänger över en altan ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad vägg av lecablock, borttagen dörr, borrmaskin på väggen; plast skyddar halvöppen öppning, stenar i hink vid betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog förstärka väggen med fibercementskivor bra för att vara lite på säkra sidan.
Utan på det platon och sen frigolit/EPS som isolering.
Se till att du har bra dränering
 
T
Planerar ni att dränera om i framtiden? Vad har ni innanför?

För att stoppa fukt så är det bra med platonmatta eller motsvarande, för lite isolering så kan iso-/pordrän med geotextil utanför vara bra. (den hanterar även fukt).

När vi tog bort vår nedfart så byggdes en trappa från ena sidan då vi behöll garageport och dörr till källalre så vi gjöt upp betong och den målades med någon "bitumensmet".

Det är så pass lågt med jord så jag skulle tro att ni inte behöver förstärka.
 
En del lättfyllning är nog inte fel, isolera, sedan måste du få bort vattnet också, annars har du byggt en swimmingpool. Hur försvinner vatten idag som rinner ner där, finns en brunn?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Planerar ni att dränera om i framtiden? Vad har ni innanför?

För att stoppa fukt så är det bra med platonmatta eller motsvarande, för lite isolering så kan iso-/pordrän med geotextil utanför vara bra. (den hanterar även fukt).

När vi tog bort vår nedfart så byggdes en trappa från ena sidan då vi behöll garageport och dörr till källalre så vi gjöt upp betong och den målades med någon "bitumensmet".

Det är så pass lågt med jord så jag skulle tro att ni inte behöver förstärka.
Ingen dränering är planerad. Det finns nu en bio innanför som är isolerad med 70mm isolering.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
En del lättfyllning är nog inte fel, isolera, sedan måste du få bort vattnet också, annars har du byggt en swimmingpool. Hur försvinner vatten idag som rinner ner där, finns en brunn?
Det finns en brun längst ner, men eftersom jag tar bort betongen så borde väl vattnet och rinna rakt ner i marken och inte rinna ner till brunnen? Behöver man isolera när det är isolerat på insidan av väggen?
 
Att isolera på utsidan är bättre eftersom du får en varmare konstruktion.
 
Hej
Jag kanske missförstår upplägget, men man måste dränera!
I ditt fall gissar jag det är bra att leta upp den befintliga dräneringen och ansluta till den.
Gissar att det finns något längst ner på uppfarten som går att koppla till.
Även om den kommer högt mot ordinarie dränering skulle jag lägga en dränering enligt konstens alla regler vid väggen och ansluta till befintlig dränering.
Det vore ju surt om det blir tok och det kommer in vatten i biorummet.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Att isolera på utsidan är bättre eftersom du får en varmare konstruktion.
Men om nu insidan är isolerad och jag är nöjd med den isoleringen, varför ska jag då isolera även på utsidan?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag kanske missförstår upplägget, men man måste dränera!
I ditt fall gissar jag det är bra att leta upp den befintliga dräneringen och ansluta till den.
Gissar att det finns något längst ner på uppfarten som går att koppla till.
Även om den kommer högt mot ordinarie dränering skulle jag lägga en dränering enligt konstens alla regler vid väggen och ansluta till befintlig dränering.
Det vore ju surt om det blir tok och det kommer in vatten i biorummet.
/Workingclasshero
Där finns en brunn längst ner och den kommer vara kvar där men resten av betongen i nerfarten ska bort och ersättas med jord. Nu är inte jag nån expert men kommer inte detta göra att vattnet rinner rakt ner i jorden istället för att rinna ner mot väggen?
 
K kizzy skrev:
Men om nu insidan är isolerad och jag är nöjd med den isoleringen, varför ska jag då isolera även på utsidan?
Pga av fukt, man isolerar inte insidan under mark
 
K kizzy skrev:
Där finns en brunn längst ner och den kommer vara kvar där men resten av betongen i nerfarten ska bort och ersättas med jord. Nu är inte jag nån expert men kommer inte detta göra att vattnet rinner rakt ner i jorden istället för att rinna ner mot väggen?
Rakt ner i jorden kan betyda att det blir fullt och rinner in i huset.
Klart du ska säkerställa korrekt dränering.
Du bör omformulera frågan till: "Hur dränerar jag detta och återfyller korrekt efter jag tagit bort betongen?"
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.