Egentligen har väl tillräckligt skrivits i forumet på temat, men för mig är det här med släpljus en ny, otäck, bekantskap.

Jag målade om i radhuset för några månader sedan och hade dåligt med tid, dålig belysning, och kanske än sämre erfarenhet.

Väggen var tapetserad och jag skar bort tapetskarvarna och spacklade igen. Tyvärr blev slipningen alldeles för dåligt gjord och när man nu granskar arbetet i släpljus så syns ryggarna efter tapetskarvarna rejält.

Jag har övervägt att leva med detta eftersom det, trots allts, ser skapligt ut under de flesta ljusförhållandena, men lutar nu åt att jag stör mig för mycket och vill göra om den här väggen.

Jag ser det som att jag har två alternativ här:

1. Bredspackla om (minst 2 gånger sannolikt), punktspackla kvarvarande ojämnheter, och sedan måla om allt på nytt
2. Försöka spackla ut skarvarna och slipa till mer jämnt för att på så vis bli av med "ryggarna"

Vad tror forumets experter? Är det slöseri med tid att försöka alt. 2 eftersom det till slut kommer vara bredspackling som gäller oavsett?

Tacksam för svar!

P.S. Var snäll mot mig. Det här var mitt livs första måleriarbete 😉

• Vägg med synliga tapetskarvar och ojämnheter i släpljus, resultat av tidigare måleriarbete med otillräcklig slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i radhus med ojämnheter synliga i släpljus efter att ha spacklat och målat om; diskussion om möjliga lösningar på byggforum.
    Skapa konto
  • Bild på en målad vägg med ojämnheter och synliga skarvar i släpljus efter tidigare tapetsering och spackling.
    Skapa konto
👍 Snyggt målat!

Släpljus kommer obönhörligen avslöja minsta ojämnhet. Att försöka jämna till väggarna kommer troligen inte bli perfekt eller ens så bra att ni accepterar det. Men det är enbart ett estetiskt problem. Så kan man ordna belysningen på annat sätt kommer väggen se helt slät ut.

Om felet redan har identifierats som släpljus vet man vad som skall lösas. Alltså eliminera släpljuset. Eller "överrösta" det med annat ljus.
  1. En stark lampa mitt i rummet
  2. Ljuslist som lyser rakt ner där väggen och taket möts.
Det är bara att ta en stark lampa och testa vad som blir bäst.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A astrofrans skrev:
Egentligen har väl tillräckligt skrivits i forumet på temat, men för mig är det här med släpljus en ny, otäck, bekantskap.

Jag målade om i radhuset för några månader sedan och hade dåligt med tid, dålig belysning, och kanske än sämre erfarenhet.

Väggen var tapetserad och jag skar bort tapetskarvarna och spacklade igen. Tyvärr blev slipningen alldeles för dåligt gjord och när man nu granskar arbetet i släpljus så syns ryggarna efter tapetskarvarna rejält.

Jag har övervägt att leva med detta eftersom det, trots allts, ser skapligt ut under de flesta ljusförhållandena, men lutar nu åt att jag stör mig för mycket och vill göra om den här väggen.

Jag ser det som att jag har två alternativ här:

1. Bredspackla om (minst 2 gånger sannolikt), punktspackla kvarvarande ojämnheter, och sedan måla om allt på nytt
2. Försöka spackla ut skarvarna och slipa till mer jämnt för att på så vis bli av med "ryggarna"

Vad tror forumets experter? Är det slöseri med tid att försöka alt. 2 eftersom det till slut kommer vara bredspackling som gäller oavsett?

Tacksam för svar!

P.S. Var snäll mot mig. Det här var mitt livs första måleriarbete 😉
Vet du, så där ser mina väggar ut efter att jag anlitat en målarfirma. Fyra rum och fakturan hamnar på över hundra tusen kronor...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.