Hej!

Nyköpt hus och har ett vattenburet system kopplad till vattenmantlad vedspis (äldre system med självcirkulation) men några slingor till element verkar inte funka.

Är ny på detta så vill helst kolla innan jag gör.

Det övre röret blir ljummet om man öppnar ventilen. Den nedre iskallt. Utgår från att nedre är stängd men vet inte riktigt vad det här är för koppling så vågar inte testa för mycket.

Några tips eller teorier?

• Vitt element med kopplingar och rör anslutna, det övre röret har en ventil, ljummet, det nedre är kallt. Problem med vattenflöde i systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil och rörkoppling i ett vattenburet system, mot vit vägg, detaljerad metallbeskrivning med vanligt förekommande märkning.
    Skapa konto
  • Radiatorventil med termostat kopplad till ett vattenrör i ett äldre värmesystem. Ventilen är ansluten till ett element med missfärgad packning.
    Skapa konto
Ta bort termostaten så det blir lite fart på självcirken, självcirk bygger på hög temp. Nu stryps flödet av termostaten. Självcirk kan man kalla. hett på övre halva och nästan kallt på nedre halva, av ett ellement.

Frågan är om det går att få ett självcirkulerande system genom moderna termostatventiler. Det behövs nog en cirkpump om man inte bygger om systemet

V Vector skrev:
Frågan är om det går att få ett självcirkulerande system genom moderna termostatventiler. Det behövs nog en cirkpump om man inte bygger om systemet
De flesta elementen går igång bra på både övre och undre våningen så tror inte det är några större problem. Är mer att det blir strypt här tror jag.

J jonaserik skrev:
Ta bort termostaten så det blir lite fart på självcirken, självcirk bygger på hög temp. Nu stryps flödet av termostaten. Självcirk kan man kalla. hett på övre halva och nästan kallt på nedre halva, av ett ellement.
De flesta element i systemet blir varma på både över och undervåningen, bara några enstaka som inte funkar riktigt. För detta element så går värme in i elementet som blir lite lite ljummet från det övre men det tar stopp där och cirkulerar inte vidare från den nedre. Då jag tror inte termostaten är ett problem. Det jag inte vet är hur jag öppnar nedre. Är det som är på bilden någon form av ventil tro?

S SkatanKaka skrev:
De flesta element i systemet blir varma på både över och undervåningen, bara några enstaka som inte funkar riktigt. För detta element så går värme in i elementet som blir lite lite ljummet från det övre men det tar stopp där och cirkulerar inte vidare från den nedre. Då jag tror inte termostaten är ett problem. Det jag inte vet är hur jag öppnar nedre. Är det som är på bilden någon form av ventil tro?
Jepp under locket är det en strypnippel, lossa locket ingen vatten rinner, lite dropp bara. Sen skruvar du ut innerdelen till max ytterkant och på med locket , mer öppet går inte.

J jonaserik skrev:
Jepp under locket är det en strypnippel, lossa locket ingen vatten rinner, lite dropp bara. Sen skruvar du ut innerdelen till max ytterkant och på med locket , mer öppet går inte.
Åhå, jag var rädd att det inte skulle vara så enkelt men ska se om jag vågar prova sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.