Hej!
Nyköpt hus och har ett vattenburet system kopplad till vattenmantlad vedspis (äldre system med självcirkulation) men några slingor till element verkar inte funka.
Är ny på detta så vill helst kolla innan jag gör.
Det övre röret blir ljummet om man öppnar ventilen. Den nedre iskallt. Utgår från att nedre är stängd men vet inte riktigt vad det här är för koppling så vågar inte testa för mycket.
Några tips eller teorier?
Nyköpt hus och har ett vattenburet system kopplad till vattenmantlad vedspis (äldre system med självcirkulation) men några slingor till element verkar inte funka.
Är ny på detta så vill helst kolla innan jag gör.
Det övre röret blir ljummet om man öppnar ventilen. Den nedre iskallt. Utgår från att nedre är stängd men vet inte riktigt vad det här är för koppling så vågar inte testa för mycket.
Några tips eller teorier?
De flesta elementen går igång bra på både övre och undre våningen så tror inte det är några större problem. Är mer att det blir strypt här tror jag.V Vector skrev:
De flesta element i systemet blir varma på både över och undervåningen, bara några enstaka som inte funkar riktigt. För detta element så går värme in i elementet som blir lite lite ljummet från det övre men det tar stopp där och cirkulerar inte vidare från den nedre. Då jag tror inte termostaten är ett problem. Det jag inte vet är hur jag öppnar nedre. Är det som är på bilden någon form av ventil tro?J jonaserik skrev:
Jepp under locket är det en strypnippel, lossa locket ingen vatten rinner, lite dropp bara. Sen skruvar du ut innerdelen till max ytterkant och på med locket , mer öppet går inte.S SkatanKaka skrev:De flesta element i systemet blir varma på både över och undervåningen, bara några enstaka som inte funkar riktigt. För detta element så går värme in i elementet som blir lite lite ljummet från det övre men det tar stopp där och cirkulerar inte vidare från den nedre. Då jag tror inte termostaten är ett problem. Det jag inte vet är hur jag öppnar nedre. Är det som är på bilden någon form av ventil tro?
Klicka här för att svara