2 288 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Hur ska jag dra elen här?
Hur kan du säga så?P PappasHammare skrev:
Vissa delar av sortimentet är mindre bra, tex "Anslut", däremot så säljer dom många saker som tex de stora grossisterna säljer, däribland märket "Rutab",
https://www.elbutik.se/product.html/rutab-spardosa-enkel-u40
ja inte samma modell som TS länkade till, men denna modell säljer även Jula,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/apparatdosor/spardosa-029566/
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Jag skrev "oftast" inte alltid.Demmpa skrev:
Elen kommer från andra sidan väggen så ungefär i samma höjd! Väggen är dock jävligt tjock, lättbetong/tegel.K Kurtivan skrev:
Nej!dsquar3i skrev:
Eller ja, rent tekniskt går det såklart. Men det är en dum idé. Grundprincipen med "smarta" prylar bör alltid vara att de ska gå att styra med normala strömbrytare placerade där dom förväntas.
Tyvärr är ju inte Hue-lampor särskilt "smarta" då de har den dåliga egenskapen att man inte längre kan kommunicera med dom om man slår av strömbrytaren... Men det går ju att lösa med en lämplig puck bakom brytaren eller en Hue-kompatibel strömbrytare.
Jag kör Hue men lägenheten har Elko wireless, alltså en trådlös puck i dosan till varje lampa. Lite kaka på kaka men någon form av strömbrytare skulle jag allt vilja ha på de normala ställena. Sen kan man ju köra en Hue strömbrytare istället om man vill. Hade jag spårat om för el idag hade jag skippat trådade strömbrytare och bara dragit fas nolla jord till vardera lampa.
Gipsputs/gipsbruk. Först lite grann för att fixera rör och dosor, sen mer för att jämna ut.dsquar3i skrev:
Men jag fattar inte hur du vet att kablarna i väggen kommer från uttaget.
Jag har spårat och dragit mycket el i mitt stenhus men oftast föredragit vanliga apparatdosor (dvs om väggen inte är för tunn) med utskruvbar ring. Då blir det inte lika noga med tillpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varför gör min skruvdragare så här....
Verktyg & Maskiner -
Här glömt lösenordet på min gamla sirapsindränkta läsplatta. Nu vill elendet uppdateras för att fung
Teknik -
Brukar man dra elen så här bakom väggen?
Badrum -
Hur har de dragit elen till min stekhäll
El