Jag håller på att spåra för el själv (nej jag ska inte lägga rör eller koppla el själv, endast spåra) och behöver lite hjälp med hur jag ska tänka.
Vi ska ha vägglampor där det är ringar på bilden och elen kommer gå från uttaget på bilden till första lampan sen runt dörren till andra lampan.
Men vid den första lampan antar jag att jag måste ha någon dosa som gör att en sladd kan gå till den vägghängda lampan och sen en sladd vidare till nästa lampa!
Det jag undrar är hur jag ska fräsa vid den första lampan till vänster, känns som det borde vara ett större ”hål” där för plats för någon dosa va?
Vi ska ha vägglampor där det är ringar på bilden och elen kommer gå från uttaget på bilden till första lampan sen runt dörren till andra lampan.
Men vid den första lampan antar jag att jag måste ha någon dosa som gör att en sladd kan gå till den vägghängda lampan och sen en sladd vidare till nästa lampa!
Det jag undrar är hur jag ska fräsa vid den första lampan till vänster, känns som det borde vara ett större ”hål” där för plats för någon dosa va?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
dsquar3i skrev:
Jag håller på att spåra för el själv (nej jag ska inte lägga rör eller koppla el själv, endast spåra) och behöver lite hjälp med hur jag ska tänka.
Såhär hade nog jag gjort. Ström från uttag till brytare upp till en kopplingsdosa och sedan två separata rör till vardera lampa.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Okej! Jag hade dragit strömmen som jag skissade upp tidigare. Haft strömbrytaren men istället för att koppla in elen i brytaren så hade jag lagt en slinga av kablarna samt installerat en Hue wall switch.dsquar3i skrev:
Det gör att man enkelt kan koppla in brytaren sen om man vill (tex nya ägare eller att man inte vill ha hue längre) men ändå justera belysningen med wall switchen.
// har själv ca 70 hue-lampor och 4-5 wall switch.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg