4 432 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Hur ska jag bygga upp mitt nätverk?
Sida 1 av 2
Precis som topicen antyder skulle jag behöva hjälp med konfigurationen av mitt nätverk
Som det ser ut idag:
ADSL-modem vid första telejacket i köket. Apple Airport Extreme kopplad till denna för att kunna köra trådlöst via 5GHz-bandet.
Apple MacBook Air som allmän dator trådlöst ansluten och saknar Ethernetport. Finns adapter att köpa till. Denna dator används även tillsammans med en Apple LED Cinema Display. I skärmen har jag en extern hårddisk som används till fotobackup.
Apple MacMini kopplad till TV:n och används som mediacenter (PLEX) 3st externa hårddiskar med film är kopplad till denna. Trådlöst ansluten.
Playstation 3 som också är trådlöst anslutet. Används egentligen bara till BluRay-filmer och vid enstaka tillfällen spel (är ju småbarnsförälder numera 😉 )
Förutom detta har vi våra telefoner som också är anslutna via WiFi.
Nuvarande TV och förstärkare saknar internetuppkoppling.
Har inget TV-abonnemang utan kör enbart marksänd digital-TV. Ser ändå mest via Play på datorn.
Använder ingen fast telefoni.
Bor i ett hus från -76
Det som är problemet nu är att det börjar bli fullt på hårddiskarna och innan jag bara springer iväg och köper fler så tänkte jag kolla om jag borde göra på något annat smart sätt. Kan ingenting om trådbundet nätverk och dess möjligheter så därför behöver jag hjälp helt enkelt. Hur gör jag för att sätta upp en lösning med så snabb åtkomst av data som möjligt från flera datorer. Bra backup är också viktigt. Det kanske tillkommer fler TV-apparater i framtiden.
Kan man dra nätverkskabel i de rör som idag är tele-uttag och byta ut dessa mot nätverkskontakter istället?
Blev ganska långt det här. Hoppas att ni orkar att läsa allt och att ni har många kreativa lösningar. Självfallet är jag tacksam för varje grej jag kan fortsätta använda då jag tyvärr ännu inte skiter pengar 😃
Som det ser ut idag:
ADSL-modem vid första telejacket i köket. Apple Airport Extreme kopplad till denna för att kunna köra trådlöst via 5GHz-bandet.
Apple MacBook Air som allmän dator trådlöst ansluten och saknar Ethernetport. Finns adapter att köpa till. Denna dator används även tillsammans med en Apple LED Cinema Display. I skärmen har jag en extern hårddisk som används till fotobackup.
Apple MacMini kopplad till TV:n och används som mediacenter (PLEX) 3st externa hårddiskar med film är kopplad till denna. Trådlöst ansluten.
Playstation 3 som också är trådlöst anslutet. Används egentligen bara till BluRay-filmer och vid enstaka tillfällen spel (är ju småbarnsförälder numera 😉 )
Förutom detta har vi våra telefoner som också är anslutna via WiFi.
Nuvarande TV och förstärkare saknar internetuppkoppling.
Har inget TV-abonnemang utan kör enbart marksänd digital-TV. Ser ändå mest via Play på datorn.
Använder ingen fast telefoni.
Bor i ett hus från -76
Det som är problemet nu är att det börjar bli fullt på hårddiskarna och innan jag bara springer iväg och köper fler så tänkte jag kolla om jag borde göra på något annat smart sätt. Kan ingenting om trådbundet nätverk och dess möjligheter så därför behöver jag hjälp helt enkelt. Hur gör jag för att sätta upp en lösning med så snabb åtkomst av data som möjligt från flera datorer. Bra backup är också viktigt. Det kanske tillkommer fler TV-apparater i framtiden.
Kan man dra nätverkskabel i de rör som idag är tele-uttag och byta ut dessa mot nätverkskontakter istället?
Blev ganska långt det här. Hoppas att ni orkar att läsa allt och att ni har många kreativa lösningar. Självfallet är jag tacksam för varje grej jag kan fortsätta använda då jag tyvärr ännu inte skiter pengar 😃
Om du börjar bakifrån: backupen. Då är kanske frågan hur mkt du vill backa upp,
filmer kan ju vara tveksamt. Är det inte för mkt volym så är nog onlinebackup
bra, i synnerhet som de brukar tas om hand seriöst och data finns kvar vid katastrofer,
typ brand.
Har du mkt att backa upp så kan molnlösning bli lite dyr, då får du antingen
backa upp på två enheter själv hemma eller kanske hellre backa med en kompis.
Dock så kräver det senare viss kunskap så man inte gör bort sig med säkerhet.
Trådlösa när är ju tillräckligt snabba för att strömma hdfilm, men i ett gammalt hus kan
tjocka väggar ställa till problem. Om du har plats nära adsl-modemet så skulle jag
köpa ngn lagom stor nas och ha filmer + dokument där, då kommer du ju enkelt
åt allt oavsett enheter /plattor / mobiler etc.
En lämplig volym på nasen sätter du sedan upp för nätbackup så att du inte
tappar det viktigaste.
filmer kan ju vara tveksamt. Är det inte för mkt volym så är nog onlinebackup
bra, i synnerhet som de brukar tas om hand seriöst och data finns kvar vid katastrofer,
typ brand.
Har du mkt att backa upp så kan molnlösning bli lite dyr, då får du antingen
backa upp på två enheter själv hemma eller kanske hellre backa med en kompis.
Dock så kräver det senare viss kunskap så man inte gör bort sig med säkerhet.
Trådlösa när är ju tillräckligt snabba för att strömma hdfilm, men i ett gammalt hus kan
tjocka väggar ställa till problem. Om du har plats nära adsl-modemet så skulle jag
köpa ngn lagom stor nas och ha filmer + dokument där, då kommer du ju enkelt
åt allt oavsett enheter /plattor / mobiler etc.
En lämplig volym på nasen sätter du sedan upp för nätbackup så att du inte
tappar det viktigaste.
Håller klart med - En del NAS kan man även sätta upp att köra mot TimeMachine. På min QNap så kör jag TimeMachine mot mina två äpplen och streamar dessutom musik samt filmer till alla andra enheter. Bortsett från det så gör den även en massa annat gott förutom att vara en superb backuplösning.bjornju skrev:
Om jag förstått det rätt så är det bara fotobackupen som är viktig. Filerna på mediacentret kan man leva med att förlora om disken kraschar.
Jag skulle kolla upp möjligheterna att använda molntjänsten Amazon Glacier för backup av fotona. Den är billig (1 cent per GB och månad) och långsam, vilket gör den lämplig för katastrofsäkring av stora mängder data. Jämfört med vad det kostar att köpa in och driva en NAS är detta absolut konkurranskraftigt, och mycket säkrare om skulle brinna eller om nasen skulle paja.
Jag tycker inte att det verkar som att du skulle vinna särskilt mycket på ett trådat nät i dagsläget i och med att data huvudsakligen går över internet till din Macbook Air och Apple TV och då är det internet som är flaskhalsen, inte ditt nätverl. Om du kollar på film i från mediacenteret i Macbooken så är nätet också tillräckligt snabbt för att hantera detta.
Jag skulle kolla upp möjligheterna att använda molntjänsten Amazon Glacier för backup av fotona. Den är billig (1 cent per GB och månad) och långsam, vilket gör den lämplig för katastrofsäkring av stora mängder data. Jämfört med vad det kostar att köpa in och driva en NAS är detta absolut konkurranskraftigt, och mycket säkrare om skulle brinna eller om nasen skulle paja.
Jag tycker inte att det verkar som att du skulle vinna särskilt mycket på ett trådat nät i dagsläget i och med att data huvudsakligen går över internet till din Macbook Air och Apple TV och då är det internet som är flaskhalsen, inte ditt nätverl. Om du kollar på film i från mediacenteret i Macbooken så är nätet också tillräckligt snabbt för att hantera detta.
Redigerat:
Det handlar om ganska mycket data och grejen är lite att mitt Aperturebibliotek har blivit så stort att det inte längre får plats på min Air och då fungerar det inte med Vault-funktionen som är den inbyggda backuplösningen i Aperture eftersom jag måste flytta ut delar av biblioteket.
Dessutom har jag börjat filma min dotters framsteg och HD-film tar ju en jäkla plats så det känns inte som ett alternativ att lagra på Airen utan det får bli på extern disk och här vore det ju kul om man enkelt kunde se dessa filmer vid TV:n med hjälp av MacMinin.
Vad gäller övriga filmer och musik så är det mitt DVD-bibliotek samt CD-bibliotek som jag har rippat och lagt in för att enkelt kunna bläddra bland filmerna direkt i mediacentret och även om jag ur de fysiska skivorna kvar så tar det ju en jäkla tid att rippa allt igen. Totalt skulle jag säga att det handlar om 4-5TB data.
Det jag själv funderade på var om jag skulle koppla in MacMini och PS3 via kabel och köra alla externa diskar kopplade till Minin och sedan dela ut dessa i nätverket. Skulle det funka att redigera film på Airen trådlöst då eller blir det för segt? Kan jag isf ha externa diskar kopplade till min Cinema Display och dela ut dessa diskar på nätverket så att jag kan se filmerna på TV:n?
Dessutom har jag börjat filma min dotters framsteg och HD-film tar ju en jäkla plats så det känns inte som ett alternativ att lagra på Airen utan det får bli på extern disk och här vore det ju kul om man enkelt kunde se dessa filmer vid TV:n med hjälp av MacMinin.
Vad gäller övriga filmer och musik så är det mitt DVD-bibliotek samt CD-bibliotek som jag har rippat och lagt in för att enkelt kunna bläddra bland filmerna direkt i mediacentret och även om jag ur de fysiska skivorna kvar så tar det ju en jäkla tid att rippa allt igen. Totalt skulle jag säga att det handlar om 4-5TB data.
Det jag själv funderade på var om jag skulle koppla in MacMini och PS3 via kabel och köra alla externa diskar kopplade till Minin och sedan dela ut dessa i nätverket. Skulle det funka att redigera film på Airen trådlöst då eller blir det för segt? Kan jag isf ha externa diskar kopplade till min Cinema Display och dela ut dessa diskar på nätverket så att jag kan se filmerna på TV:n?
Om du vill komma åt data från flera datorer är min rekommendation en NAS du skall kolla på. Sen väljer du ut data från NAS'en du backupar till någon onlinetjänst.
Kopiera över allt data till den, även filmerna från apple tv'n och när du frilägger externa hårddiskar kopplar du dem till NAS'en istället och utökar den successivt.
Då kommer du åt dina dokument, bilder och filmer från alla enheter, även om du lägger till mer appletv's i framtiden.
Om det skulle bli problem med uppspelning av hd filmer över ditt trådlösa nät får du eventuellt dra nätverkskabel till din appletv.
Du kan dra dem i befintliga tele rör, om du bara får igenom dem.
Kopiera över allt data till den, även filmerna från apple tv'n och när du frilägger externa hårddiskar kopplar du dem till NAS'en istället och utökar den successivt.
Då kommer du åt dina dokument, bilder och filmer från alla enheter, även om du lägger till mer appletv's i framtiden.
Om det skulle bli problem med uppspelning av hd filmer över ditt trådlösa nät får du eventuellt dra nätverkskabel till din appletv.
Du kan dra dem i befintliga tele rör, om du bara får igenom dem.
Det beror helt på vilken NAS, många har stöd för externa diskar via USB.
MEN, som jag alltid säger, se till att ha backup på din backup - En extern disk som du nämner ovan löser inga världsproblem. Och en gammal extern disk? Hur länge lever den?
En bra NAS med RAID och mer än tillräckligt med utrymme där du skiftar diskar och kanske uppgradera uppåt på diskstorleken efter nått år så har du en säker lösning. Jag orkar inte jobba med Cloud (Bortsett från mina iPad's, Iphone's backup) lösningar utan tycker att det går snabbast att ha allt på mitt egna lilla GigaBit nät.
Visst brinner min kåk ned så tappar jag allt... Men om det händer är nog inte bilderna på min HDD jag kommer att sakna mest...
MEN, som jag alltid säger, se till att ha backup på din backup - En extern disk som du nämner ovan löser inga världsproblem. Och en gammal extern disk? Hur länge lever den?
En bra NAS med RAID och mer än tillräckligt med utrymme där du skiftar diskar och kanske uppgradera uppåt på diskstorleken efter nått år så har du en säker lösning. Jag orkar inte jobba med Cloud (Bortsett från mina iPad's, Iphone's backup) lösningar utan tycker att det går snabbast att ha allt på mitt egna lilla GigaBit nät.
Visst brinner min kåk ned så tappar jag allt... Men om det händer är nog inte bilderna på min HDD jag kommer att sakna mest...
Ja, det beror ju på hur avancerad NAS du köper, men en snabb googling hittar jag en direkt och jag vet att t.ex FreeNAS gör det, så troligtvis gör de flesta det, men kolla upp detta innan, som sagt vore bra att återanvända dina externa hd's.
Personligen skulle jag satsat på en bra NAS, helst rackmonterad med många hd-fack. Tyvärr tycker jag oftast vanliga billiga NASar är för långsamma och inte tillräckligt utbyggbara. Ett alternativ är ju annars sätta upp en liten server. Leta rätt på någon billig Proliant eller liknande på Blocket. Jag kör all film och musik på en dator i källaren och alla dokument och bilder synkar mot ett Dropboxkonto. Tror jag betalar 9.99usd per månad för 100GB, sen synkas det till mina win och linuxdatorer. Och en dropbox app och en bra filutforskare i telefoner och plattor så kommer man ju åt allt.
Fotobackupen och kommande backup på filmerna på min dotter är såklart det som är allra viktigast och där gör jag i dagsläget så med fotona att jag har en HD hemma och en till i mammas och pappas kassaskåp på annan adress för att värja mig mot eventuell brand och sedan växlar jag dessa med jämna mellanrum. Dropbox använder jag till vanliga dokument och sådant som jag vill komma åt på ett enkelt sätt. Känns inte som att jag skulle klara mitt behov på de 100GB som dessutom kostar en del pengar per månad så där känns helt enkelt Amazon-alternativet bättre. Behöver ingen snabb åtkomst ifall det skulle skita sig. Det viktiga är ju att det finns kvar.
Ni får gärna ge exempel på en bra NAS och som sagt så växer mitt lagringsbehov ganska snabbt nu när man har börjat filma också så det är ju bra om det är enkelt att bygga ut det i framtiden.
Hur fungerar det med RAID finns det inte en risk att om en HD kraschar där så skriver den över tom data på de andra diskarna?
Ni får gärna ge exempel på en bra NAS och som sagt så växer mitt lagringsbehov ganska snabbt nu när man har börjat filma också så det är ju bra om det är enkelt att bygga ut det i framtiden.
Hur fungerar det med RAID finns det inte en risk att om en HD kraschar där så skriver den över tom data på de andra diskarna?
Glöm online /molnbackup om du sitter på adsl. 1mbit upp är för lite. Jag har försökt för vår fotosamling och det blir inte bra. Om du har hd filmer så har du förmodligen en tiopotens mer data. Och om upplänken är 100% belastad går allting annat segare också.
Allt från RAID1 och uppåt, eftersom RAID 0 inte har någon redundans.iSnobben skrev:
Om NAS'en har plats för 2 eller fler inbyggda diskar är det någon typ av RAID och det spelar mindre roll vilken du kör. (så länge det inte är RAID 0).