PeterLeu
Nytt hus och planerar att förlänga uteplatsen på en del av gräsmattan. Det är ca 10x4m längs en bergkam och det sluttar lätt hitåt på bilden. Längst upp till vänster där det idag är en kompost är det soligaste hörnet på tomten. Jag söker tips och inspiration.
- ska jag bygga i flera nivåer?
- hur ska jag göra längst berget?
- hur ska jag lösa förarbetet? Markduk, grus eller bara tralla över gräset?
- staket, odlingslådor?

Tack på förhand!

• Vy från en trädäck mot en gräsmatta markerad för tillbyggnad av uteplats, med ett litet berg och kompost i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marksten säger jag (som vanligt). Enklare att anlägga när du inte behöver komma upp från mark, mindre underhåll än trall, och mycket vackrare än en svennebananaltan som snabbt blir ful.

PeterLeu
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Marksten säger jag (som vanligt). Enklare att anlägga när du inte behöver komma upp från mark, mindre underhåll än trall, och mycket vackrare än en svennebananaltan som snabbt blir ful.
men dyrare och tyngre väl?

Har haft både marksten och trätrall.

Marksten är definitivt mindre jobb även om en ordentlig tvätt behövs kanske vart 5:e år. Trallen behöver tvättas oftare.

Finns fördelar med båda. Trätrall är sommar för mig och definitivt skönaste att gå barfota på.

En mörk nyans av marksten kan lagra värme under eftermiddagen och ge värme på kvällen efter att solen inte längre når uteplatsen. En ofta förbisedd extrafunktion.

Trätrall är enklare att anlägga i rätt höjd vilket senast var avgörande för mig.

Skulle ändå säga att personligheten dvs om man är ”latmasken” eller ”fixaren” avgör.

Själv anlade jag 130 kvm trätrall själv för 3 år sedan.

I TS fall går det att anlägga både marksten eller trall med lika nivåer. Men trall blir enklare.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
PeterLeu PeterLeu skrev:
men dyrare och tyngre väl?
Behöver inte bli speciellt dyrt, går att hitta sten på blocket tex.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.