Hej,
VVS är ett ganska nytt område för mig så behöver därför hjälp.
Ska byta tvättställ och blandare på toaletten. Min nya blandare har anslutningen G3/8 (R10 är det väl då?).
Men märkte den hårda vägen att anslutningen i väggen på min toalett från 60-talet har inte det.
Bilderna visar dels anslutningen med min gamla blandare på plats samt en bild utan. Mäter jag omkretsen på gängorna på befintlig anslutning så blir det ca 21mm. Är det en R15 eller 1/2"?
Hur gör jag för att ansluta min nya blandare till väggen på bästa sätt?
Är det något i stil med en övergångsnippel jag ska ha? https://www.jemfix.se/oevergaangsni...j0pOqDDP5Ypf0kCrHbhoCPhgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
VVS är ett ganska nytt område för mig så behöver därför hjälp.
Ska byta tvättställ och blandare på toaletten. Min nya blandare har anslutningen G3/8 (R10 är det väl då?).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men märkte den hårda vägen att anslutningen i väggen på min toalett från 60-talet har inte det.
Bilderna visar dels anslutningen med min gamla blandare på plats samt en bild utan. Mäter jag omkretsen på gängorna på befintlig anslutning så blir det ca 21mm. Är det en R15 eller 1/2"?
Hur gör jag för att ansluta min nya blandare till väggen på bästa sätt?
Är det något i stil med en övergångsnippel jag ska ha? https://www.jemfix.se/oevergaangsni...j0pOqDDP5Ypf0kCrHbhoCPhgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja jag har sett det. Det är precis i linje med mycket annat som förra ägaren fixat med...🙂Demmpa skrev:
Du menar på den ände som går in i väggen? Ja, det ser ut att sitta ett kopparrör där ca 25mm i diameter.Demmpa skrev:
Vad innebär det för mig tänker du?
Edit: jag ämnar alltså att ha kvar vinkeln så jag inte riskerar att något läcker inne i väggen.
Redigerat:
Uppdatering: köpte den koppling jag länkade till i mitt första inlägg. Den passade fint både på befintlig vinkelkoppling samt mot den nya blandarens koppling.
Tyvärr så läcker det.😭 Först bara på kallvattnet men nu dagen efter även lite på varmvattnet. Läckaget verkar komma mellan vinkelkopplingen och den nya kopplingen (övergången mellan r15 - r10). Kan det vara att den gamla packningen är för gammal? Finns det något knep att ta till? Jag har provat att lägga lite fett på packningen samt att lägga en extra o-ring på plats.
Just nu har jag en hink som fångar upp vattnet men känns inte som en långsiktig lösning.😬
Den gamla kopplingen.
Den nya kopplingen ditskruvad
Nya blandaren monterad.
Tyvärr så läcker det.😭 Först bara på kallvattnet men nu dagen efter även lite på varmvattnet. Läckaget verkar komma mellan vinkelkopplingen och den nya kopplingen (övergången mellan r15 - r10). Kan det vara att den gamla packningen är för gammal? Finns det något knep att ta till? Jag har provat att lägga lite fett på packningen samt att lägga en extra o-ring på plats.
Just nu har jag en hink som fångar upp vattnet men känns inte som en långsiktig lösning.😬
Logga in
Skapa konto
Den gamla kopplingen.
Logga in
Skapa konto
Den nya kopplingen ditskruvad
Logga in
Skapa konto
Nya blandaren monterad.
Fortsätter monologen.
Monterade bort allt igen med ambitionen att ersätta befintlig packning i vinkelkopplingen med en ny som jag köpte på vinst och förlust. Den nya passade (såklart) inte men i samband med detta var jag väldigt försiktig med att trycka ner den gamla för långt när jag återställde det. Utan mer eller mindre la den på plats.
Och det verkar hålla tätt nu!🥳
Monterade bort allt igen med ambitionen att ersätta befintlig packning i vinkelkopplingen med en ny som jag köpte på vinst och förlust. Den nya passade (såklart) inte men i samband med detta var jag väldigt försiktig med att trycka ner den gamla för långt när jag återställde det. Utan mer eller mindre la den på plats.
Och det verkar hålla tätt nu!🥳
På bilden ser det ut som att det är stålrör som kommer ut från väggen. Om det är det så är det bättre att byta till rätt delar, vinkelkoppling med slätände och invändigt gängad sedan är det bara att dra lin eller tejp runt gängorna på röret och montera nya kopplingen
Tack för svaret!👍
Fråga: Om det är stålrör är den alltid gängad då? Dvs inga "presskopplingar"?
Är orolig för att skruva loss befintliga kopplingen ifall man behöver kapa för det blir svårt när röret i princip slutar inne i väggen.
när jag försöker kika in bakom manschetten ser det lite grönt ut vilket får mig att tro att det är koppar.
Men jag tackar för svaret. Kommer hålla det under uppsikt och nu har jag i varje fall ett alternativ.👍
Fråga: Om det är stålrör är den alltid gängad då? Dvs inga "presskopplingar"?
Är orolig för att skruva loss befintliga kopplingen ifall man behöver kapa för det blir svårt när röret i princip slutar inne i väggen.
när jag försöker kika in bakom manschetten ser det lite grönt ut vilket får mig att tro att det är koppar.
Men jag tackar för svaret. Kommer hålla det under uppsikt och nu har jag i varje fall ett alternativ.👍
Nej, stålrör är inte alltid gängade men oftast.
Stålrör kan man alltid gänga.
Stålrör var/är ofta färgade i ytan, förr var det vanligt med gröna stålrör, idag används bl.a. blå stålrör (ej till tapp(varm)vatten).
Det kan även vara liknande koppling i väggen som följande,
Eller med utvändig gänga
Stålrör kan man alltid gänga.
Stålrör var/är ofta färgade i ytan, förr var det vanligt med gröna stålrör, idag används bl.a. blå stålrör (ej till tapp(varm)vatten).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kan även vara liknande koppling i väggen som följande,
Logga in
Skapa konto