Vilket handtag sitter åt rätt håll, alternativ 1 eller 2?

Trähandtag numrerat som alternativ 1 monterat horisontellt på en dörr med metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädörr med handtag numrerat 2, horisontellt monterat på en metallplatta med synlig låskista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
Nr 2 är rätt, snyggast och bäst.

Från Laskompaniet.se:
habo_a1130_ek_medium.jpg
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Habo 1130 ek
 
  • Habo 1130 dörrhandtag i ek och rostfritt stål på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
R
Från Habo
Kromad dörrhandtag med trädetaljer på vit bakgrund, från Habo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Helt klart en smakfråga. ;)
 
R RoBo skrev:
Helt klart en smakfråga. ;)
Men inte bara väl?
När man öppnar trycker man på ovansidan, eller hur? Störst yta där om det är "rättvänt".
Och så slipper man se skarven/imfogen mellan trä och metall.
Och skit rinner inte in i skarven och misspryder.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Habo 1130 ek
Det där ligger helt klart upp och ner. Låsskruvarna sitter ju uppåt; helt galet!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men inte bara väl?
När man öppnar trycker man på ovansidan, eller hur? Störst yta där om det är "rättvänt".
Och så slipper man se skarven/imfogen mellan trä och metall.
Och skit rinner inte in i skarven och misspryder.


Det där ligger helt klart upp och ner. Låsskruvarna sitter ju uppåt; helt galet!
Det med skruvarna tänkte jag inte på, men det stämmer att det vill man inte se.

Ytan, är lika stor rättvänd eller felvänd.
 
Det är i grunden gamla funkis trycken och dom monterades enligt bild 1.
Vanligtvis när man monterar trycken så brukar man ha skruvhålet på undersidan som på bild 2.
Du väljer själv då Habo monterat skruven på "fel" sida.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Tack för alla svar! Bakgrunden är att vi köpt ett hus med gamla (1950-tal?) dörrar. Alla drygt 20 dörrar har handtaget monterat som variant 1. När jag tog loss ett handtag för att justera det, tyckte jag att variant 2 eventuellt såg bättre ut, samt att stoppskruven då hamnar nedåt.
 
windestal
Svårt att se på bilderna, men jag tycker det ser ut som att ena sidan är plattare och andra mer rundad (sidorna som blir framåt/bakåt alltså)? Om det är så, så fundera på vad som ger skönast grepp. Annars, ta det du tycker är snyggast!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…

Bästa svaret

P Perry79 skrev:
Tack för alla svar! Bakgrunden är att vi köpt ett hus med gamla (1950-tal?) dörrar. Alla drygt 20 dörrar har handtaget monterat som variant 1. När jag tog loss ett handtag för att justera det, tyckte jag att variant 2 eventuellt såg bättre ut, samt att stoppskruven då hamnar nedåt.
Dom ska egentligen monteras enligt bild 1 men som jag nämnde tidigare så har Habo monterat dekoren (plast, trä) så att hålet kommer på fel sida.
Jag vet inte vad som blev fel när Habo tog fram dessa men då det är samma trycke som de som är runda bara med annan dekor så gissar jag att något blev galet och misstaget har fått leva kvar.
Montera dom så som du vill ha dom det är ju du som ska leva med dom i ditt hem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.