Var och kollade på ett Älvsbyhus. All var ju snik och dåligt gjort men det var lite det jag ville kolla på.

I badrummet så såg avslutet med kakel ner emot plastmattan väldigt konstigt ut.
Antar att det är för att vatten bakom kaklet ska kunna ta vägen någonstans men ska det se ut så här?

Ursäkta den dåliga bilden.
http://img32.imageshack.us/img32/4572/dsc04010ja.jpg

De ställen jag har sett kakel på vägg och matta har man dragit upp mattan ca 15cm på väggen och sedan kaklat ner så att det har synsts ca 10cm kvar av mattan. Detta va iaf inte snyggt.

snuttjulle skrev:
De ställen jag har sett kakel på vägg och matta har man dragit upp mattan ca 15cm på väggen och sedan kaklat ner så att det har synsts ca 10cm kvar av mattan. Detta va iaf inte snyggt.
Det var en annan som tittade i badrummet samtidigt som mig och säljaren han frågade varför har de glömt att montera lister nertill?d^_^b

T
Konstigt??

Standard på ett Älsvbyhus är våtrumstapet på väggar samt våtrumsmatta på golvet. Sen kan man välja bort detta och få ett strippat badrum, alltså bara spånskiva på väggar och golv. Antingen kaklar man själv eller får en entreprenör göra jobbet och då enligt reglerna.

På din bild ser det ut som att att husägaren helt sonika har kaklat på våtrumstapeten vilket inte är tillåtet och ingen vidare idé.

Som föregående talare sa så är det brukligt att börja med nederskiftet 10 centimeter upp på väggen som det är det nu så det helt tokigt ut.

Så där vill då inte jag ha det. Det skulle medföra krav på rengöring med tandborste väldigt ofta.

Det var ett Älvsbyhusvisninghus så det var ingen som hemmapulat tror jag.

Suhagg skrev:
Det var ett Älvsbyhusvisninghus så det var ingen som hemmapulat tror jag.
Det är i varje fall monterat på en mycket låg nivå av hemmapuleri.... märkligt att det ser ut så när det är ett visningshus :S

Paul-Staffanstorp
Man lägger mattn först och viker upp den ca: 10-15cm.
Sen spacklas övergången upp med våtrumsspackel och när tätskiktet läggs på väggarna så överlappar det mattan och sen kaklar man precis över mattans kant bara.
Här är det ju tydligt att de kaklat över en hel del av mattan vilket inte är ok !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.