Hej på er!
Hamnat i en lite speciell situation. Flyttade i månadsskiftet maj/juni in i ett hus med trekammarbrunn. Aldrig haft egen brunn och avlopp innan, så detta är nytt för mig. Avloppsbrunnen ska ha blivit tömd i maj, precis innan vi flyttade in, enligt kommunens avfallsbolag. Dock öppnade jag aldrig upp brunnslocket och kontrollerade detta i samband med inflytt.
I juli, mindre än två månader efter det ska ha tömts, började det klucka i systemet. Jag ringer då en firma för att spola avloppet. Killen på plats tittar ner i min trekammarbrunn och säger "här har det inte tömts på ett tag". Jag menar att det ska ha tömts för mindre än två månader sedan. Han säger "i så fall har ni bott 50 pers här under de två månaderna", vilket vi ju såklart inte gjort.
Jag ringer dagen efter till kommunens avfallsbolag och kommer överens om att de ska komma för en extratömning som de ska stå för "om det visar sig att brunnen inte är tömd". De kommer på en tid jag inte är hemma. Kollar brunnen ett par dagar efter och ser då att det är en jäkla massa slam kvar, ungefär 1-2 dm av kompakt (men mjukt) material. Jag vet ju dock inte hur en tömd brunn SKA se ut (gissar att det inte direkt blir kristallklart vatten). För att få en andra bedömning så knäpper jag en bild och skickar till killen som kom och spolade avloppet, och som påpekade att det inte var tömt första gången. Han säger återigen att det fortfarande inte ser tömt ut och att det tvärtom ser ut som att det håller på att bli stopp igen.
Ringer till kommunens avfallsbolag IGEN och får prata med deras kille som varit ute och han intygar då att han varit ute och tömt, och kan till och med beskriva hur mitt hus ser ut och var brunnen ligger. Så här har vi två fackmän, som båda jobbat med detta i många år, som säger emot varandra. Mittemellan står jag och fattar ingenting.
Har bifogat bilden jag knäppte ca 1 vecka efter kommunen senast ska ha varit och tömt. Ser det tömt ut? Kan det vara något annat som kan ha hänt?
Hamnat i en lite speciell situation. Flyttade i månadsskiftet maj/juni in i ett hus med trekammarbrunn. Aldrig haft egen brunn och avlopp innan, så detta är nytt för mig. Avloppsbrunnen ska ha blivit tömd i maj, precis innan vi flyttade in, enligt kommunens avfallsbolag. Dock öppnade jag aldrig upp brunnslocket och kontrollerade detta i samband med inflytt.
I juli, mindre än två månader efter det ska ha tömts, började det klucka i systemet. Jag ringer då en firma för att spola avloppet. Killen på plats tittar ner i min trekammarbrunn och säger "här har det inte tömts på ett tag". Jag menar att det ska ha tömts för mindre än två månader sedan. Han säger "i så fall har ni bott 50 pers här under de två månaderna", vilket vi ju såklart inte gjort.
Jag ringer dagen efter till kommunens avfallsbolag och kommer överens om att de ska komma för en extratömning som de ska stå för "om det visar sig att brunnen inte är tömd". De kommer på en tid jag inte är hemma. Kollar brunnen ett par dagar efter och ser då att det är en jäkla massa slam kvar, ungefär 1-2 dm av kompakt (men mjukt) material. Jag vet ju dock inte hur en tömd brunn SKA se ut (gissar att det inte direkt blir kristallklart vatten). För att få en andra bedömning så knäpper jag en bild och skickar till killen som kom och spolade avloppet, och som påpekade att det inte var tömt första gången. Han säger återigen att det fortfarande inte ser tömt ut och att det tvärtom ser ut som att det håller på att bli stopp igen.
Ringer till kommunens avfallsbolag IGEN och får prata med deras kille som varit ute och han intygar då att han varit ute och tömt, och kan till och med beskriva hur mitt hus ser ut och var brunnen ligger. Så här har vi två fackmän, som båda jobbat med detta i många år, som säger emot varandra. Mittemellan står jag och fattar ingenting.
Har bifogat bilden jag knäppte ca 1 vecka efter kommunen senast ska ha varit och tömt. Ser det tömt ut? Kan det vara något annat som kan ha hänt?
Den ser inte tömd ut
När den är tömd ska det se ut som en dåligt blandad oboj med vatten.
Dvs grumligt vatten och lite små flytande partiklar.
Klart till brunt vatten.
På din bild ser kakan orörd ut. Men ta en pinne och peta på ytan.
Är ytan bara fluffigt skum så är den tömd. Är det däremot som en sockerkaka i konsistensen så är den inte tömd.
Kan det vara fler brunnar som tömts?
I botten ska du hitta en distinkt botten. Där pinnen stöter emot. Hittar du "gyttja" och en mjukheten så är den definitivt inte tömd
När den är tömd ska det se ut som en dåligt blandad oboj med vatten.
Dvs grumligt vatten och lite små flytande partiklar.
Klart till brunt vatten.
På din bild ser kakan orörd ut. Men ta en pinne och peta på ytan.
Är ytan bara fluffigt skum så är den tömd. Är det däremot som en sockerkaka i konsistensen så är den inte tömd.
Kan det vara fler brunnar som tömts?
I botten ska du hitta en distinkt botten. Där pinnen stöter emot. Hittar du "gyttja" och en mjukheten så är den definitivt inte tömd
När det tömts här senast såg man betongbotten på brunnen. Sen lär det ju vara några kubik vatten som ska spolas igenom för att fylla den så mycket som du har på bilden
Så töms inte en trekammare nuförtiden.O Ordförande skrev:
Det är nästan alltid tömning med avvattning där vattnet släpps ner i brunnen igen. Annars transporterar man bara vatten i onödan.
En septitank däremot...
Saknas det vatten så är det en mycket bra idé att fylla rent vatten i kammare nr 3 till det rinner över till infiltreringen. Då har man minimalt med slamflykt
Intressant, men misstänker att det inte gäller min kommun. Det här var för bara några månader sen och jag fick betala för att 3 kubik hämtatsA Alexn72 skrev:
Här finns en väldigt tydlig bild av vad som händer när man tömmer med avvattning
https://www.merab.se/privat/min-sophamtning/slam-latrin/hur-funkar-slamtomning/
https://www.merab.se/privat/min-sophamtning/slam-latrin/hur-funkar-slamtomning/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitsen med brunnen är att slammet sjunker till botten och resten av vattnet rinner igenom till utgången. Så man får peta o känna med pinne iså fall. Kolla på ytan ger inga bra svar tyvärr. Endel lättare substans finns alltid på ytan men helst ej i sista kammaren dvs utgångenD Damni skrev:
Skulle tro att det är en utfasningsprocess av lastbilarna som är orsaken.O Ordförande skrev:
Men på sikt tror jag det inte kommer finnas kvar"tömning".
Det är dessutom sämre för brunnen med att tömma på de sättet
Av ren nyfikenhet, vilken kommun gäller det?
Det är uppenbarligen lite olika "skolor" i landets kommuner - här kör de inte heller med återfyllning.A Alexn72 skrev:
Har frågat entreprenören, och argumentet är risken för "korskontaminering".
Istället kör de taktiken att lämna en del av bottenslammet, vilket inte heller är bra (enligt min åsikt). Dels är det ju just bottenslammet man vill tömma, dels får man ju som du säger slamflykt om man inte fyller upp till rätt nivå.
Är själv noga med att fylla upp "bakvägen" efter tömning, men misstänker att jag typ är ensam i kommunen med att göra det.