Jag är stugägare men har noll koll på vårt avloppssystem. Har en relativt ny trekammarbrunn med pump och infiltration och har nu fått den slamtömd. Ska fylla på vatten men var?? Det finns två lock i trädgården, en liten mindre och en större. Det finns även två rör som sticker upp en bit längre bort. Vart fyller jag i vatten? Jag vågar inte använda avloppet innan jag fyllt på vatten.
Spola vatten i avloppet så löser det sig!ylvham skrev:
Jag är stugägare men har noll koll på vårt avloppssystem. Har en relativt ny trekammarbrunn med pump och infiltration och har nu fått den slamtömd. Ska fylla på vatten men var?? Det finns två lock i trädgården, en liten mindre och en större. Det finns även två rör som sticker upp en bit längre bort. Vart fyller jag i vatten? Jag vågar inte använda avloppet innan jag fyllt på vatten.
Kolla bruksanvisningen. För vår Baga förordas fyllning efter tömning och man fyller då på i utloppskammaren, så det är inte samma sak som att spola vatten i avloppet. Poängen, utgår jag från, är att flytslam inte skall passera mellan kamrarna när vattennivån ligger under skiljeväggen. Brukar passa på att spola rent ordentligt på samma gång.
Vem har sagt att avloppet måste fyllas med vatten, efter tömning. När du spolar i toaletten, samt kranar, och duschar, tillför du ju ändå vatten i brunnen. Något mer vatten behövs inte. Det kan alltså använda avloppet som vanligt, utan att fylla först.
Avloppsguiden
Att tänka på
Efter slamtömning ska slamavskiljaren fyllas upp med vatten, för att inte riskera att slam rinner över till nästa kammare när nivån sakta stiger. Detta görs ibland av slamtömmaren, ibland inte. Fyllning bör då ske från utloppet och vidare bakvägen i slamavskiljaren så att säga.
https://www.byggahus.se/forum/threa...marbrunnen-efter-toemning.330116/post-3132701
Att tänka på
Efter slamtömning ska slamavskiljaren fyllas upp med vatten, för att inte riskera att slam rinner över till nästa kammare när nivån sakta stiger. Detta görs ibland av slamtömmaren, ibland inte. Fyllning bör då ske från utloppet och vidare bakvägen i slamavskiljaren så att säga.
https://www.byggahus.se/forum/threa...marbrunnen-efter-toemning.330116/post-3132701
Är det inte ganska ovanligt att slamavskiljare flyter upp? Det brukar väl mest drabba slutna tankar.Zixten skrev:
Fast det kanske beror på att slamtömmaren brukar fylla på vatten igen eller att slamavskiljaren fylls på snabbare av normal användning än en tank?
ylvham skrev:
När jag jobbade som anläggare med bl.a. byte av avlopp och installation av minireningsverk så förankrade vi alltid reningsverken av plast med vikter, och var det vattensjukt dränerade vi runt verken.useless skrev:
Samma med de 3-kammarbrunnar av plast vi monterade, så risken finns faktiskt efter en tömning där entreprenören gjort fel och tömt alla facken.
Gör man rätt är det bara slammet i fack 1 som ska tömmas samt filmen i de andra facken.
Görs det ännu bättre töms allt till bilen, pressas och vattnet återförs till brunnen och det är det bästa men väldigt få som kostar på den utrustningen.
Och generellt så töms typ alla enskilda avlopp med infiltration alldeles för ofta, men att få en kommunal byråkrat att förstå det är omöjligt, jag har försökt.
Och till TS säger jag som andra, vatten kommer till tanken genom att använda det.
Klicka här för att svara