En firma har nyligen varit här o fyllt på vatten o markerade att visaren ska inte gå under det markerade röda strecket. Nu står visaren mycket högre, är det normalt.
Bosch luft/vatten värme pump

• Manometer på Bosch luft/vatten värmepump visar tryck över det markerade röda strecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många våningar har du i huset?

Oavsett så är 2,5 bar väl högt

T topmount skrev:
Oavsett så är 2,5 bar väl högt
Två våningar + källare

B BB1956 skrev:
Två våningar + källare
Och pannan står i källaren?

Du bör kunna sänka till strax under två utan problem.

Vill du sänka så lufta dina element..om du har..
1 bar är tio meters vattenhöjd.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Vill du sänka så lufta dina element..om du har..
1 bar är tio meters vattenhöjd.
Tack så mycket 🙏

useless useless skrev:
Och pannan står i källaren?
Ja

Om trycket har stigit från 1 bar till 2.5 bar så har du troligtvis något fel. Gissningsvis har du en säkerhetsventil på 2.5 bar som står och droppar. Har du mycket luft i systemet nu?

Jag fick detta problem när en värmeväxlare i min bergvärmepump gick sönder, då tryckte den ut köldmedium i värmekretsen, vilket upplevs som luft i systemet.

Hursomhelst, trycket ska inte stiga så mycket av sig självt utan att något är fel. Typ 0.2-0.5 bar kanske är normalt pga temperaturskillnader, men inte mer än så.

Om det pendlar upp och ner väldigt mycket (i princip mellan 0 och 2.5 bar) så är ditt expansionskärl trasigt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J jishi skrev:
Om trycket har stigit från 1 bar till 2.5 bar så har du troligtvis något fel. Gissningsvis har du en säkerhetsventil på 2.5 bar som står och droppar. Har du mycket luft i systemet nu?

Jag fick detta problem när en värmeväxlare i min bergvärmepump gick sönder, då tryckte den ut köldmedium i värmekretsen, vilket upplevs som luft i systemet.

Hursomhelst, trycket ska inte stiga så mycket av sig självt utan att något är fel. Typ 0.2-0.5 bar kanske är normalt pga temperaturskillnader, men inte mer än så.

Om det pendlar upp och ner väldigt mycket (i princip mellan 0 och 2.5 bar) så är ditt expansionskärl trasigt.
Tack jag ska ta det vidare 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.