Om trycket har stigit från 1 bar till 2.5 bar så har du troligtvis något fel. Gissningsvis har du en säkerhetsventil på 2.5 bar som står och droppar. Har du mycket luft i systemet nu?
Jag fick detta problem när en värmeväxlare i min bergvärmepump gick sönder, då tryckte den ut köldmedium i värmekretsen, vilket upplevs som luft i systemet.
Hursomhelst, trycket ska inte stiga så mycket av sig självt utan att något är fel. Typ 0.2-0.5 bar kanske är normalt pga temperaturskillnader, men inte mer än så.
Om det pendlar upp och ner väldigt mycket (i princip mellan 0 och 2.5 bar) så är ditt expansionskärl trasigt.
Jag fick detta problem när en värmeväxlare i min bergvärmepump gick sönder, då tryckte den ut köldmedium i värmekretsen, vilket upplevs som luft i systemet.
Hursomhelst, trycket ska inte stiga så mycket av sig självt utan att något är fel. Typ 0.2-0.5 bar kanske är normalt pga temperaturskillnader, men inte mer än så.
Om det pendlar upp och ner väldigt mycket (i princip mellan 0 och 2.5 bar) så är ditt expansionskärl trasigt.
Tack jag ska ta det vidare 😊J jishi skrev:Om trycket har stigit från 1 bar till 2.5 bar så har du troligtvis något fel. Gissningsvis har du en säkerhetsventil på 2.5 bar som står och droppar. Har du mycket luft i systemet nu?
Klicka här för att svara