36 570 läst ·
132 svar
37k läst
132 svar
Hur sjutton får man en seriös offert nuförtiden?
Jag är nog ingen "mönsterhantverkare" då jag ogärna lämnar offerter.
Begär man in offert på ett jobb är det man får just ett fast pris på det utförda arbetet. Man vet på kronan vad arbetet kostar innan det påbörjas. Detta är den ENDA fördelen med ett fast pris.
Det är en mängd parametrar som styr vad slutnotan hamnar på vid ett arbete på löpande kostnad. Skulle alla fördyrande omständigheter slå in på ett och samma projekt kan kostnaden dra iväg rejält både vad gäller tid och material. På många projekt vet man ju inte riktigt vad man har för förutsättningar förän arbetet är påbörjat.
Om jag som hantverkare har fullt upp med jobb och ska göra ett projekt till fast pris vill jag ju givetvis säkra upp att jag inte förlorar i vinst mot om jag gjort projektet på löpande räkning. Ska jag dessutom hem och sätta mig vid skrivbordet och lägga tid på att göra en offert enligt konstens alla regler, där jag tydligt förklarar vad som ingår och inte ingår, så måste jag givetvis ha betalt för denna tiden också.
Det finns ingen, oavsett om denne är elektriker, vvs:are, byggnadsarbetare, målare eller trädgårdsarbetare, som lämnar en offert denne inte tjänar på gentemot ett löpande utfört arbete. Om inte denne av någon anledning har väldigt lite att göra då.
Viktigt är förstås att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan båda parterna. Man har ett ansvar att vara övertydlig mot sin kund och informera om förändrade förutsättningar. Samtidigt kan jag ju säga att jag hade inte haft vidare gott förtroende för en kund som noterar min tid som nån mänsklig stämpelklocka eller övervakar mina steg med kamera. För mig är det ofattbart att man släpper in en människa i sitt hem som man inte har större förtroende för.
Begär man in offert på ett jobb är det man får just ett fast pris på det utförda arbetet. Man vet på kronan vad arbetet kostar innan det påbörjas. Detta är den ENDA fördelen med ett fast pris.
Det är en mängd parametrar som styr vad slutnotan hamnar på vid ett arbete på löpande kostnad. Skulle alla fördyrande omständigheter slå in på ett och samma projekt kan kostnaden dra iväg rejält både vad gäller tid och material. På många projekt vet man ju inte riktigt vad man har för förutsättningar förän arbetet är påbörjat.
Om jag som hantverkare har fullt upp med jobb och ska göra ett projekt till fast pris vill jag ju givetvis säkra upp att jag inte förlorar i vinst mot om jag gjort projektet på löpande räkning. Ska jag dessutom hem och sätta mig vid skrivbordet och lägga tid på att göra en offert enligt konstens alla regler, där jag tydligt förklarar vad som ingår och inte ingår, så måste jag givetvis ha betalt för denna tiden också.
Det finns ingen, oavsett om denne är elektriker, vvs:are, byggnadsarbetare, målare eller trädgårdsarbetare, som lämnar en offert denne inte tjänar på gentemot ett löpande utfört arbete. Om inte denne av någon anledning har väldigt lite att göra då.
Viktigt är förstås att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan båda parterna. Man har ett ansvar att vara övertydlig mot sin kund och informera om förändrade förutsättningar. Samtidigt kan jag ju säga att jag hade inte haft vidare gott förtroende för en kund som noterar min tid som nån mänsklig stämpelklocka eller övervakar mina steg med kamera. För mig är det ofattbart att man släpper in en människa i sitt hem som man inte har större förtroende för.
En kontenta av fasta pris med "chablonavdrag" för ROT.Fredrik86 skrev:
Vid löpande räkning får ju kunden en spec på material och arbete och har möjlighet att "dra i bromsen" om hantverkaren försöker få material till arbete exempelvis.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Reagerar på de sista meningarna i ditt inlägg. De flesta hantverkare är såååååå trevliga och kunniga när de pratar med en ny kund. Tyvärr, är det ett faktum att oseriösa hantverkare kommer och går som de vill och fakturerar en massa extra timmar. En bekant hittade hantverkaren sovandes i sitt kök när de oanmälda kom hem mitt på dagen. Det är svårt att sålla agnen från vetet. Så jag har full förståelse för att man vill ha koll när hantverkaren är på plats och att hantverkaren utför det arbete som hantverkaren har betalt för. Det är mer oansvarigt att inte ha den kontrollen. Tyvärr, får de seriösa lida för alla oseriösa hantverkare, samtidigt måste de seriösa ha en förståelse för kontroller för det är ju inte obekant för de seriösa hantverkare att det finns många oseriösa hantverkare.pellel skrev:Jag är nog ingen "mönsterhantverkare" då jag ogärna lämnar offerter.
Det är väl så att det är stora skillnader i mentaliteten på både kunder och uppdragstagare sett till olika platser i landet. I mitt verksamhetsområde är det helt klart vanligast att uppdragen förmedlas via rekommendationer från vänner, vänners vänner, släktingar osv. Sannolikheten att yrkesmän missköter sig är då givetvis mindre och är man rädd om sitt jobb ser man till att sköta sig. Så det spelar självklart roll.HEM2121 skrev:Reagerar på de sista meningarna i ditt inlägg. De flesta hantverkare är såååååå trevliga och kunniga när de pratar med en ny kund. Tyvärr, är det ett faktum att oseriösa hantverkare kommer och går som de vill och fakturerar en massa extra timmar. En bekant hittade hantverkaren sovandes i sitt kök när de oanmälda kom hem mitt på dagen. Det är svårt att sålla agnen från vetet. Så jag har full förståelse för att man vill ha koll när hantverkaren är på plats och att hantverkaren utför det arbete som hantverkaren har betalt för. Det är mer oansvarigt att inte ha den kontrollen. Tyvärr, får de seriösa lida för alla oseriösa hantverkare, samtidigt måste de seriösa ha en förståelse för kontroller för det är ju inte obekant för de seriösa hantverkare att det finns många oseriösa hantverkare.
Om man vänder på det så finns det potentiella kunder jag aldrig skulle sätta min fot hos p g a misstro mot yrkesmän de anlitar. Det är helt enkelt inte värt risken att bli beskylld för både det ena och det andra. Man kan se det på olika sätt.
Precis. Men det är ju det jag menar med att ts tycker det är svårt att få tag på en vettig offert. Och det har det blivit sen rot kom in i bilden.pellel skrev:
Det är ju det som är problemet idag att alla lämnar ett fastpris. Med många timmar
Tex
Arbetskostnad 24000
Mtrl kostnad 6000
I själva verket är det 15000 /15000 kanske.
Helt rätt. Och det lurar kunden att denne har fått ett bättre pris när i själva verket skattebetalarna får dra ett större lass. Dock har skatteverket ändrat sina regler när företaget begär rot-utbetalningen från dem. Numera ska förutom pris för arbete och begärt belopp även pris för material, antal arbetade timmar, reseersättning och typ av arbete anges. Och detta är väl i grunden bra. Det blir ju svårare att fuska och lättare för skv att uppdaga fusk.
Alla vi som jobbar med hantverk har fått frågor i stilen "vad kostar en ytterdörr?". "Vad vill du ha för att montera ett kök?" Vi har sett blyertsskisser på servetter och blivit hembjudna för att titta på rum där folk vill ha kök som skall se ut ungefär som något de har sett i Kvänum-katalogen.
Vi som borde förstå vad klienten vill ha skall då erbjuda ett "ungefärligt" pris rakt ut i luften.(obs ironi)
Det går naturligtvis inte.
Ett underlag är nyckeln för all prissättning.
För att få en hantverkare att vilja ge ett pris, samt för att få samma hantverkare att vilja jobba år er, så är det en fantastiskt god ide att lägga ner jobb och pengar på att göra ritningar och beskrivningar innan ni tar kontakt. En lista på ingående grejer (mägndförteckning) hjälper också.
Sen... skit i att få fast pris på hela klabbet. Det leder bara till att någon tar höjd för idiotier som kan tänkas inträffa för att sedan göra så lite som möjligt innan han/hon slutfakturerar.
Be istället om en prislista på allt det ni tagit fram underlag till. När ni har en a´prislista så är ni säkrare än med ett fast pris. Ni vet förstås inte vad det kostar att fixa till allt skit ni har innanför väggarna. Men varför är det så självklart att det är hantverkarens sak att förutse att erat hus är fallfärdigt. Var istället glad för att han/hon har en anledning att upplysa er istället för att snabbt sopa igen skiten.
Tar ni hjälp av rätt person så kommer det att bli den bästa affär ni gör. Är det fel person så gör formuleringen "löpande räkning med fasta priser enligt a´prislista" att ni snabbt kan avsluta och betala för det ni redan fått och sedan fortsätta att leta efter den rätta.
Mvh / Findus
Vi som borde förstå vad klienten vill ha skall då erbjuda ett "ungefärligt" pris rakt ut i luften.(obs ironi)
Det går naturligtvis inte.
Ett underlag är nyckeln för all prissättning.
För att få en hantverkare att vilja ge ett pris, samt för att få samma hantverkare att vilja jobba år er, så är det en fantastiskt god ide att lägga ner jobb och pengar på att göra ritningar och beskrivningar innan ni tar kontakt. En lista på ingående grejer (mägndförteckning) hjälper också.
Sen... skit i att få fast pris på hela klabbet. Det leder bara till att någon tar höjd för idiotier som kan tänkas inträffa för att sedan göra så lite som möjligt innan han/hon slutfakturerar.
Be istället om en prislista på allt det ni tagit fram underlag till. När ni har en a´prislista så är ni säkrare än med ett fast pris. Ni vet förstås inte vad det kostar att fixa till allt skit ni har innanför väggarna. Men varför är det så självklart att det är hantverkarens sak att förutse att erat hus är fallfärdigt. Var istället glad för att han/hon har en anledning att upplysa er istället för att snabbt sopa igen skiten.
Tar ni hjälp av rätt person så kommer det att bli den bästa affär ni gör. Är det fel person så gör formuleringen "löpande räkning med fasta priser enligt a´prislista" att ni snabbt kan avsluta och betala för det ni redan fått och sedan fortsätta att leta efter den rätta.
Mvh / Findus
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Jag tror att storstadsregionen har fler av oseriösa hantverkare, på mindre orter hinner ryktet komma till alla och därför är hantverkarna mer rädd om sina kunder. Tro mig, jag har frågat, släkt, vänner, bekanta men ingen känner till någon snickare som de kan rekommendera. Tråkigt men sant. På detta forum frågas det också men de trådarna blir mycket korta.pellel skrev:Det är väl så att det är stora skillnader i mentaliteten på både kunder och uppdragstagare sett till olika platser i landet. I mitt verksamhetsområde är det helt klart vanligast att uppdragen förmedlas via rekommendationer från vänner, vänners vänner, släktingar osv. Sannolikheten att yrkesmän missköter sig är då givetvis mindre och är man rädd om sitt jobb ser man till att sköta sig. Så det spelar självklart roll.
Om man vänder på det så finns det potentiella kunder jag aldrig skulle sätta min fot hos p g a misstro mot yrkesmän de anlitar. Det är helt enkelt inte värt risken att bli beskylld för både det ena och det andra. Man kan se det på olika sätt.![]()
Det klart att det finns seriösa hantverkare också, men de är svåra att hitta i en storstadsregion.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Tror också man ska se till ett marknadsvärde för jobbet, man måste känna för sig själv om man tycker jobbet är värt priset.
T.ex. Så i samband med att jag byggde ut och renoverade vårt hus så visade det sig helt oplanerat att vi vart tvungna att riva ner murstocken till vindbjälklaget, ca 2,5 m. Hantverkarna jag hade hemma kunde riva men vill inte bygga upp och jag ville ha jobbet gjort. Så där stod jag med ett 1m2 hål i taket i oktober och jakten på någon som ville mura åt mig startade.
Jag hade kontakt med två större firmor i Stockholm som båda gav en offert på ca 50000:- i arbetskostnad +material.
För mig innebär det att de skulle ha två gubbar gåendes hos mig i över 1 vecka på heltid för att mura detta. Alternativt att jag kunde ta tjänstledigt i knappt 2 månader och plockat upp en sten på förmiddag och två på eftermiddag
Det vart liksom orimligt för mig. Jag hoppade på både dessa firmor och kallade deras offert för oseriös och de blev självklart sura över det. Den ena firman tyckte t.o.m. att "men momsen är ju avdragsgill", så smart va han.
Till slut fick jag tag på en kille från Jönköping som kom och hjälpte mig för en mer rimlig penning och Jobbet tog ca 20 mantimmar effektivtid.
Så kontentan, gör en överslagsräkning på vad fastpriset innebär i tid, gör en rimlighetsbedömning och känn efter om det är värt för dig.
T.ex. Så i samband med att jag byggde ut och renoverade vårt hus så visade det sig helt oplanerat att vi vart tvungna att riva ner murstocken till vindbjälklaget, ca 2,5 m. Hantverkarna jag hade hemma kunde riva men vill inte bygga upp och jag ville ha jobbet gjort. Så där stod jag med ett 1m2 hål i taket i oktober och jakten på någon som ville mura åt mig startade.
Jag hade kontakt med två större firmor i Stockholm som båda gav en offert på ca 50000:- i arbetskostnad +material.
För mig innebär det att de skulle ha två gubbar gåendes hos mig i över 1 vecka på heltid för att mura detta. Alternativt att jag kunde ta tjänstledigt i knappt 2 månader och plockat upp en sten på förmiddag och två på eftermiddag
Det vart liksom orimligt för mig. Jag hoppade på både dessa firmor och kallade deras offert för oseriös och de blev självklart sura över det. Den ena firman tyckte t.o.m. att "men momsen är ju avdragsgill", så smart va han.
Till slut fick jag tag på en kille från Jönköping som kom och hjälpte mig för en mer rimlig penning och Jobbet tog ca 20 mantimmar effektivtid.
Så kontentan, gör en överslagsräkning på vad fastpriset innebär i tid, gör en rimlighetsbedömning och känn efter om det är värt för dig.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Är detta ett fast pris, löpande eller ett takpris? Lite luddigt tycker jag!handyman64 skrev:Är egen företagare och lämnar offerter för badrum ganska ofta . Mina kunder tycker det är kristallklart .
Jag beräknar tid inklusive allt förrutom el och vvs . Skriver timmar x timpris . Skriver allt material förutom plattor .
Skriver rotavdrag . ev extra jobb debiteras timpris plus material efter samtal så inga missförstånd uppkommer .
Ett tot pris , färdigt . Aldrig blivit några krångel , tvärtom .Ofta en bonus ( choklad ,vin mm )
Och ett badrum typ golvyta 8-10 m2 tar nästan aldrig längre tid än fullt färdigt efter vvs och el installation två veckor om hantverkare är samkörda och ser kundens 100 % nöjdhet som det viktigaste .
Så jobbar jag *************************** /Redigerat av moderator.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Just därför så är det bättre med fast pris! Både kund och hantverkare vet förutsättningarna. Jag som hantverkare behöver inte oroa mig för stämpelklocks nisse, och kunden vet hur mycket det kommer att påverka dennes ekonomi...HEM2121 skrev:Reagerar på de sista meningarna i ditt inlägg. De flesta hantverkare är såååååå trevliga och kunniga när de pratar med en ny kund. Tyvärr, är det ett faktum att oseriösa hantverkare kommer och går som de vill och fakturerar en massa extra timmar. En bekant hittade hantverkaren sovandes i sitt kök när de oanmälda kom hem mitt på dagen. Det är svårt att sålla agnen från vetet. Så jag har full förståelse för att man vill ha koll när hantverkaren är på plats och att hantverkaren utför det arbete som hantverkaren har betalt för. Det är mer oansvarigt att inte ha den kontrollen. Tyvärr, får de seriösa lida för alla oseriösa hantverkare, samtidigt måste de seriösa ha en förståelse för kontroller för det är ju inte obekant för de seriösa hantverkare att det finns många oseriösa hantverkare.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Om vi utgår från en seriös hantverkare. Ja, det kan vara bättre för kunden och hantverkaren, men också dyrare för beställaren för att hantverkaren måste kalkylera ett högre pris pga att det kan komma att ta längre tid än vad som är beräknat, det finns ju också en risk att man tullar på noggrannheten om tiden inte räcker till vid ett fast pris. Man kan tänka sig ett fast pris med nedskrivna moment och förutsättning, skulle det under arbetets gång tillkomma saker som man inte kunnat förutse så får man ta en ny diskussion med beställaren.Freddy_kruger skrev:
Antalet timmar är ju inte relevant om det gäller för en person, men ofta är det flera personer som jobbar i team och då är väl 227 timmar inget konstigt. Det torde bli ca 3 personer som utför jobbet under 9 dagar.
Man kan ju också bo om ett maxpris.
Man kan ju också bo om ett maxpris.