Hej!

Jag bygger om lite i mitt kök. När jag flyttade in var det en ganska liten kyl i köket och det visade sig bli problematiskt att få plats med mat till alla i familjen. Därför har jag byggt igen en dörr och satt in en större kyl. Nu är det dags att ta bort skåpet i vilket den gamla kylen stod. När skåpet är bort ska jag flytta underskåp och lådor en bit för att få en längre köksbänk och plats för diskmaskin.

Så här såg det ut nyss:

Tomt högskåp i kök, delvis demonterat, med synliga elkablar och vägg bakom. Köksinredning med vitvaror till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag tagit bort en del av skåpet:
Tom nisch i kök med borttagen del av högskåp, synliga kablar och vägg bakom; mikrovågsugn på bänkskiva bredvid.
Skapa konto

Det gick ganska smärtfritt, jag försöker vara så försiktig jag kan för att inte skada vägg eller annat.

Kök med vitvaror och köksapparater; en vägg med rester av borttaget skåp till höger, och en strömbrytare med lös sladd ovanför bänken.
Skapa konto

Men jag är lite orolig för överskåpen till vänster om det tidigare högskåpet. Hur sitter de fast i väggen? Finns det risk att hela överskåpet trillar ner om jag försöker ta bort den vänstra delen av högskåpet, alltså det som sitter till höger om överskåpen?

Den delen av högskåpet verkar bara vara fastspikad i väggen med _en_ sån där fet spik som de drivit in i väggen bakom.

Närbild på en skåpvägg med en vit kabel och fastspikad övre del av skåp vid en vägg, synlig skada på träet runt kabeln.
Skapa konto

Man ser den svagt något ovanför och till höger om den vita sladden.

Jag kan också se att högskåpets vägg är spikad in i överskåpet, med mindre spik:

Närbild på baksidan av ett köksskåp med en träpanel och en vit sladd längs höger kant.
Skapa konto

Tittar på väggen efter att ett köksskåp har tagits bort, med synliga spår och spikmärken.
Skapa konto

Närbild av en träpanel med ett smalt spår och en synlig spik i mitten som används för att fästa skåpet i köket.
Skapa konto

Min plan är att försiktigt dra ut de små spikarna, ta bort en list på andra sidan av högskåpet (syns bredvid mikron på bild 3) och sen väldigt försiktigt bända isär högskåpet och överskåpet. Men jag oroar mig att högskåpet är tänkt att bära upp överskåpet? Vad tror ni? Är det sannolikt?

Istället för högskåpet blir det förmodligen öppna hyllor tror jag. Men det är en del kvar dit... :D

• Överskåp med dörr öppen, visa köksförvaring med plastburkar, termosar och kaffemaskin på bänkskiva under skåpet, köksprojekt pågående.
    Skapa konto
  • Öppet köksskåp med plastbehållare, matburkar, en röd vattenflaska och en metallburk märkta "KAFFE".
    Skapa konto
T
Det är inte omöjligt att väggskåpet sitter fast i högskåpet och att det hänger lite i det. Du kan ju också se att de har fäst en ribba i högskåpet under väggskåpet som det vilar på. Det bör också finnas spik i väggskåpet in i väggen.

Vi hade liknande högskåp och väggskåp i vårt hus från -56 och jag gjorde stöd under väggskåpet innan jag tog bort högskåpet för att det inte skulle trilla ner. Jag tog en bit hyllplan (stavlimmad furu) som anpassades till väggskåpets bredd och avståndet ner till bänkskivan och målade i samma färg som väggen.
Det fästes sen upp i skåpet och ner mot bänkskivan för att det skulle stå still. Så såg det sen ut något år innan vi byggde om hela köket.

Tack för tips! Jag ska undersöka närmare och kanske måste jag stötta upp skåpet innan jag tar bort väggen. Lite pill detta!

I vårt kök med liknande skåp så satt det en ribba i bakkanten på skåpet strax över översta hyllplanet. Skåpet var sen spikat in i väggen genom den ribban med klippspik. Över åren så gick skåpet till att vara helt infäst där till att även vara inmålat så detta tog lite mer jobb än att bara ta bort spikarna för att flytta det för oss

Jag tänker att de byggt köket från hörnet och ut, så överskåpet borde kunna hänga fritt en stund i alla fall. Mina andra överskåp (syns ej på bild) är inte fästade i något högskåp och de ser inte ut att falla ner snart. :D

Jag kanske gör någon form av hängsle/livrem-lösning och stöttar upp skåpet under tiden jag river väggen, sen får dit mitt nya överskåp till höger om nuvarande, sen tar bort stöttning och flyttar underskåp osv.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Återkoppling.

Nu har jag rivit även högskåpets andra vägg och överskåpet trillade inte ner. Jag tror inte överskåpet använde högskåpet som stöd, men jag satte en stötta under högskåpet för säkerhets skull. Den tar jag bort lite senare i bygget.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.