Jag har en Mora-Temp diskbänksblandare som har blivit trög att manövrera, verkar behöva smörjas upp.
Men jag hittar ingen bra anvisning on-line så nu undrar jag om någon här har några förslag?
Diskbänksblandaren är av typ en-grepps med spak för både temperatur och flöde.
Den har också anslutning för diskmaskin och ett vred för denna på framsidan (av/på vatten).
Manöverspaken för vattnet har blivit allt svårare att både lyfta-sänka (flöde) och föra höger-vänster (temperatur).
Bifogar bild så att ni kan se vilken typ det är.
Det finns ingen markering på blandaren som talar om modell eller artikelnummer.
Jag har letat efter information på nätet och det närmaste jag kom är hos Rinkaby Rör där jag hittade en sprängskiss som liknar min blandare. Bilden bifogas nedan:
Skulle verkligen behöva råd om hur jag skall fixa detta.
UPPDATERING
Efter att jag skapat denna tråd så hittade jag en gammal tråd här som jag skrev ihop förra gången det kärvade.
Det var 7 år sedan och jag hittade den inte nu förrän jag skickat iväg detta. Hade för mig att jag letat efter råd tidigare.
Tyvärr så verkar inte länkar som fanns i den gamla tråden fungera längre.
Så jag behöver nog aktuella råd i alla fall.
Extra info: Huset jag bor i köpte vi 1977 då det var alldeles nytt, men jag tror att vi bytte blandare ett bra tag senare när det blev aktuellt med diskmaskin.
Men jag hittar ingen bra anvisning on-line så nu undrar jag om någon här har några förslag?
Diskbänksblandaren är av typ en-grepps med spak för både temperatur och flöde.
Den har också anslutning för diskmaskin och ett vred för denna på framsidan (av/på vatten).
Manöverspaken för vattnet har blivit allt svårare att både lyfta-sänka (flöde) och föra höger-vänster (temperatur).
Bifogar bild så att ni kan se vilken typ det är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen markering på blandaren som talar om modell eller artikelnummer.
Jag har letat efter information på nätet och det närmaste jag kom är hos Rinkaby Rör där jag hittade en sprängskiss som liknar min blandare. Bilden bifogas nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle verkligen behöva råd om hur jag skall fixa detta.
UPPDATERING
Efter att jag skapat denna tråd så hittade jag en gammal tråd här som jag skrev ihop förra gången det kärvade.
Det var 7 år sedan och jag hittade den inte nu förrän jag skickat iväg detta. Hade för mig att jag letat efter råd tidigare.
Tyvärr så verkar inte länkar som fanns i den gamla tråden fungera längre.
Så jag behöver nog aktuella råd i alla fall.
Extra info: Huset jag bor i köpte vi 1977 då det var alldeles nytt, men jag tror att vi bytte blandare ett bra tag senare när det blev aktuellt med diskmaskin.
Redigerat:
Vi hade en sån blandare tidigare som numera är utbytt. Jag fick byta insats, märkt 6 i sprängskissen, då och då när kranen blev trög.
Det kan räcka med att smörja upp insatsen men bäst är byta ut den.
https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelar/ettgreppsblandare/209254-ae
https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelar/ettgreppsblandare?includeEOSProducts=true&isPro=true
Notera att den reservdelen är på utgående så den kan vara svår att få tag på.
Ställ in dig på att byta ut kranen till en helt ny.
https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelar/ettgreppsblandare/209254-ae
https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelar/ettgreppsblandare?includeEOSProducts=true&isPro=true
Ställ in dig på att byta ut kranen till en helt ny.
Hjälp!ClasseClas skrev:
Vi hade en sån blandare tidigare som numera är utbytt. Jag fick byta insats, märkt 6 i sprängskissen, då och då när kranen blev trög.
[länk]
[länk]
Ställ in dig på att byta ut kranen till en helt ny
Kolven utgående och allt annat redan utgått!!!
Jag var på Bauhaus idag och de hjälpte till att söka efter reservdelar även på andra ställen men det var utgånget...
Ny kran?
Finns det över huvud taget liknande kranar?
De jag sett verkar ju vara designade med jättestora kranrör helt i onödan...
https://youtu.be/vgaJ85w6avwT tergo skrev:
Tack för den videon!
Jättebra att se hur man skall göra! Har laddat ner den nu så den inte försvinner.
Tyvärr så har vi inte några kulventiler i vattenrören så jag måste stänga vattnet i hela huset för att serva kranen! 🤬☹️
Och först behöver jag få tag på reservdelarna också....
Ett förslag om du vill ha en "low rider" igen,B Bo Berglund skrev:
https://www.hornbach.se/p/koksblandare-mora-armatur-cera-k2-8318202-krom/8813273/
För egen del blev det en sån här:
https://www.hornbach.se/p/koksblandare-mora-armatur-cera-k5-8318197-krom/8750219/
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Håller med om att det flesta nya köksblandare har helt vidrig design med en liten idiotisk pinne för att reglera vattnet. Men det finns andra om man letar.
Denna är väldigt lik din gamla (finns säkert andra som är billigare):
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...0000-koksblandare-med-diskmaskinsavst-2362500
Denna är väldigt lik din gamla (finns säkert andra som är billigare):
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...0000-koksblandare-med-diskmaskinsavst-2362500
Tack för den länken!Magnus E K skrev:
Det är ju en modell som vi känner igen och är vana vid, nästan en kopia på den vi har från Mora.
Jag ser att den är möjlig att köpa också, så vi får kontakta nån röris om byter för i vårt kök är installationen inte gjord för enkelt byte. Inga kulo-ventiler etc....
Bäst ur försäkrings-synpunkt också att ha installerat via ett proffs.
Proffsmagasinet erbjuder ju montage som tilläggstjänst men då förutsätts att existerande är "modernt" monterad med avstängningsventiler etc. Det är inte vår från längesen...
Hej, de vidriga köksblandarna är mer praktiska när man diskar/sköljer kannor/kastruller, dessutom tillför det ett modernare utseende i köket,Magnus E K skrev:
Men som jag sakt tidigare så har alla rätt i sin estetiska uppfattning
UPPDATERING
Jag kontaktade 6-7 rörisar som dök upp när jag sökte på rörmokare i Järfälla.
Alla utom en lät bli att svara och den som svarade skrev så konstigt att jag inte ville ha med dem att göra...
Dessutom verkar de vara baserade i Västberga, flera mil bort...
Så då fick DIY-hatten sättas på och med hjälp av dessa Youtubevideor så kunde jag serva den befintliga blandaren:
MoraTemp_Byte_Kolvsats
och
MoraTemp_Fixa_Dropp
Det enda jag fick skaffa in var:
- En tub armaturfett
- En skiftnyckel som kan öppna 32 mm för att skruva av kran-bröstet.
Summa c:a 150 SEK + alla grubbeltimmar.
Men problemet kvarstår ju och om ett antal år (det tog 7 år sedan jag senast grejade med blandaren) är det nog ännu svårare att få fram en likvärdig blandare alt reservdelar eftersom den enda som verkar finnas nu är FM Mattsson Siljan med kort pip och den designen verkar tillverkarna inte tro på...
Jag kontaktade 6-7 rörisar som dök upp när jag sökte på rörmokare i Järfälla.
Alla utom en lät bli att svara och den som svarade skrev så konstigt att jag inte ville ha med dem att göra...
Dessutom verkar de vara baserade i Västberga, flera mil bort...
Så då fick DIY-hatten sättas på och med hjälp av dessa Youtubevideor så kunde jag serva den befintliga blandaren:
MoraTemp_Byte_Kolvsats
och
MoraTemp_Fixa_Dropp
Det enda jag fick skaffa in var:
- En tub armaturfett
- En skiftnyckel som kan öppna 32 mm för att skruva av kran-bröstet.
Summa c:a 150 SEK + alla grubbeltimmar.
Men problemet kvarstår ju och om ett antal år (det tog 7 år sedan jag senast grejade med blandaren) är det nog ännu svårare att få fram en likvärdig blandare alt reservdelar eftersom den enda som verkar finnas nu är FM Mattsson Siljan med kort pip och den designen verkar tillverkarna inte tro på...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Finns nog risk att rörisar i överhettade Stockholm inte vill göra så små jobb.
Men det är inte särskilt mycket svårare att installera en ny blandare själv än det du redan gjort, särskilt inte med all hjälp som går att få här på Byggahus.
Men det är inte särskilt mycket svårare att installera en ny blandare själv än det du redan gjort, särskilt inte med all hjälp som går att få här på Byggahus.
Nja, eftersom vårt hus byggdes 1977 så finns där inte de normala rördragningarna under diskbänken, som verkar vara standard idag, utan man måste snickra med koppar-rören direkt för att få en ny på plats. Och inga kulventiler finns det heller...
Så en ny blandare betyder kapning och fixning med rören mm och det klarar jag inte av.
Dessutom är det tveksamt hur man gör med plåtgenomgången, där sitter på undersidan en konstig plastbricka direkt mot plåten....
Men nu kanske det håller några år till och jag har samlat på mig videos etc som visar hur jag gjorde ifall jag skulle behöva repetera smörjningen.
Så en ny blandare betyder kapning och fixning med rören mm och det klarar jag inte av.
Dessutom är det tveksamt hur man gör med plåtgenomgången, där sitter på undersidan en konstig plastbricka direkt mot plåten....
Men nu kanske det håller några år till och jag har samlat på mig videos etc som visar hur jag gjorde ifall jag skulle behöva repetera smörjningen.
Jag får se till att smörja oftare så kanske kranen överlever mig...
Det är just de höga piparna numera som jag ogillar. De når ju nästan upp till skåpets undersida ovanför diskhon...
🤬
🤬
Klicka här för att svara