8 156 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Hur ser man vad som är utsida på en isolerruta ?
Hej !
Jag har fått ett antal 2-glas isolerrutor ( tror jag det heter ) som jag tänker använda i ett växthus. Om jag fattat det rätt är det viktigt vad som är utsida resp. insida. Har någon ett förslag på hur man ser skillnaden, så jag vänder dom rätt ?
Jag har fått ett antal 2-glas isolerrutor ( tror jag det heter ) som jag tänker använda i ett växthus. Om jag fattat det rätt är det viktigt vad som är utsida resp. insida. Har någon ett förslag på hur man ser skillnaden, så jag vänder dom rätt ?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Isolerglas (är ett glas med en beläggning på) kan man titta mot ett ljus och se att det skimrar lite i beläggningen som skall vara inåt. Har hört att man kan kolla med en magnet också vilken sida beläggningen är på.
Har precis beställt energiglas till innerbågarna så jag får se vem som har rätt.
Har precis beställt energiglas till innerbågarna så jag får se vem som har rätt.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Exv. pilkington activ http://www.pilkington.com/products/bp/bybenefit/selfcleaning/activ/home.htm , har funnits ett tag på marknaden.bonnier skrev:
Inte riktigt så lustigt som jag antar du tänkte.
Ja, självtvättnade är helt underbart!bonnier skrev:
Vi har fönster på drygt 2x2 meter (8 stycken) på övre våningen och de hålls rena. På sommaren om det inte regnat på ett tag tar man bara trädgårdslangen och sprutar över dem så är de rena igen. Fungerar faktiskt otroligt bra.
om det är 2-glas med 2st isolerrutor kan du sätta dem åt vilket håll du vill!
Därav ingen "märkning"
Är det 1st isolerglas och 1st energiglas ska energiglaset oftast sitta utåt beroende på om beläggningen är på utsidan eller innåt (mellan glasen)
Ovanstående gäller växthus/uterum.
Du saknar märkning = Sätt hur du vill.
Många glas till v-hus har en symbol nere i hörnan, Denna brukar i regel vars på utsidan. Dock saknar det eg betydelse men snyggast att sätta alla lika.
Skulle vi prata isolerplast är det viktigt med "rätt" sida ut pga uv skydd.
Därav ingen "märkning"
Är det 1st isolerglas och 1st energiglas ska energiglaset oftast sitta utåt beroende på om beläggningen är på utsidan eller innåt (mellan glasen)
Ovanstående gäller växthus/uterum.
Du saknar märkning = Sätt hur du vill.
Många glas till v-hus har en symbol nere i hörnan, Denna brukar i regel vars på utsidan. Dock saknar det eg betydelse men snyggast att sätta alla lika.
Skulle vi prata isolerplast är det viktigt med "rätt" sida ut pga uv skydd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
