Hej !

Jag har fått ett antal 2-glas isolerrutor ( tror jag det heter ) som jag tänker använda i ett växthus. Om jag fattat det rätt är det viktigt vad som är utsida resp. insida. Har någon ett förslag på hur man ser skillnaden, så jag vänder dom rätt ?

Det är inte säkert att det är viktigt. Det beror på om rutorna har någon form av beläggning. Står det verkligen ingen markering någonstans?

Mät med multimeter, Sidan med beläggning ger utslag om du ohmmäter. Jag hade satt beläggningen inåt växthuset för att slippa löv och annat slitage på beläggningen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Isolerglas (är ett glas med en beläggning på) kan man titta mot ett ljus och se att det skimrar lite i beläggningen som skall vara inåt. Har hört att man kan kolla med en magnet också vilken sida beläggningen är på.
Har precis beställt energiglas till innerbågarna så jag får se vem som har rätt.

Ok Tack
Jag ska prova bägge metoderna.

Ludwig skrev:
Mät med multimeter, Sidan med beläggning ger utslag om du ohmmäter. Jag hade satt beläggningen inåt växthuset för att slippa löv och annat slitage på beläggningen.
Beläggningen ska sitta inåt.

Om man inte har självtvättande eller något solskydd, då ska det vara utåt...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
anders07 skrev:
Om man inte har självtvättande eller något solskydd, då ska det vara utåt...
Självtvättande? Låter ju helt underbart. Lockar fram många lustiga bilder i mitt huvud :)

ullberg
bonnier skrev:
Självtvättande? Låter ju helt underbart. Lockar fram många lustiga bilder i mitt huvud :)
Ja, självtvättnade är helt underbart! :)
Vi har fönster på drygt 2x2 meter (8 stycken) på övre våningen och de hålls rena. På sommaren om det inte regnat på ett tag tar man bara trädgårdslangen och sprutar över dem så är de rena igen. Fungerar faktiskt otroligt bra.

om det är 2-glas med 2st isolerrutor kan du sätta dem åt vilket håll du vill!
Därav ingen "märkning"

Är det 1st isolerglas och 1st energiglas ska energiglaset oftast sitta utåt beroende på om beläggningen är på utsidan eller innåt (mellan glasen)

Ovanstående gäller växthus/uterum.

Du saknar märkning = Sätt hur du vill.
Många glas till v-hus har en symbol nere i hörnan, Denna brukar i regel vars på utsidan. Dock saknar det eg betydelse men snyggast att sätta alla lika.

Skulle vi prata isolerplast är det viktigt med "rätt" sida ut pga uv skydd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.