Hej!

Ska sätta upp glespaneler (28x70) idag för att sedan slänga på gipstak. Har sökt runt och kollat på massor av videos för att försöka förstå vart man sätter första glespanelen i förhållande till väggen, dvs hur långt mellanrum där bör vara - men hittar inget tydligt någonstans.

Ska den sitta kloss mot eller ha ett mellanrum? Även om jag sätter den kloss mot och sedan kör CC30 därefter så kommer ju första gipsskivan ha ett gap på 3.5cm mot väggen vilket jag antar inte är önskvärt. Eller är det tänkt att inte sätta CC30 mellan de första två glespanelerna så att gipset hamnar så nära väggen som möjligt - och därefter köra CC30?

Gapet röda pilen pekar på här vill man väl undvika? Denna illustration är CC30 hela vägen.

Illustration av glespaneler med gipsplatta ovanpå, en röd pil pekar på mellanrum mellan den första panelen och väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackar!

Lovensson Lovensson skrev:
Hej!

Ska sätta upp glespaneler (28x70) idag för att sedan slänga på gipstak. Har sökt runt och kollat på massor av videos för att försöka förstå vart man sätter första glespanelen i förhållande till väggen, dvs hur långt mellanrum där bör vara - men hittar inget tydligt någonstans.

Ska den sitta kloss mot eller ha ett mellanrum? Även om jag sätter den kloss mot och sedan kör CC30 därefter så kommer ju första gipsskivan ha ett gap på 3.5cm mot väggen vilket jag antar inte är önskvärt. Eller är det tänkt att inte sätta CC30 mellan de första två glespanelerna så att gipset hamnar så nära väggen som möjligt - och därefter köra CC30?

Gapet röda pilen pekar på här vill man väl undvika? Denna illustration är CC30 hela vägen.

[bild]

Tackar!
Sätt första helt in mot väggen.
Andra från väggen sätter du på cc 26,5 från första, därefter cc 30.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Amatörsvar:
Första glesen kloss mot väggen.
Andra CC300 - (70/2)
Resten CC300

Följ skivtillverkarens montageanvisning.

FredrikR FredrikR skrev:
Sätt första helt in mot väggen.
Andra från väggen sätter du på cc 26,5 från första, därefter cc 30.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Amatörsvar:
Första glesen kloss mot väggen.
Andra CC300 - (70/2)
Resten CC300
Tack, låter klokt! Och sen samma sätt vid avslutandet om det inte råkar gå jämt ut. Då kör vi på det!

F fribygg skrev:
Följ skivtillverkarens montageanvisning.
ska se om jag kan hitta något online, tack!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lovensson Lovensson skrev:
Tack, låter klokt! Och sen samma sätt vid avslutandet om det inte råkar gå jämt ut. Då kör vi på det!

ska se om jag kan hitta något online, tack!
Det är väldigt osannolikt att en uppsättning av reglar, läkt whatever kommer gå "jämnt ut" på båda sidor om man säger så.

• Gilla
Lovensson och 1 till
  • Laddar…
Om du börjar med en hel skiva så bör du kolla innan hur sista skivan blir. Om måttet på rummet är så att sista skivan bara blir nån centimeter så är det kanske bättre att börja med en halv skiva.

• Gilla
Lovensson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.