Hej!
Ska sätta upp glespaneler (28x70) idag för att sedan slänga på gipstak. Har sökt runt och kollat på massor av videos för att försöka förstå vart man sätter första glespanelen i förhållande till väggen, dvs hur långt mellanrum där bör vara - men hittar inget tydligt någonstans.
Ska den sitta kloss mot eller ha ett mellanrum? Även om jag sätter den kloss mot och sedan kör CC30 därefter så kommer ju första gipsskivan ha ett gap på 3.5cm mot väggen vilket jag antar inte är önskvärt. Eller är det tänkt att inte sätta CC30 mellan de första två glespanelerna så att gipset hamnar så nära väggen som möjligt - och därefter köra CC30?
Gapet röda pilen pekar på här vill man väl undvika? Denna illustration är CC30 hela vägen.
Tackar!
Ska sätta upp glespaneler (28x70) idag för att sedan slänga på gipstak. Har sökt runt och kollat på massor av videos för att försöka förstå vart man sätter första glespanelen i förhållande till väggen, dvs hur långt mellanrum där bör vara - men hittar inget tydligt någonstans.
Ska den sitta kloss mot eller ha ett mellanrum? Även om jag sätter den kloss mot och sedan kör CC30 därefter så kommer ju första gipsskivan ha ett gap på 3.5cm mot väggen vilket jag antar inte är önskvärt. Eller är det tänkt att inte sätta CC30 mellan de första två glespanelerna så att gipset hamnar så nära väggen som möjligt - och därefter köra CC30?
Gapet röda pilen pekar på här vill man väl undvika? Denna illustration är CC30 hela vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar!
Sätt första helt in mot väggen.Lovensson skrev:
Hej!
[bild]
Tackar!
Andra från väggen sätter du på cc 26,5 från första, därefter cc 30.
Amatörsvar:
Första glesen kloss mot väggen.
Andra CC300 - (70/2)
Resten CC300
Första glesen kloss mot väggen.
Andra CC300 - (70/2)
Resten CC300
FredrikR skrev:
Tack, låter klokt! Och sen samma sätt vid avslutandet om det inte råkar gå jämt ut. Då kör vi på det!snaggletooth skrev:
ska se om jag kan hitta något online, tack!F fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Färre hus till salu för första gången på tre år
Artikelkommentarer -
Startlån till första bostaden kan hjälpa unga in på bostadsmarknaden
Artikelkommentarer -
Försöker förstå denna Byggmax-plansch om vatteninstallationer
Vatten & Avlopp -
Förstärka lokalt hack i vattenburen golvvärme
Byggmaterial & Byggteknik -