S sjoelund skrev:
Finns det 16 platser är det väl det 16e högsta budet som är marknadspris
Visst är det så.
Skribenten har inte koll..,

S
K karlmb skrev:
Nej. Det behöver inte bli förmånsbeskattat

EDIT: ett inte föll bort!
Om arbetsgivaren talat om för skatteverket att dom tillhandahåller det så är det skattepliktigt samt att det innebär att arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgift för förmånsvärdet.
Men det betyder inte att alla arbetsgivare talar om det för skatteverket. Eller att dom officiellt har ett annat syfte med parkeringarna.
Man kommer alltså undan från förmånsbeskattning bara för att man inte talat om för skattemyndigheten att man fått förmånen. Reglerna säger fortfarande att det skall förmånsbeskattas.

På samma sätt som att man inte får fortkörningsböter för att köra för fort. Man får det för att polisen upptäcker att man kör för fort. Lagen säger att du skall betala böter om du kör för fort men alla som kör för fort betalar inte böter eftersom polisen inte upptäckt att dom kör för fort.

Om vi rent hypotetiskt säger att jag råkade köra i 80km/h på en 70 sträcka. Hur gör jag för att betala boten som du menar att jag borde göra?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Om vi rent hypotetiskt säger att jag råkade köra i 80km/h på en 70 sträcka. Hur gör jag för att betala boten som du menar att jag borde göra?
Det är uppenbart att du inte ens vill förstå vad som avses eller vad diskussionen avser.
Jag har inte påstått att du "borde" göra någonting. Visa gärna vart jag påstått det. Jag har bara sagt att den som kör för fort skall betala böter men du får bara en bötesavi om polisen ser dig köra för fort och kan bevisa det.

Om du skulle vara enormt sugen på att betala böter för en fortkörning som polisen inte sett så är det väl bara att gå in till polisen och ange dig själv och begära att få ut en bötesavi. Så svårt är det nog inte. Men det lär vara den första som kommer in till polisen i det ärendet.
Men det är fruktansvärt OT.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Du skrev att jag ska betala möter om jag kört för fort. Då undrar jag hur det skulle gå till.

Kanske
K karlmb skrev:
Motiveringen skulle ju vara nya eluttag för 10.000 ....Varför ska bilägarna sponsra tvättstuga
för att tvättstugan
K karlmb skrev:
Motiveringen skulle ju vara nya eluttag för 10.000 ....Varför ska bilägarna sponsra tvättstuga mm?
Kanske för att tvättstugan är något alla har tillgång till på precis lika villkor

Z Zodde skrev:
Det är tvärtom det lägsta accepterade. Dvs det som gör parkeringen fullt uthyrd.

Du visar återigen att DU INTE vet vad marginalprissättning innebär
Vilket visar att du bara är här för att käbbla. Om jag meddelar att jag kan tänka mig att betala 5000 kr för att få parkera på jpbbet, och ingen annan erbjuder mer så prir det ju jag som får platsen.
Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.
Och då är plötsligt ert "marknadspris" 5000 kr.
Ja eller nej?

S superfoot74 skrev:
Kanske

för att tvättstugan

Kanske för att tvättstugan är något alla har tillgång till på precis lika villkor
Men den avsätts ju pengar för kontinuerlligt ifrån alla hyresgäster. Varför ska bilägarna betala istället? Är det mer "rättvist" enligt dig?

H
K karlmb skrev:
Är det inga kostnader för föreningen så kan du inte kalla det spons.
Jo, det är det säkert, parkeringsplatser ska underhållas, astralt, grus, snöröjas osv.

K karlmb skrev:
Vilket visar att du bara är här för att käbbla. Om jag meddelar att jag kan tänka mig att betala 5000 kr för att få parkera på jpbbet, och ingen annan erbjuder mer så prir det ju jag som får platsen.
Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.
Ja eller nej?
Nej. Det är inte så marginalprissättning fungerar. Det har har flera personer försökt förklara för dig många gånger.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jo, det är det säkert, parkeringsplatser ska underhållas, astralt, grus, snöröjas osv.
Jo, men det har vi redan avhandlat, verkliga kostnader ska ju vara med. Men att tänka marknadspris är inte det.

D Daniel 109 skrev:
Nej. Det är inte så marginalprissättning fungerar. Det har har flera personer försökt förklara för dig många gånger.
Jag begärde ett enkelt ja eller nej. Om du svarar nej, så frågar ja isåfall vad som är fel i mitt resonemang.

K karlmb skrev:

Ja eller nej?
Mitt förslag om budgivning gällde nu TS frågeställning om BRF å inte nåt jobb…
MEN…

Om du bjuder 5000kr, ingen bjuder mer å det bara finns en plats, ja då får du betala det

Finns det 2 platser, du bjuder 5000 å näst högste bjuder 1000kr, ja då får båda betala 1000kr.

Varför tror du nån skulle tvingas betala högre än man bjudit?

Karlmb; ”Och det sjuka är att med marginalprissättning här, så får alla andra också betala 5000 kr.”

Du visar återigen att du inte förstått marginalprissättningens enkla grundprinciper.
Det är därför du hamnar fel vid varje diskussion om elpriset också…

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
K karlmb skrev:
Jo, men det har vi redan avhandlat, verkliga kostnader ska ju vara med. Men att tänka marknadspris är inte det.
Jag svarade på din fråga. En lösning kan vara ett rullande schema. Man har parkeringen 1 år i taget då blir det rättvist för alla. Har man inte bil eller vill ha en parkering så står man över. I annat fall får man gå på ett medelvärde på vad andra parkeringsplatser kostar alt. halva den kostnaden. Som det är du så är ju parkeringen i princip gratis och bara ett fåtal har tillgång till den förmånen men får ändå gesamt betala för underhåll.

H HEM2121 skrev:
Jag svarade på din fråga. En lösning kan vara ett rullande schema. Man har parkeringen 1 år i taget då blir det rättvist för alla. Har man inte bil eller vill ha en parkering så står man över. I annat fall får man gå på ett medelvärde på vad andra parkeringsplatser kostar alt. halva den kostnaden. Som det är du så är ju parkeringen i princip gratis och bara ett fåtal har tillgång till den förmånen men får ändå gesamt betala för underhåll.
Jag läste inte att det var gratis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.