Jag köpte cumaru trä på Beijer Bygg för att bygga om en uteterrass (18m2) som vi har nyttjanderätt till. Tyvärr har styrelsen nekat tillstånd att bygga terrassen i cumaru trä och insisterar på att vi måste använda granitsten. Hur säljer jag cumaru trä trallen nu?

T Tom Bennet skrev:
Jag köpte cumaru trä på Beijer Bygg för att bygga om en uteterrass (18m2) som vi har nyttjanderätt till. Tyvärr har styrelsen nekat tillstånd att bygga terrassen i cumaru trä och insisterar på att vi måste använda granitsten. Hur säljer jag cumaru trä trallen nu?
Blocket?

Hur länge sedan köptes den?
Lämna tillbaka?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur länge sedan köptes den?
Lämna tillbaka?
Köpte innan i maj - trodde jag fick bygga eftersom terrassen enbart ligger på marken. Ordförande sa direkt nej och att jag behövde styrelsen godkännande - vilket nekades förra veckan…

Vad är deras motivering till det?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är deras motivering till det?
Vår styrelseordförande är en mycket svår person. Han hävdar att en träterrass inte är lika beständig som granitplattor, kräver mer underhåll (men underhålley är jag ansvarig för så irrelevant i mina ögon) och kommer ruttna över tid. Jag har fått min konstruktion godkänd av en extern expert som säger att träterrassen fungerar i hans mening.

Lägg ändå, vad ska hända?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har sågat i cumaru och närmare granit än så kan man knappast komma.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Lägg ändå, vad ska hända?
Det kan i slutändan bli en dyr legal process som slutar i förverkande av bostadsrätten. Vår styrelseordförande skulle inte tveka med att sätta igång en sån process….

T Tom Bennet skrev:
Det kan i slutändan bli en dyr legal process som slutar i förverkande av bostadsrätten. Vår styrelseordförande skulle inte tveka med att sätta igång en sån process….
Det är säkert rätt att tänka så. Att göra något som kan leda till förverkande är knappast klokt. Vi vet inte förutsättningarna och detaljerna i ditt fall, men föreningen har säkert skäl till sitt agerande. Det man kan göra som bostadsrättsägare är att noga läsa vad som gäller för avtalet. Om man tycker att föreningen nekar åtgärder på felaktig grund kan man möjligen gå till Hyresnämnden och överklaga eller ta upp på en stämma och föreslå ändrad praxis.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Så vanliga markplsttor av betong är inget som du kan använda heller utan det måste vara plattor av granit?

Vad står det i nyttjanderättsavtalet om vilka material som altanen får vara gjord av?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Åxå nyfiken på vad avtalet säger ...
Och skulle av ren princip tagit en sväng i hyresnämnden med frågan
Vill föreningen bestämma, så får föreningen bygga tänker jag

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.