Hej,

vi är just i färd med att sätta färdigt OSB skivorna i nybygget (äntligen) och börjar nu fundera på nästa moment - gipslagret.

Om jag minns rätt ska gipsskivorna skarvas ovanför fönster + dörrar för att undvika såna där sprickor längs med skarvarna.

Men nu, om vi redan gjort så med OSB skivorna, behöver vi verkligen göra så med gipset också? Eller kan vi sätta en gipsskiva på var sida fönstret / dörren och sen använda en egen bit som täcker hela ovan och/eller undersidan?

I vilket fall som helst har jag förstått att skarvarna INTE ska hamna på samma ställe...

Tack på förhand

Inte ska du sätta skarvar på samma ställe, förskjut skarvarna monst 10-20 cm

Nej, det förstår jag. Frågan var om man kan sätta gipsen hur man vill om man varit noga med skivskarvarna på osb lagret.

T ex att jag sätter en hel skiva gips på ena sidan fönstret, en annan på den andra och så en lagom stor bit ovanför och en annan under. Blir mindre spill då.

Pratade med en kompis igår och han menade att detta går jättebra.

Med överlappande skarvar, då ...

Man kan göra så, enligt gyproc så ska man i så fall ta plåtband som man skruvar fast bägge skivors c 200 så ska skivorna röra sig med varandra utan att skarvarna spricker. Osb borde fungera lika bra kan jag tycka. Finns inget branschgodkännande för det men det går nog fint, skruva rätt så tätt bara.

På tal om ingenting, har du en glipa mellan varje Osb skiva?

Det ska vara (om jag minns rätt) 3 mm glipa mellan OSB skivorna för att tillåta att de rör sig!

Mikael_L
Nä stopp och belägg hära nu ...

Man skarvar inte gipsskivan över den lodräta fönster eller dörrkarmen.
Läs valfri montageanvisning från någon gipsskivetillverkare. (Gyproc, knauf-danogips, norgips m.fl).

Jag har satt OSB nästan hursomhelst. 1-3mm glipa mellan skivorna för att medge fuktrörelse.
Men företrädesvis hel skiva mot hörnen, så jag sen kan börja med kantskuren halv gipsskiva.

Sen har jag tre regler för gipsen.
Börja med skuren kant i hörn (som sen akrylfogas innan tapet/målning)
Överlappande skarvar mellan OSB och gips, överlapp minst 5-6 cm, men helst mer.
Inga gipsskiveskarvar i liv med lodräta delen av fönster och dörrkarmar.

Thats it.

OSB skruvas med 32mm spånskiveskruv (med försänkande skalle).
Gips skruvar jag med 32mm gipsskruv i OSBn. (men ibland har jag dragit i lite 41mm skruv där det finns regel bakom, helt onödigt, men det känns bra.)

skivorna ska överlappa mer än ett par cm, 20-30cm och man bör nog dra fast gipsskivorna i reglarna. Angående skarvning vid dörröppning se bilden från gyprocs montage handbok.

• ImageUploadedByByggahus.se1339500609.879436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Men sätt skarven någonstans mitt ovanför dörröppningen istället så slipper man ju stålbanden.

• Gilla
Annanikl01
  • Laddar…
Absolut. Men troligen borde osb fungera på samma vis som stålbandet.

Mikael_L
Kanske det.
Men själv vågade jag inte chansa på det.
Jag körde på gipstillverkarnas instruktioner.

Sen är OSB-n dyrare än gipsen, så vill man få ut max av materialet så är det OSB man främst ska snåla med. ;)

Jag håller med, jag hade också skarvat över dörren men enligt tillverkarnas (Gyproc) anvisningar så måste man inte det vilket var ursprungsfrågan.

Då får man väl vinkla det ekonomiskt.
Vad kostar plåtbanden kontra spillbiten gips man får när man kapar ur för dörren?

Nä, dra in det över dörren en liten bit så blir det bra.

Mikael_L
matbanan skrev:
Jag håller med, jag hade också skarvat över dörren men enligt tillverkarnas (Gyproc) anvisningar så måste man inte det vilket var ursprungsfrågan.
Jag kan inte säga annat än att du har helt rätt, och du har varit stringent hela tiden. :)

JOW's tanke är ungefär min.

Men sen kan ju OSB under kanske fungera precis lika bra som plåtremsor. Nu känner jag att jag kanske borde ha provat på några ställen. :)
Jag kan inte riktigt se varför det inte skulle fungera. Men gör det inte det så kan man nog inte komma och gnälla hos någon utan får helt enkelt göra om på egen bekostnad.

Jag tror inte gyproc ställer upp på att betala kostnaden även ifall man har stålband. Jag brukar aldrig skarva över dörren heller. Det krävs ju ganska många öppningar för att det inte ska bli mer spill. Men skulle vara intressant om någon provar och återkommer med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.