Byggahus.se
Hej!
Jag har ivrigt kastat mig över projektet att bygga ett växthus med "lösa" delar, dvs. inget färdigt växthus som ska skruvas ihop. Det ansluter med sin långsida till en befintlig byggnad (putsad och innanför betongblock med "mellanrum" i), som har pulpettak. Växthuset blir 580 långt och 480 brett. Även växthuset ska ha pulpettak (som sluttar från kortsida till kortsida, dvs. inte "från" befintlig byggnad, utan längs med befintlig byggnad). Taket blir alltså ca 6 meter långt, lutning ca 6 grader, med konstruktionen som jag beräknat på byggbeskrivningar.se nedan (bilden är ju missvisande, den uppdaterar inte utifrån måtten, i själva verket är ju byggnaden längre än vad den är bred). Ovanpå det ska ett kanalplasttak på 10 mm.

Teknisk ritning av en växthusstruktur med mått och konstruktionsdetaljer, anslutet till en befintlig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju lätt att hitta beskrivningar på nätet om hur man bygger ett växthus, och jag har läst otaliga sådana, men det är ju i princip inga beskrivningar som tar med viktiga detaljer, som är svåra att lista ut om man inte är kunnig i ämnet. Jag har läst en del byggbeskrivningar på byggbeskrivningar.se, men det står inte likadant och det är svårt att förstå varför det är skillnad på samma moment mellan att bygga t.ex. utedass, carport och altan.

Jag har kommit så långt att jag har murat upp lecamuren. På den har jag tänkt lägga syllpapp och syll (120*45) och ska strax bygga ihop regelväggarna som ska bilda en ram runt fönsterna. Dessa ska byggas i 120*45 är planen och jag spikar ihop dem med 3,4 100. För att det ska bli något av det hela måste delarna ju sitta ihop och min fråga är nu: hur fäster jag de olika delarna i varandra (helst utan att överdriva)?!?!

1. Hur fäster jag syllen i lecamuren? Jag har läst om alternativen betongskruv 8*90, klippspik som spikas snett ner som ett v (typ skråspikas?) och spikplugg. Jag lägger ju syllen för att kunna byta den vid behov (tänker jag - eller är det fel?), så jag vill ju inte dra dit den på ett överdrivet sätt så att den blir i princip omöjlig att byta. Samtidigt vill jag ju att växthuset står där det står.
2. En av kortsidorna är en befintlig betongmur. Hur fäster jag syllen bäst i den?
3. Hur fäster jag regelväggen i syllen (det blir ju leca - syll - liggande regel)? Har jag läst rätt att jag ska skråspika den? Ska det vara 4 125 eller räcker 3,4 100?
4. Regelväggen bör ju fästas i befintlig putsad vägg. Betongskruv?
5. Limträbalken som går från mitt på ena långsidan till mitt på andra långsidan ska ju i ena sidan fästas ovanpå regelväggen på ena långsidan. Hur?
6. I andra änden ska limträbalken fästas i/på den putsade väggen. I "värsta" fall har jag tänkt ta upp ett hål i väggen och skjuta in den, men det är kanske överkurs? Kan jag ersätta byggbeskrivningar.se:s förslag på limträstolpe 90*90 med att fästa limträbalken på väggen? Hur i så fall?
7. Jag kommer hålla mig till konstruktionsvirke i takreglarna och får därmed inte tag i 6 meter långa reglar. Dessa behöver därför skarvas mitt över limträbalken. Kan jag göra det med spikplåt som jag spikar med ankarspik?
8. Kronan på verket, pulpettaket, ska ju sedan fästas i regelväggarna. Jag har tänkt såga av dem undertill i ändarna så att de ligger an helt mot regeln som är över fönsterna. Har läst att jag kan fästa dem med skråspikning 3,4 100 och en beskrivning anger även att det ska kompletteras med vinkelbeslag 90*90*40 som skruvas med ankarskruv. Ytterligare en beskrivning (för carport) angav att de skulle fästas med hålperforerat plåtband som viks runt varje takbalksände. Hur ska jag göra? Räcker det kanske rentav att skråspika?

Finns det någon med koll på läget som vill bistå med goda råd på en eller flera av frågorna? Så slipper jag ta hängslen och livrem och dra ihop delarna som om jag byggde en skyskrapa :)
 
Redigerat:
Många som läser men ingen som svarar :) Kanske fler än jag som står i samma sits med lösa delar och letar efter tips 😂
 
1. Lättbetongskruv.
2. Expanderbult
3. Jag byggde väggarna liggande och spikade 3st 4"-spik (100 mm) underifrån i varje regel.
4. Plugg och skruv.
5. Ställ en dubbel regel under där limträet ska ligga, kapas till exakt höjd innan du reser väggen.
6. Ställ en regel utmed den putsade fasaden och plugga skruva den i väggen. Syllpapp bakom och behandla den först.
7. FInns fingerskarvade reglar, annars ja.
8. Använd vilkelbeslag, kostar inte många kronor styck. Du vill inte att taket ska lyfta när det blåser.

Alldeles lagom projekt, det kommer du fixa galant.
Lycka till !!!
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Tack för svar! Behöver jag skruva i alla hålen i vinkelbeslagen eller räcker det med några?
 
Och på fråga 3: så tänkte jag också göra mina, men hur sätter jag sedan fast hela den färdiga regelväggen i syllen?
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar! Behöver jag skruva i alla hålen i vinkelbeslagen eller räcker det med några?
Det räcker med 3 spik alt skruv i resp regel. Och fördela dem så att de kommer långt från varandra.
 
ElleH ElleH skrev:
Och på fråga 3: så tänkte jag också göra mina, men hur sätter jag sedan fast hela den färdiga regelväggen i syllen?
Se svar på 1 resp 2.
Du fixar det här, kör på 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.