Tja.

Jag gick loss lite för mycket med kofoten när jag skulle riva dörrkarmen och fick med mig en del av väggen som verkar vara gjord i lättbetong. Idag har jag gjutit igen springan där tröskeln tidigare suttit (gul ring) med Weber grovbetong. Nu skulle jag vilja återställa väggen så att den slutar där jag dragit det röda strecket.

Kan jag använda mig av de gamla lättbetongblocken eller behöver jag köpa nya?

Vad använder jag mig av för bruk för att mura upp väggen igen?

Vad använder jag mig av för puts när jag vill putsa igen väggen?

Är det något annat särskilt som jag måste tänka på för att återställa väggen?
 
  • Renoveringsarbete, vägg rivs ner, tegelstenar syns, byggstoft, oordning, verktyg och kablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan använda de gamla blocken om du har bitar kvar i lämplig storlek. Det är dock inte helt lätt att mura en kant av bitar och sedan putsa den. Sannolikt blir det enklare av en träregel som mothåll som du murar och putsar mot och sedan tar bort.

Jag skulle dock övervägt att inte mura utan bara sätt en träregel permanent precis innanför ditt röda streck och sedan skruva en remsa gips på den på vardera sida och över träregeln. Betydligt lättare att få snyggt. Spackla sedan både gipsskarvar och avjämningar med t ex Ardex A828 som är lättarbetat, du kan bygga hur mycket du vill vid ev hål i ett lager och det fäster bra och kan slipas om det ej blir perfekt.
 
K kallun skrev:
Du kan använda de gamla blocken om du har bitar kvar i lämplig storlek. Det är dock inte helt lätt att mura en kant av bitar och sedan putsa den. Sannolikt blir det enklare av en träregel som mothåll som du murar och putsar mot och sedan tar bort.

Jag skulle dock övervägt att inte mura utan bara sätt en träregel permanent precis innanför ditt röda streck och sedan skruva en remsa gips på den på vardera sida och över träregeln. Betydligt lättare att få snyggt. Spackla sedan både gipsskarvar och avjämningar med t ex Ardex A828 som är lättarbetat, du kan bygga hur mycket du vill vid ev hål i ett lager och det fäster bra och kan slipas om det ej blir perfekt.
Tack för svar!

Jag murade med tunnfogsbruk och gamla lättbetongbitar som jag sågade till med en tigersåg. Sen bredspacklade jag det med husfix, tanken är att slipa ner det och bredspackla med ett vanligt bredpackel.

Det känns stabilt när jag bankar och knackar på det, får hoppas att det håller i längden! 😀
 
  • Renoveringsprojekt, gammal tapet, skadad vägg, betongblock, grovt spackel, rivningsarbete pågår, dörrkarm utan dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med nakna väggar, verktyg och byggmaterial på golvet framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, tom rumshörn, skadade väggar, spillror, elektriska uttag, en grön flaska på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.