Jag är snart färdig med målning av en trappa inomhus. På sidan av trappan sitter det ribbor. Dessa har jag tagit ner och målat separat. Hur länge behöver färgen (nordsjö snickerfärg halvblank original) torka innan jag kan skruva tillbaka ribborna utan att den "härdar ihop" med den på trappan? Jag vill kunna ta ner ribborna i framtiden utan att slita sönder något.
 
Sätt annars bakplåtspapper mellan ytorna innan montering. Akrylatfärg kan klibba ihop långt efteråt.
 
  • Gilla
connyake
  • Laddar…
Vad står det på burken?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad står det på burken?
Det står bara torktid 2h och övermålningsbar 12h. Samma i deras datablad.
 
Det är nog risk att de härdar ihop även om du väntar i flera år.

När jag hjälpte min son att flytta från sin lägenhet, så var där konsoller från en IKEA hylla som var uppskruvade. Lackat trä. Jag vet iofs. inte hur länge hyllan hade varit målad från fabrik innan vi skruvade upp den. Men väggfärgen på väggen var minst två år.

När vi skruvade ned hyllan 2,5 år senare så följde en del av väggfärgen med. Så mycket att vi valde att måla om väggarna i rummet, åt köparen.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad står det på burken?
Fast att pressa samman två målade ytor och sen kunna separera dem åratal senare är ett specialfall. Om man inte brydde sig om missfärgning skulle jag föreslå ngn smörjpasta.
 
Tror jag provar med bakplåtspapper som hapazard föreslog. Då kan jag sätt dit för stora bitar och sedan skära försiktigt med skalpell så att de knappt syns. Då är jag säker på att de täcker hela de sammanpressade ytorna.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.