Y
V70N. Sägs äta stötdämpare och mycket annat.

När jag svänger så hänger inte baken med riktigt, extra dåligt på ena sidan. Samt att bilen gungar lite efter att man bromsar ner till helstopp. Och känner vibrationer ifrån vägen.
- Så, tänkte köpa nya stötdämpare. Modell Sachs som är Volvos leverantör enligt internet.

Tänkte då välja Sachs Super Touring fram = komfort.
Men är fundersam om jag kanske skulle ha Sachs Advantage bak = sport/sänk dämpare.

* Om nu bakdelen är känslig så borde det ju vara bra med lite hårdare dämpare.
* Jag ska ha dragkrok och köra lite släp. Samt kapa fjädern något varv, också bra med något hårdare dämpare så den inte släpar i backen.

Men... Tänker jag kanske fel? Hade ni valt likadant runtom?
Blir den kanske för hård bak med sportdämparna så komforten och ljuddämpningen blir drastiskt sämre?

En hårdare dämpare måste väl få mer stryk än en mjuk? Sedan påverkar inte vanliga stötdämpare om den "släpar i backen". Får du sänka genom att kapa fjädern? Det är en sak som bilprovningen kan bli griniga över.

För egen del skulle jag inte frivilligt försämra markfrigången och jag skulle prioritera komfort.

Y
Ja förlåt. Jag glömde bort att det gällde sänkfjädrar som bilen släpar bak redan när någon sätter sig bak.Att kapa 1-2varv sägs inte påverka, fjädern är fastklämd hela tiden samt ligger rätt i skålen. Målet var bara att få den rak istället för framåtlutad.

Det var intressant att hårdare tar mer stryk. Har inte tänkt på det sättet innan.
Mest funderat på om det är en dålig ide att mixa olika typer. Men förr hade man ju highjackers bak och vanliga fram. Borde ju inte göra något.

Kanske ska köra mjuka runtom och hoppas att det blir tillräckligt för att den inte vara så svajig bak.

• Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Det är hårdare fjädrar du ska ha om bilen inte ska sjunka ner vid last och det bästa är då att köpa sådana i en kortare version (sänkfjädrar) om du vill ha bilen lägre än orginal.
Stötdämparna tar bara kraften uppåt och har igentligen inget med bilens höjd att göra.
Att bilen är svajig kan bero på mycket olika orsaker som tex. felaktigt lufttryck , dåliga bussningar osv..

Y
Fast att den gungar när den står still bör väl vara stötdämparna. :)

Har nya däck med rätt tryck. Fast den är troligen slut i bussningar och annat vilket jag har köpt och ska bytaut nu. Bara stötdämparna som jag inte vet vad jag ska köpa.

På min v70n sitter det särskilda lastdämpare original (tydligen svindyra) som ska vara en slags automatisk nivåreglering i.
Tro du kan köpa standard dämpare om du inte ska utöva sportig körning med släp.:p
Dämparna slits nog inte mer än på andra bilar , bytte fram på min nyss o orginalet hade gått 24000mil tills bytet.
Bak är dom forfarande ok.
Ska du lasta tungt kanske det fortfarande finns (husvagnsfjädrar) att köpa men då blir den hög bak.:confused:

Y
En butik sålde bara mjuka fram och hårdare bak, det var då mina funderingar började. Var dock en butik med fokus på sänkningar. I en annan vanlig butik sålde dom inte hårda alls så fick jag ännu mer ångest vad jag skulle välja. :)

Men blir nog mjukt runtom.

Frågan är hur du kör utan släp , kör du som du har stulit bilen eller är du normal bilist.;)
Sedan har din ålder en viss betydelse om du är nybliven kk.tagare 18-20 år eller en normal ålders förare.:p
Det är ett jä.la liv på min son och hans kompisar att bilarna i min familj är normalhöga och inte sänkta max..
Grabben tjatar varje dag om att sänka bilarna för att det är snyggt , tufft osv..
Sänker du bilen för att det är snyggt (max 1 finger mellan däck o skärmkant) så går det inte att åka på grusväg med hål i..inte över vägbulor osv..
Ska du åka fort så är ju sportdämpare att föredra men ska du åka i normal hastighet så räcker vanliga dämpare till.
Det kanske finns halvhårda dämpare att finna ??
Det är ingen höjdare att åka med njurbälten för att det är en snygg sänkt bli. :p
Oavsett vad du än köper så måste det ju vara bättre än det som sitter nu..;)

Redigerat:
Åldern har ju knappast något med sänkning att göra, det finns 20-åriga gubbj*vlar och 50-åriga pojkspolingar. Är v70 svajig bak original, eller är din sliten? Jag hade nog velat ha samma sorts dämpare runt om.

Ställbara coilovers....

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
blackadder skrev:
Åldern har ju knappast något med sänkning att göra, det finns 20-åriga gubbj*vlar och 50-åriga pojkspolingar. Är v70 svajig bak original, eller är din sliten? Jag hade nog velat ha samma sorts dämpare runt om.
Tror tyvärr att grupptrycket är större på 20 åringar än 50 åringar att göra kosmetiska ingrepp på bilen.;)
Jag uppfattar inte v70 som svajig bak original i alla fall.

N
V70 är väl inget under av stabilitet. Ganska hög och byggd för komfort den gungar nog en del.

Bytte framdämparna på min mondeo pga att dom läckte. Men jag lät bakdämparna vara kvar och det kändes ganska underligt i början när framvagnen var stabil och inte gungade medans bakvagnen gungade mera. Nu har jag vant mig och har inte något problem med det.

Y
haha, jag skrev inte att jag skulle toksänka. Den är flera cm ovanför båda hjulen, det var bara att jag ville få den rak genom att sänka 1-2cm bak. ;)

ska åka och köpa mjuka dämpare sen som motsvara original eller snäppet hårdare än original rentav enligt vissa.

apropå att det skulle vara ungdomsgrej så nyaste v70n sänkte fabriken 1cm samt lade igen lite luftintag osv för att sänka bränsleförbrukningen - vilket lyckades så det finns andra vinster med säkningar än bara att det ser bättre ut. :)

Redigerat:
Jag får nog sänka min V70 en decimeter då den drar ca 2deciliter mer än Bmw:n jag äger.
Båda har samma cylindervolym och är lika starka i hk nästintill. :p
Vilket märke du ska köpa kan jag inte hjälpa dig med tyvärr då jag är för dåligt insatt i detta.:D
Tycker också det är snyggt med en sänkt bil som ungdomarna propsar om men tyvärr opraktiskt att ha som bruksbil.
Ska du köpa till fronten också får du inte glömma köpa fjäderbenslagringar,stabilisatorstag samt fjädersäten så får du bort oönskade vibrationer också.

Att sänka bilen försämrar komforten, speciellt om man sätter dit hårdare fjädrar.
Den gamla V70N som vi hade tidigare sjönk ned betydligt snabbare med last eller kärra än vad vår nuvarande V70II gör.
Så frågan blir för dig med modifiering blir stabilare och sämre åkkomfort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.